• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

انتقاد روحانی از طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای

  • 18 مهر 1394 - 17:58
انتقاد روحانی از طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای

 رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در تیرماه سال جاری توافق هسته ای به پایان رسیده بود و انتظار بود که بعد از چند هفته شاهد اجرای آن باشیم، گفت: کاهش قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق بر برخی مشکلات اقتصادی در کشور خواهد افزود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نخستین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: توافق هسته ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان است.

گزیده سخنان روحانی را در ادامه می خوانید:

* در یک مسئله پیچیده بین المللی کشوری همچون ایران با ۶ قدرت جهانی مواجه بود که بعد از دو سال تلاش و مذاکره به همان نقطه ای رسید که از روز اول دولت اعلام کرد که هدف در این مذاکرات نتیجه برد – برد است و ما به این نتیجه دست یافتیم.

*  جز یک رژیم غاصب در منطقه هیچ کشوری در دنیا نیست که نسبت به این توافق اظهار خوشحالی نکرده باشد و به کشور ما تبریک نگفته باشد حالا اگر گروه های کوچک افراطی کنار و گوشه حضور دارند از تعامل، اعتدال و آرامش خوشحال نیستند و به قولی میان آنها دعوا است.

* این تعداد را باید تحمل کرد چرا که در این شرایط برای آنان آسمان تپیده و شرایط سختی است که می بینند ایران با جهان تعامل و رابطه ای احترام آمیز دارد.

* کاهش قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق بر برخی مشکلات اقتصادی در کشور خواهد افزود.

* تصمیم این بود تا برای اشتغال، رونق و توسعه پایدار برنامه ریزی شود تا در برخی صنایع به دنبال صنایع پایین دستی باشیم و این حرکت در سال های ۹۲ و ۹۳ برای خروج از رکود آغاز شد و لایحه مربوطه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما با این مساله در تابستان سال ۹۳ با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن زمان مذاکرات و اجرای آن مواجه شدیم.

* سیاست های اقتصادی برای ۶ ماهه دوم سال جاری که حرکت های خوبی در زمینه رونق اقتصادی ایجاد می کند در روزهای آینده اعلام خواهد شد و توسط تیم اقتصادی جزئیات آن به اطلاع مردم خواهد رسید .

* در برخی از رسانه ها از مشکلات حضور کارآفرینان آمریکایی در ایران سخن گفته می شود اما مشکل از طرف ایران نیست و اگر مشکلی هست از طرف خودشان است حتی یکی از مدیران معروف اقتصادی امریکا از من در این سفر خواست تا دولت ایران، دولت امریکا را تشویق کند تا موانع پیش روی آنها را بردارد تا در ایران حضور داشته باشند .

* هیچ زمانی ایران مانع حضور سرمایه گذاران آمریکایی در ایران نبوده است و امروز هم اگر موانع را بردارند راه پیش پای همه باز است و آنچه ما به دنیا گفتیم در شرایط جدید آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کار آفرینان خارجی در صورتی که سرمایه گذاری و تکنولوژی وارد کشور کنند، هستیم.

ثبت دیدگاه