• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

وزیر کشور: اگر مشکلی با شورای نگهبان پیش بیاید٬ به مقام‌های بالا‌تر مراجعه می‌کنیم

  • 02 شهریور 1394 - 17:03
وزیر کشور: اگر مشکلی با شورای نگهبان پیش بیاید٬ به مقام‌های بالا‌تر مراجعه می‌کنیم

وزیر کشور با اشاره به اینکه تا اینجا مراحل زیادی از آمادگی برای انتخابات طی شده است و مشکلی با شورای نگهبان نداریم٬ گفت: اگر در این حوزه اشکالی پیش بیاید که محل اختلاف باشد باید به مقام‌های بالا‌تر مراجعه کنیم و هر دو طرف حکمیت را بپذیرند و با ارتباطاتی که برقرار شده و منطقی که بر روند انتخابات حاکم شده است فکر می‌کنم هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.
عبدالرضا رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره نقش شورای نگهبان گفت: ‌ملاک ما مراجع چهار گانه است و ندیده‌ام که در قانون مراجعه به مردم و تحقیق به عنوان ملاک رد صلاحیت باشد با این حال شورای نگهبان ممکن است به عنوان مفسر قانون اساسی این برداشت را داشته باشد با این حال همواره ارزیابی تحقیقات عمومی محل ایراد و اشکال بوده است و اگر قائل به صیانت از آرای مردم هستیم باید تلاش کنیم که ملاک ارزیابی همین مراجع چهار گانه باشند.
نحوه احراز صلاحیت در انتخابات
وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه احراز صلاحیت در انتخابات گفت: بحث عدم احراز صلاحیت از طریق مسیر قانونی و مراجع چهارگانه احراز می‌شود و آنچه که عدم احراز صلاحیت به دلیل نبودِ فرصت تحقیق مطرح است٬ درست نیست و این مشکل باید با تلاش بیشتر هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی حل و فصل شود.
بنا بر برائت افراد است
رحمانی‌فضلی تاکید کرد: بنای ما بر برائت است و باید عکس آن در عمل ثابت شود. عوامل اجرایی انتخابات قطعا به دنبال احقاق حق خواهند بود و وزارت کشور در چارچوب قانون این مسائل را پیگیری خواهد کرد.
ورود سیاسی نظامیان در انتخابات ممنوع است
وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره منع حضور نظامیان در انتخابات گفت: رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود قانون را فصل‌الخطاب انتخابات معرفی کردند و در این چارچوب هیات‌های اجرایی و نظارت وظایف خود را انجام خواهند داد و هر دخالت خارج از قانون پذیرفتی نیست با این حال صحبت‌هایی که امروز در برداشت از صحبت‌های رئیس جمهور می‌شود فهم درستی نیست و به صورت ناقص مطرح شده است و نهادهای نظامی می‌توانند اظهار نظر برای تشویق حضور مردم در انتخابات داشته باشند٬ اما ورود سیاسی در انتخابات برای آن‌ها ممنوع است.

ثبت دیدگاه