• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

رئیس جمهور: برای رفع حصر همه تلاشم را انجام داده‌ام اما واجب نیست همه چیز را اعلام کنم

  • 07 شهریور 1394 - 23:40
رئیس جمهور: برای رفع حصر همه تلاشم را انجام داده‌ام اما واجب نیست همه چیز را اعلام کنم

حسن روحانی، رئیس جمهور در نشست خبری روز شنبه با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه مردم سالاری درباره رفع حصر محصورین، گفت: تلاش دولت ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه همه احساس آرامش بیشتری کنند و اگر موضوعی در گذشته در این کشور بوده و ما می‌توانیم این موضوع را طبق قانون پایان دهیم، این کار را انجام دهیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: به هر حال ادامه یک مشکلی که در جامعه به‌وجود آمده، حالا حق با این طرف بوده یا آن طرف بالاخره قوه قضائیه حکم می‌کند، اما اینکه یک موضوع را تبدیل کنیم به یک مسئله دائمی در کشور، خوب نیست و کسی سودی نمی‌برد.

وی افزود: باید تلاش کنیم قانون اجرا شود. کسی که خطا یا اشتباهی کرده باید قانون نسبت به آن فرد اجرا شود. اما اینکه موضوع را تبدیل کنیم به یک موضوع تکراری در کشور، درست نیست.

روحانی گفت: اقتدار یک نظام و دولت این است که بتواند مسائلش را سریع‌تر نهایی کند. مثل همین برنامه هسته‌ای، اگر بتوانیم مسائل را هرچه سریع‌تر در چارچوب منافع ملی نهایی کنیم به نفع ماست.

رئیس جمهوری بابیان اینکه هفته قبل که ما خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان فرمودند خوب شد پرونده هسته‌ای بالاخره تمام و جمع شد، اظهار کرد: اینکه بخواهیم یک موضوع داخلی یا خارجی را ادامه دار کنیم، درست نیست.

روحانی گفت: در دوران انتخابات ریاست جمهوری مسائلی در رابطه با این موضوع مطرح می‌شد که بنده در آنجا هم این مسئله را به صراحت مطرح کردم، شاید صریح‌ترین بحث در این زمینه در دانشگاه شیراز مطرح شد. آنجا گفتم برخی از مسائل هست که کار دولت نیست؛ یعنی دولت به تنهایی نمی‌تواند آن را حل‌وفصل کند،‌ اما حتماً می‌تواند مقدمات امر را فراهم و شرایط لازم را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: بنده تلاش خودم را در زمینه حل معضلات سیاسی ـ‌ اجتماعی در چارچوب مصالح و منافع ملی انجام دادم، اما در زمان خودش بیش‌تر می‌توان این کار را انجام داد. شما گفتید پاسخ دیپلماتیک ندهید، اما واجب هم نیست که همه چیز را اعلام کنیم، اعلام پیش از موعد یک خبر مانند چیدن میوه نارس است.

رئیس جمهوری تأکید کرد: همه باید تلاش کنیم به وحدت، اتحاد و همدلی بیش‌تر برسیم. همه باید از گذشته درس بگیریم و بیاموزیم و اجازه ندهیم اگر انحراف یا خطایی بوده، آن انحراف یا خطا تکرار شود، اما در عین حال باید حوصله لازم را هم به خرج دهیم تا بتوانیم در یک زمان مناسب مسائل را به حل‌وفصل نهایی برسانیم، هم باید تعامل‌گرا باشیم و هم تحمل‌گرا.

گذار از دولت پرالتهاب سابق به دولت با ثبات فعلی

روحانی در این نشست خبری با اشاره به گذشت دو سال از عمر دولت یازدهم ادامه داد: از دولتی که با التهاب و با مشکلات فراوان از جمله وحدت اجتماعی، سیاست خارجی و اقتصادی روبه‌رو بود، به سمت یک دولت مستقر و با ثبات حرکت کردیم. دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم اول در سیاست داخلی زخم ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد. دولتی که تلاش کرد روابط احزاب، ادیان و مذاهب یک روابط آشتی جویانه و برادرانه باشد.

وی تأکید کرد: این دولت تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، ترمیم شود.

روحانی افزود: در زمینه فرهنگی این دولت تلاش کرد فضا را برای خلاقیت‌ها و برای احیای اخلاق، هنر و فرهنگ‌ مناسب‌تر کند.

رئیس جمهوری گفت: در بخش اقتصادی تلاش کردیم به بازار آرامش ببخشیم و نوسانات شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم.

وی اضافه کرد: در بازار کالا و ارز تلاش ما بر این بود که از نوسانات شدید جلوگیری کنیم و همچنین تورم را مهار کنیم. تورمی که با یک سرعت فزاینده‌ای برای جامعه نگران کننده بود. کاهندگی مستمر تورم اساسی بود که از ابتدا دنبال کردیم و امیدواریم تا پایان این دولت بتوانیم به تورم یک رقمی دست پیدا کنیم.

ثبت دیدگاه