• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اروپایی‌ها، آزادسازی تجهیزات بلوکه شده ایران را آغاز کردند

  • 11 آبان 1394 - 16:01
اروپایی‌ها، آزادسازی تجهیزات بلوکه شده ایران را آغاز کردند

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به آزادسازی تدریجی تجهیزات بلوکه شده صنعت پتروشیمی ایران در ماه های اخیر، گفت: شرکت های ایتالیایی و آلمانی در آزادسازی تجهیزات توقیف شده ایران همکاری کردند و توانستیم تجهیزات تعدادی از پروژه ها را تحویل بگیریم.

 مرضیه شاهدایی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص آزادسازی تجهیزات صنعت پتروشیمی که توسط شرکت های خارجی به بهانه تحریم، توقیف شده بودند، اظهار داشت: پس از تشدید تحریم ها، برخی از تجهیزات خریداری شده برای طرح های پتروشیمی ایران، در مبدا توقیف شده و فروشندگان از واگذاری آن به ایران خودداری می کردند.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: اما در دو ماه گذشته که مذاکرات با ۱+۵ به مراحل پایانی خود نزدیک شده و شرکت های خارجی مطمئن شده بودند که ایران و ۱+۵ به توافق خواهند رسید، آزادسازی تجهیزات را شروع کردند.
وی با بیان اینکه در مراحل پایانی مذاکرات هسته ای، تعامل این شرکت ها با ایران بهتر شده بود، اضافه کرد: در ماه های اخیر برخی تجهیزات توقیف شده، دوباره آزاد شدند و حتی برخی از این تجهیزات در حال حاضر در پروژه ها نصب نیز شده اند.
وی در خصوص آزادسازی تجهیزات صنعت پتروشیمی توسط شرکت زیمنس نیز گفت: این شرکت تعدادی از توربو کمپرسورها که توقیف شده بود را آزاد کرده است.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود قطع همکاری با ایران، توانستیم تجهیزات را تامین کنیم.
شاهدایی گفت: سایر شرکت های ایتالیایی و آلمانی نیز در آزادسازی تجهیزات توقیف شده ایران همکاری کردند و ما توانستیم تجهیزات تعدادی از پروژه ها را تحویل بگیریم.
شرکت هایی که برای تامین تجهیزات مورد نیاز بخش های مختلف صنعت نفت و پتروشیمی با ایران قرارداد امضا کرده بودند، با تشدید تحریم ها از اجرای تعهدات خود سرباز زدند.
همگامی شرکت های خارجی و به ویژه اروپایی با روند تحریم ها به گونه ای بود که گفته می شود برخی شرکت ها، حتی کشتی هایی که تجهیزات خریداری شده توسط ایران را بارگیری کرده بودند به بنادر بازگردانده و تجهیزات را توقیف کردند.
توقیف تجهیزات صنعت نفت و پتروشیمی باعث شده بودند که بسیاری از پروژه های بزرگ کشور، به حالت نیمه کاره رها شوند. بسیاری از این تجهیزات به دلیل فناوری بالا، امکان تولید در داخل کشور را نداشتند.
اما با پیشرفت مذاکرات هسته ای در سایه تدبیر دولت و دستیابی به توافق برجام، شرکت های بزرگ دنیا، شروع به مذاکره با ایران کرده و حتی آزاد سازی تجهیزات بلوکه شده را نیز آغاز کرده اند.

ثبت دیدگاه