• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سخنگوی دولت: توافق هسته‌ای نیازی به تصویب مجلس ندارد

  • 27 مرداد 1394 - 16:43
سخنگوی دولت:  توافق هسته‌ای نیازی به تصویب مجلس ندارد

محمدباقر نوبخت گفت: وقتی مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبر معظم انقلاب برسد، برای همه لازم الاتباع است و نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نیست.

به گزارش «انتخاب»، در نشست خبری روز سه شنبه افزود: رویکرد مجلس در ارتباط با مذاکرات هسته ای و توجه به آن کاملا متفاوت با رویکرد کنگره آمریکا است، در کنگره آمریکا حزب رقیب که مخالف مذاکرات است برای بلااثر کردن نتایج مذاکرات فعال شده است اما مجلس شورای اسلامی موافق مذاکرات هسته ای است و برای صیانت از منافع ملی تلاش می کند و دولت نیز از این جهت همواره از مجلس قدردان است.

وی افزود: اما در قانون که به الزام دولت برای حفظ دستاوردهای هسته ای تصریح شده است، مجلس شورای اسلامی اجرایی شدن و اثر بودن مذاکرات را مشروط اعلام کرده است که در ماده واحده آن آمده است در راستای مصونیت از منافع ملی هرگونه نتایج مذاکرات با کشورهای ۵+۱ در صورتی معتبر است که الزامات «لغو همه تحریم ها به صورت یک جانبه، نظارت متعارف آژانس و رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی» به صورت شفاف رعایت شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در جهت منافع ملی و حفظ دستاوردها به شرطی مذاکرات را معتبر دانست که موارد فوق رعایت شود اما استنباط ما این است که این موضوعات مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی است، چرا که وقتی مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبر معظم انقلاب برسد، برای همه لازم الاتباع است و نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نیست.

نوبخت اضافه کرد: آن چه در پیرامون مذاکرات هسته ای صورت می گیرد نیاز به استجازه از مرجع دیگری جز شورای عالی امنیت ملی ندارد و این موضوع در خصوص توافق نامه های سعدآباد و پاریس هم این چنین بوده است و آن ها نیز به مجلس ارایه نشده است.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز در خصوص تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مسئولیت و توجیه این موضوع با مسئولان بالادست است و به من مرتبط نیست اما من مطالبی را که خدمت‌تان عرض می‌کنم نظر شخصی‌ام است. طبق قانون اساسی چیزی که باید به مجلس برود باید از جنس معاهده یا کنوانسیون باشد وگرنه دولت قراردادهای متعددی را در دوران حکمرانی خود امضا می‌کند.

وی افزود: برجام نه یک معاهده است، نه یک کنوانسیون بین‌المللی و هیچ کدام از کشورهای ۱+۵ برجام را به کنگره یا مجلس‌شان نمی‌برند فقط از این بین آمریکا آن را به کنگره می‌برد و آن هم نمی‌خواهد مفاد برجام را مورد ارزیابی قرار دهد فقط به طور کلی همه آن را رد یا تایید می‌کند.

صالحی توضیح داد: برجام برنامه جامع اقدامات مشترک است و امضای هیچ کس پای آن نیست. ما چطور می‌خواهیم چیزی را به مجلس بفرستیم که هیچ کس متولی آن نیست.

ثبت دیدگاه