• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

روحانی: مطالعه برخی نشریات نشان می‌دهد فردا چه کسی دستگیر می‌شود و آبروی چه کسانی می‌رود

  • 17 آبان 1394 - 15:46
روحانی: مطالعه برخی نشریات نشان می‌دهد فردا چه کسی دستگیر می‌شود و آبروی چه کسانی می‌رود

رئیس جمهور در آیین گشایش نمایشگاه مطبوعات با تاکید بر لزوم برخورداری از نظام مطبوعاتی شفاف و روشن‌ یادآورشد: اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی‌توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند. گاهی برخی رسانه‌ها به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند. همچنین گاهی با مطالعه برخی از نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود.

این سخنان دکتر روحانی درباره روزنامه‌ها، نشریات، سایت‌های و خبرگزاری‌های افراطی و تندرویی است که از سوی برخی نهادهای خاص حمایت می‌شوند و عمدتا به پرونده‌سازی علیه برخی افراد و چهره‌ها مشغول هستند و زمینه برخورد و بازداشت آن‌ها را فراهم می‌کنند. رئیس‌جمهور تاکید کرد معنا ندارد این رسانه‌ها با پول بیت‌المال علیه مردم فعالیت کنند و بهتر است با پول شخصی اداره شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها سخنرانی کرد که مهم‌ترین بخش‌های آن به شرح زیر است:

*بدترین جوانمرگی،‌ جوانمرگی مطبوعات و رسانه است و اینکه رسانه‌ای که هنوز متولد نشده بال و پر نگشوده و خود را به خوبی معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد.

*کلمه تعطیل و کلمه توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشند. ما همانطور که نیازمند نهاد رسانه هستیم به نظام مطبوعات هم نیاز داریم.

*اولین مجازات مطبوعات اعدام نیست بلکه در همه جا آخرین قانون جزا و شدیدترین آن اعدام است. اولین مجازات جریمه یا زندان کوتاه مدت است.

*برای مطبوعات، پایگاه‌هایی که می‌توانند راجع به تنبیه آنها سخن بگویند و قضاوت کنند مشخص هستند و دارای معیارهایی معین‌اند؛ هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد.

* قابل تحمل نیست که در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیل شدن و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امنیتی دائمی برای آنها مقدر شده باشد که هرچه می خواهند بگویند.

*عده‌ای ادعای انقلابی گری دارند. این در حالی است که انقلابی بودن به معنای اخلاق است. آنچه که من درباره انقلابی بودن می‌فهمم این است که انقلابی بودن به معنای دروغ نگفتن است. انقلابی بودن به این معنا است که به دیگران تهمت نزنیم و چهره بزرگان نظام و آنها که در انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و سازندگی کشور تلاش کردند را حفظ کنیم و به مردم امید و اعتماد دهیم.

* آیا اینکه از پایگاه یک بخش از حکومت به بخش دیگری از حکومت حمله کنیم انقلاب و انقلابی‌گری است؟

*بعضی‌ با پول بیت‌المال و حاکمیت علیه افتخار حاکمیت حرکت می‌کنند. با پول دولت و علیه دولت؟ دولتی که منتخب مردم است. ایرادی ندارد یک نفر با پول شخصی خود رسانه‌ای راه بیاندازد و از اول تا آخر مخالفت کند اما با اجازه چه کسی با پول مردم می‌خواهیم علیه راه مردم حرکت کنیم. پول مردم و علیه مردم؟ این مسأله نمی‌تواند برای جامعه‌ای قابل قبول باشد.

*هر متنی غیر از کلام خداوند و معصوم قابل نقد است و انتقاد همه و حق مطبوعات به حساب می‌آید اما نقدی که منصفانه باشد. در مقابل پاسخ مسئولانه هم باید داده شود. همه ما باید نقادی کنیم و نقد به نفع ماست. دولت، قوه قضائیه و مجلس باید نقد شوند و حتی اسلام بالاتر از اینها می‌گوید که امام مسلمین هم باید نقد شود. منتهی نقد به معنای واقعی نه اتهام، تخریب، تهمت و دروغ.

*گاهی برخی رسانه‌ها به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند. همچنین گاهی با مطالعه برخی از نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود.

ثبت دیدگاه