• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: درباره دیدار روحانی و اوباما اطلاعی ندارم

  • 20 شهریور 1394 - 19:24
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: درباره دیدار روحانی و اوباما اطلاعی ندارم

«آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان برگزاری دیدار یا هرگونه تماس و تعاملی میان اوباما و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود دارد یا خیر گفت: «من خبری در این مورد ندارم.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره سناریوهای مختلفی که ممکن است در رابطه با بررسی برجام در کنگره آمریکا رخ دهد، گفت: «به نظر می‌رسد تعداد آرای نمایندگان در کنگره در راستای اجرای توافق برجام به آن حد رسیده که احتمال رد آن نسبتا پائین شده است. اما هدف ما اجرای این توافق است و هر یک رأی برای ما مهم است و از این رو دولت کماکان سخت در تلاش است تا آرای بیشتری جلب کند.»

وی در ارتباط با تاثیر اقدام‌های برخی تندروها در ایران و آمریکا گفت: «می‌شود کلی گویی کرد که در هر دو کشور بعضی منتقدان واقعاً نگرانی‌هایی دارند که با گفت‌و‌گو و توضیحات مربوطه کمتر می‌شود، یعنی ارضای این منتقدان با منطق و گفت‌و‌گو امکان پذیر است. اما بعضی منتقدان فقط انگیرۀ جناحی دارند و با برهان و دلیل راضی نمی‌شوند. خوشبختانه به نظر می‌رسد در تعداد این افراد درکنگره به آن حد نرسیده که مانع اجرای این توافق شود.»

ایر درباره اختلافات میان کاخ سفید و قانون‌گذاران آمریکایی گفت: «همانطور که در بالا به آن اشاره شد، برجام محصول مذاکرات طولانی و فشرده بود و برخی ابعاد و جنبه‌های آن خیلی پیچیده است. شناخت خوبی از مزایای آن (و معایب هم) کار ساده‌ای نیست. برای قانون‌گذارانی که واقعاً نگران‌ هستند و ممکن است شناخت کافی از این توافق نداشته باشند باید به آن‌ها با دقت گوش کنیم و به سوالات و نگرانی‌هایشان پاسخ بدهیم تا این نگرانی‌ها رفع شوند و راضی شوند. اما همانگونه که عرض شد، بعضی‌ها هدف جناحی‌شان فقط و فقط تضعیف اوباما است و ممکن است تا حدی در فکر منافع ملی نباشند. »

وی درباره موضع واشنگتن در قبال حضور هیات‌های سیاسی اروپایی در ایران و سفرهای اخیر آن‌ها گفت: «با حضور هیات‌های سیاسی اروپایی در ایران مشکلی نداریم. اما نباید فراموش کرد که تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای اقدام‌های مربوطۀ هسته‌ای توسط ایران را تأیید نکند، کاهش و نهایتاً لغو تحریم‌های به اصطلاح هسته‌ای صورت نخواهد گرفت و تحریم‌های موجود (و اجرای آن) سرجای خود باقی خواهد ماند.

ایر گفت: اگر ایران طبق تعهداتش درچارچوب این توافق عمل کند، تحریم‌ها برداشته  می‌شوند و انشاالله اقتصاد رو به بهبودی می‌رود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره چشم‌انداز رابطه ایران و آمریکا و این‌که آیا امکان بازگشایی سفارت دو کشور وجود دارد یا خیر، گفت: «معتقدم چینین مساله‌ای – حداقل برای من-  قابل تصور نیست. بنا به اظهارات بعضی از مقام‌های بلندپایۀ جمهوری اسلامی ایران که آمریکا را دشمن شمارۀ یک ملت می‌خوانند، اشتیاق چندانی برای بهبود روابط در هیات حاکمه ایران یافت نمی‌شود. از این رو حل مساله برنامه هسته‌ای ایران را الزاماً مقدمۀ از سرگیری روابط دوجانبه نمی‌دانم و درحال حاضر بازگشایی سفارت‌ها مطرح نیست. اما افزون بر حل این معضل سخت، آنچه با این توافق حاصل شد، دستاورد مهمی بود؛ یعنی تأیید رویکرد تعامل سازنده به عنوان بهترین و کم هزینه‌ترین روش برای دستیابی به راه‌حل‌های موثر.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این‌که آیا امکان برقراری خطوط هواپیمایی مستقیم میان ایران و آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: «تا آنجا که من می‌دانم، برقراری چنین خطوط هواپیمایی مستقیم مطرح نشده است.»

ثبت دیدگاه