• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

روحانی: فضای امن می‌خواهیم نه امنیتی

  • 16 آذر 1394 - 15:38
روحانی: فضای امن می‌خواهیم نه امنیتی

دکتر روحانی، رئیس‌جمهور طی سخنانی در دانشگاه صنعتی شریف گفت: فضای دانشگاه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ زمین تا آسمان تفاوت کرده‌ است، اظهار داشت: ممکن است فضا هنوز هم امنیتی باشد که من آن را نمی‌پسندم. ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی که برای سخنرانی به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه صنعتی شریف رفته بود٬ با بیان اینکه شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است، خاطرنشان کرد: اگر قدرت در هر کشور مورد نقد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد خواهد کشید. تمام مسئولان کشور مستقیم و غیرمستقیم افتخار دارند منتخب ملت بزرگ ایران هستند و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زده‌اند.

وی اضافه کرد: این تهمت بزرگی است که می‌گویند مقام‌های به دو دسته انتخاب می‌شوند؛ یا انتخابی یا انتصابی. همه مستقیم انتخاب می‌شوند یا غیر مستقیم.

هیچ‌کس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه همه باید مورد سوال قرار بگیرند، یادآور شد: هیچ‌کس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخ‌گویی به سوال مردم افتخار کنند که می‌کنند. البته نقد برخی قوا و نهاد‌ها سخت و مشکل است٬ اما فعلا از رئیس‌جمهور و دولت شروع کنید.

در این هنگام دانشجویان شعارهایی مبنی بر «روحانی، روحانی حمایتت می‌کنیم» و «روحانی دوستت داریم» سر دادند که روحانی در واکنش به این سوال‌ها ابراز داشت از الطاف شما متشکر هستم. دولت یازدهم اگر به چیزی رسیده است و پیشرفتی دارد٬ در سایه حمایت‌های مردم و به‌ویژه دانشجویان و جوانان است.

اگر لحن‌ نقدها نرم‌تر شود، قشنگ‌تر است

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: تردیدی ندارم هدایت‌ها و حمایت‌ها و نقدهای شما کمک‌کننده است و همه را دلسوزانه می‌دانم٬ هرچند اگر لحن‌ها نرم‌تر شود قشنگ‌تر است و اساسا اعتدال باید در نقد هم مراعات شود.

مردم در سال ۹۲ به بحث هسته‌ای هم رای دادند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما در عرصه‌هایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمده‌اند، بیان کرد: در مسئله هسته‌ای مردم به صحنه آمدند که پیروز شدند. مردم در سال ۹۲ مسئله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و این آغاز پیروزی ملت بود. اگر سال ۹۲ مسئله هسته‌ای نقد نمی‌شد و آثار تحریم‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گرفت و راه حل‌ها مورد بحث قرار نمی‌گرفت٬ مسئله هسته‌ای حل نمی‌شد. مردم در سال ۹۲ به بحث هسته‌ای هم رای دادند.

فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه احساس می‌کنم فضای دانشگاه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ زمین تا آسمان تفاوت کرده‌ است، اظهار داشت: ممکن است فضا هنوز هم امنیتی باشد که من آن را نمی‌پسندم. ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی. از شما می‌پرسم آیا در سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ شما برای ۱۶ آذر می‌توانستید به همین راحتی اجتماع داشته‌باشید؟ الان هم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ همه به دنبال ۱۶ آذر هستند یک زمانی کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی.

باید حماسه سال ۹۲ را در سال ۹۴ تکرار کنیم

وی با بیان اینکه خواست ما هم استقلال دانشگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: شعار استقلال‌، آزادی و جمهوری اسلامی از برکت تلاش همین دانشجویان بود. معتقدیم دانشگاه باید روی پای خود بایستد و همه باید تلاش کنیم حماسه سال ۹۲ را در سال ۹۴ تکرار کنیم تا بتوانیم با مجلسی توانمند کاری کنیم که همه امیدوار باشند.

قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند

روحانی تاکید کرد: فرد دیگری گفت که نظر من نسبت به شورای نگهبان مثبت نیست در حالی که نظر من نسبت به شورای نگهبان‌‌ همان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم آن را ناظر می‌دانیم. در فضای انتخابات با تلاش شورای نگهبان و وزارت کشور باید شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.

ثبت دیدگاه