• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

آیت‌الله خمینی: برخی جای مُهر روی پیشانی دارند اما درک درستی از زمانه ندارند

  • 30 آبان 1394 - 18:28
آیت‌الله خمینی: برخی جای مُهر روی پیشانی دارند اما درک درستی از زمانه ندارند

آیت‌الله سیدحسن خمینی گفت: بعضا با کسانی مواجه می‌شویم که جای مُهر روی پیشانی دارند، روزه می‌گیرند و شب‌زنده‌دار هستند اما شرایط روزگار را نمی‌شناسند و درک درستی از موضوعات زمانه ندارند

سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسعه در حسینیه جماران، با طرح این سؤال که اگر امام امروز در میان ما بودند چه انتظاری از ما داشتند؟ گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در احد و بدر جنگیدند، اما از سوی دیگر در حدیبیه صلح کردند؛ همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) در مقطعی از زندگی خویش از حکومت کناره گرفتند و در زمانی دیگر در صفین جنگیدند؛ در مورد سایر ائمه نیز هیچ‌کدام از آنان مانند دیگری عمل نکردند زیرا بستر زمانه هرکدام متفاوت بود؛ بنابراین دیدیم که آنان بنا به شرایط زمان خویش به مبارزه و جنگ، صلح، ورود به حکومت و… اقدام کردند. بنابراین ما معتقدیم هرکدام از ائمه اگر جای دیگری بودند همان‌گونه عمل می‌کردند. او با تأکید بر اینکه تعمیم حکم یک مقطع تاریخی به دوره دیگر بدون توجه به شرایط، مغالطه است.

وی تصریح کرد: هم استناد به اینکه چون رسول خدا(ص) در حدیبیه صلح کردند، پس صلح خوب است، غلط است و هم اینکه بگوییم چون علی(ع) در صفین جنگیدند، جنگ امر خوبی است، مغالطه است؛ شاهد این مدعا هم آنکه هیچ‌کدام از ائمه مانند دیگری عمل نکردند.  یادگار امام با تأکید بر شناخت موضوعات جدید در هر برهه زمانی‌ای افزود: افراد ممکن است به‌خاطر احساس مسئولیت زیاد فاجعه ایجاد کنند که داعش نمونه‌ای از آن در روزگار ماست؛ این‌گونه انسان‌ها با فرض پاک‌بودن نیتشان، موضوع را درست تشخیص نداده‌اند.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: احساس مسئولیت بدون شناخت، تبیین و تحقیق در مورد موضوع بعضا فاجعه‌آفرین است. یادگار امام با اشاره به تأکید امام در اواخر عمر مبنی‌بر مبارزه با متحجران که تاکنون مغفول واقع شده است، گفت: متحجر تعاریف متعددی دارد اما بر اساس تعریف رایج، متحجر کسی است که درک درستی از شرایط امروز جامعه ندارد و احکام قدیم را بدون توجه به شرایط می‌خواهد به زمان حال منتقل کند.

وی با بیان اینکه این افراد متصلب ولی دیندار هستند، افزود: اینجاست که ما بعضا با کسانی مواجه می‌شویم که جای مُهر روی پیشانی دارند، روزه می‌گیرند و شب‌زنده‌دار هستند اما شرایط روزگار را نمی‌شناسند و درک درستی از موضوعات زمانه ندارند و نمی‌توانند ذهن خود را بر شرایط زمانه منطبق کنند.

سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه امروز فقها نمی‌توانند بدون درنظرگرفتن شرایط جدید فتوا دهند و فعالان اجتماعی بدون آن نمی‌توانند نظر دهند، گفت: امروز با گسترش علوم، مشورت و همدلی و نقش احزاب در جامعه پررنگ‌تر می‌شود، چراکه باید گروه‌های مختلف با هم بنشینند و از مسائل قومی گرفته تا موضوعات مربوط به روان‌شناسی اجتماعی، اقتصاد و… هم‌فکری کنند.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: صدور حکم در مورد اینکه فیلتر کنیم یا نکنیم و اینکه در مقابل موج‌های رسانه‌ای چه‌کاری انجام دهیم، بدون شناخت موضوع کار صحیحی نیست بلکه باید جمعی بنشینند و موضوعات را بازشناسی کنند.

 

ثبت دیدگاه