• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

عدم روی گردانی ظریف از اوباما، منطبق بر فقه اسلامی بود

  • 10 مهر 1394 - 8:28
عدم روی گردانی ظریف از اوباما، منطبق بر فقه اسلامی بود

آیت الله غرویان معتقد است که عدم روی گردانی ظریف از اوباما در هنگام مواجهه با او مطابق با فقه اسلامی بوده است.

آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در رابطه به توهین یکی از نمایندگان به وزیر خارجه به خبرنگار «انتخاب» گفت: دادستان کل کشور می بایست این اقدام را به طور جدی پیگیری کرده و به آن ورود پیدا کند. با توجه به اعتمادی که مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده دارد این قبیل رفتارها تشویش اذهان عمومی است و باید قوه قضاییه وارد عمل شود و با آن برخورد کند.

وی افزود: از زمانی که دکتر روحانی در آن انتخابات تاریخ ساز به پیروزی رسیدند بعضی از افراطیون که در آن انتخابات از جانب مردم ناکام شدند اقدام به سلسله حرکت هایی می کنند که صرفا به جهت عقده گشایی  و  زیر سؤال بردن عملکرد مطلوب دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده بلاخص آقای ظریف بوده و متأسفانه چیز جدیدی نیست.

غرویان ادامه داد: دست دادن آقایان ظریف و اوباما دو صورت دارد، اگر از جانب آقایان کری و اوباما از قبل برنامه ریزی شده باشد این اقتدار ایران است که رییس جمهور آمریکا حاضر شده با وزیر خارجه ما دیدار کند و از قبل برای آن برنامه ریزی کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: همانطور که می دانید در عرف دیپلماتیک، دیدار رئیس جمهور  با فردی غیر هم سطح رایج نیست، بنابراین به نظر می رسد این مصافحه از قبل برنامه ریزی شده نبوده، با این حال اگر چنین باشد، برخورد آقای ظریف کاملا منطبق بر فقه اسلامی بوده است، چرا که رعایت ادب، از بدیهیات دین اسلام است.

وی تصریح کرد: افرادی که به آقای ظریف توهین می کنند کاملا از فقه اسلامی بی خبر هستند. مبانی فقهی ما درهیچ کجا اجازه بی ادبی نمی دهد و برخورد آقای ظریف کاملا نشأت گرفته از ادب اسلامی است.

غرویان در ادامه افزود: امام حسین (ع) در واقعه عاشورا نماینده ای به جهت مذاکره و دیدار با عمر سعد فرستادند و با آنها مذاکره کردند، این از منطق و عقلانیت اسلام است. بنابراین رفتار آقای ظریف کاملا نشان دهنده اخلاق اسلامی و فرهنگ ایرانی است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دکتر ظریف منطقشان را در این ۲سال مذاکره نشان داده و هرگز از حقوق ملت ایران عدول نکردند و هیچ گاه سرتعظیم مقابل استکبار جهانی خم نکردند.

وی در پایان با بیان اینکه دشمنی ایران با آمریکا دشمنی با ملت آمریکا نیست، گفت: خصومت تهران با واشنگتن به دلیل این است که در دهه های اخیر کاخ سفید به صورت گرگ و میش رفتار کرده است.

بهرام بیراوند نماینده مجلس چند روز قبل و پس از ماجرای دست دادن ظریف و اوبما گفت: «آقای ظریف غلط زیادی کرده که به عنوان وزیر خارجه چنین کاری کرده و دلش خواسته با رئیس جمهور آمریکا دست بدهد! ای کاش اندازه یک جوجه خروس غیرت دینی داشتند.»

ثبت دیدگاه