• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

هاشمی رفسنجانی: تابوی مذاکره با آمریکا شکست

  • 13 مرداد 1394 - 17:17
هاشمی رفسنجانی: تابوی مذاکره با آمریکا شکست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تابوی مذاکره با آمریکا شکست و دولت جدید بعد از انتخابات که ذاتا برای خود انگیزه کافی داشت، دست به مذاکره زد در حالی که دولت قبلی انگیزه جلوگیری از تفاهم را داشت و با شعارهایی که می‌داد تفاهم را در نطفه خفه می‌کرد.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح سه‌شنبه طی سخنانی در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: البته مذاکرات پیش از انتخابات با نامه‌ای که سلطان قابوس برای ایران آورد با نظر مثبت رهبری آغاز شد و یک تیم در سطح پایین در عمان با آمریکایی‌ها مذاکره کردند ولی چون تیم قوی نبود و حمایت مردمی نیز پشتوانه آن قرار نداشت بی‌ثمر بود؛ درواقع مردم خبر نداشتند که حمایت کنند و دلواپسان نیز خبر نداشتند که مخالفت کنند.

هاشمی با بیان اینکه دولت جدید ذاتا برای انجام مذاکرات انگیزه کافی را در اختیار داشت، تصریح کرد: این دولت بر خلاف دولت قبلی که انگیزه مخالفت با تفاهم داشت علاقه به تفاهم نشان داد و البته آقای روحانی از قدیم دارای همین افکار بوده و شخصیت متعادلی در جاهایی که فعالیت می‌کردند، داشتند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به مذاکرات پیشین ایران و آمریکا در مسئله قطعنامه ۵۹۸ و با تاکید براینکه این مذاکرات اخیر قابل مقایسه با دیگر مذاکرات ایران و آمریکا نیست، گفت: وضع ما در زمان جنگ از دوره پیش از توافق فعلی خیلی بدتر بود و همه شرق و غرب همراه صدام بودند؛ در آن شرایط ما توانستیم قطعنامه را به تصویب برسانیم. در حالی که ۸ سال تمام تاکید می‌کردند که ایران متجاوز بوده و مذاکره‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: خود آقای روحانی نیز در آن زمان به عنوان پشتوانه مذاکرات حضور داشتند و با همان تجربه و تیم دیروز در حال حاضر نیز وارد میدان شدند و مقتدرانه عمل کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کسی تصور نمی‌کرد که ۶ تیم قدرتمند کشورهای دیگر در مقابل خواسته ایران کرنش کنند؛ البته کسانی که می‌گویند حق مردم ضایع شده چیزی نمی‌دانند و یا واژه‌ها بسیار سنگین است که آنها متوجه نمی‌شوند و یا واقعا نمی‌خواهند واقعیت را بگویند.

هاشمی با اشاره به مخالفت کنگره و برخی کشورهای منطقه با توافق ایران و ۱+۵ اظهار داشت: از آن طرف نیز برخی می‌گویند ایران کلاه بر سر ۱+۵ گذاشته است در حالی که ما قصد نداشتیم بر سر آنها کلاه بگذاریم بلکه می‌خواستیم آنها را روشن کنیم و حق خودمان را بگیریم زیرا آنها به ما ظلم کرده بودند و این همه تحریم را به ما تحمیل کردند که هنوز هم زهر آن را در جامعه می‌بینیم.

هاشمی بابیان اینکه امروز تحول واقعی را در کشور می‌بینیم، تصریح کرد: اگر تحول در زمینه سیاست خارجی نبود بقیه تحول‌ها نیز رخ نمی‌داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما هم‌اکنون یک کشور سربلند هستیم که از یک جنگ سرد و مشاجره طولانی با جهان بیرون آمدیم و الان فریاد کنگره آمریکا و کنست اسرائیل بلند است که ایران به یک قدرت بزرگ تبدیل شده است.

هاشمی با تاکید براینکه ما به دنبال بمب هسته‌ای نبوده‌ایم، گفت: این اقتدار عینی ما بود که کارساز شد وگرنه ما اقتدار سیاسی و نظامی ۶ قدرت بزرگ را که می‌توانند در چند روز دنیا را ذوب کنند نداریم و اقتدار علمی ما بود که ما را به اینجا رساند.

هاشمی ادامه داد: من شنیده‌ام که در اجلاس بعدی سازمان ملل قرار است ایران در کنار دو قدرت جهانی یعنی آمریکا و روسیه صحبت کند و این اقتدار کشور ما را نشان می‌دهد.

ثبت دیدگاه