• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

آیت‌الله موسوی‌تبریزی: آیت‌الله خامنه‌ای موافق «رهبری شورایی» بودند

  • 29 آذر 1394 - 2:42
آیت‌الله موسوی‌تبریزی: آیت‌الله خامنه‌ای موافق «رهبری شورایی» بودند

دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: در اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بحث شورایی اداره شدن رهبری مطرح شده بود و همه بزرگان، علما و مراجع و همین طور خود‌ آیت‌الله خامنه‌ای به آن رای دادند؛ در آن موقع هیچ‌کس حتی یک نفر هم نگفت که این بحث مخالفت با ولایت فقیه است.

آیت‌الله سیدحسن موسوی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به مواضع اخیر سردار فیروزآبادی در خصوص مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مسئله شورایی اداره شدن رهبری یا فردی اداره شدن آن ربطی به له یا علیه ولایت فقیه بودن ندارد.

وی افزود: ولایت فقیه ممکن است با ترکیب فقهایی به صورت شورایی یا به صورت یک‌نفره اداره شود و ما در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران که تمام مراجع تقلید به آن رای دادند و علاوه بر آن خود حضرت امام خمینی‌(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای هم به آن رای دادند مطرح شد که رهبر نظام جمهوری اسلامی یا باید مثل امام خمینی مورد قبول اکثریت مطلق جامعه باشد یا اینکه شورایی از مجتهدان و مراجع جامعه را اداره کنند.

دادستان اسبق کل انقلاب در زمان امام خمینی، با بیان اینکه اگر به قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنیم بسیاری از شبهات حل خواهد شد٬ تاکید کرد: اگر بنا بود شورایی بودن رهبری و مطرح کردن این موضوع ضدیت با ولایت فقیه باشد، چرا حضرت امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای و همه مراجع آن زمان در جامعه آن را مطرح کردند؟

وی افزود: بعد از ۱۰ سال از تثبیت اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این مسئله مجدداً مورد بررسی قرار گرفت و گفتند رهبریت نظام شورایی نباشد و به صورت فردی بهتر است و این هم یک نظریه‌ای است.

آیت‌الله موسوی تبریزی با بیان اینکه هنوز هم عده‌ای نظرشان این است که اداره شدن رهبری جامعه به صورت شورایی بهتر است و البته این موضوع در حال حاضر یک پیشنهاد است و قانون ما نیست؛ الان اگر کسی این نظریه را داشت باید در قانون اساسی تغییر ایجاد کند؛ چراکه در قانون اساسی فعلی جمهوری اسلامی بحث شورایی اداره شدن رهبری مطرح نیست و این موضوع فقط در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران بود؛ به همین دلیل بحث شورایی اداره شدن رهبری بعد از حضرت امام(ره) مطرح شد که از جمله افراد مطرح شده در شورای رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله موسوی اردبیلی بودند که این ترکیب به عنوان شورای رهبری رای نیاورد و در همین مجلس خبرگان هم مطرح شد.

آیت‌الله موسوی تبریزی افزود: همه هم می‌دانستند که این مسئله عین ولایت فقیه است و ضد قانون اساسی نیست٬ اما بالاخره رای نیاورد وقتی هم که رای نیاورد دنبال یک فرد خاص برای رهبری رفتند؛ لذا ابتدا مرحوم آیت الله گلپایگانی را مطرح کردند که ایشان برای رهبری رای نیاورد که بعد از ایشان٬ آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شدند و رای آوردند.

آیت‌الله موسوی تبریزی با بیان اینکه ارائه نظر در خصوص اختیارات مجلس خبرگان اشکال خاصی ندارد٬ گفت: معتقدم هرکسی٬ حتی یک نظامی هم نظر بدهند چراکه آزادی باید وجود داشته باشد که همه نظر بدهند و جواب ایشان هم گفته شود. همین حرفی که ایشان مطرح کرده، خیلی خوب است که تمام رسانه‌ها روی این موضوع بحث کنند و یادآوری کنند که در اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بحث شورایی اداره شدن رهبری مطرح شده بود و همه بزرگان، علما و مراجع و همین طور خود‌ آیت‌الله خامنه‌ای به آن رای دادند؛ در آن موقع هیچ‌کس حتی یک نفر هم نگفت که این بحث مخالفت با ولایت فقیه است.

وی افزود: ولایت فقیه یعنی اینکه فقه حاکم باشد و البته گاهی فقیه به تنهایی می‌تواند حاکم باشد و گاهی هم شورایی می‌تواند اداره شود؛ این موضوع بستگی به این دارد که نمایندگان مردم چه چیز را صلاح می‌دانند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: نمایندگان مردم در خبرگان قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی به این موضوع رای دادند که اگر کسی مثل امام خمینی مورد قبول اکثریت جامعه نبود رهبری نظام به صورت شورایی اداره شود اما در تجدید نظر خبرگان قانون اساسی که ۱۰ سال بعد از تصویب اولین قانون اساسی اتفاق افتاد توسط نمایندگانی که امام خمینی (ره) تعیین کرده بودند، این‌ها نظر دادند که رهبری به صورت فردی اداره شود و این موضوع هم به آرای عمومی گذاشته شد؛ در حال حاضر قانون اساسی ما این است که رهبری نظام به صورت شورایی نباشد و فقط با یک نفر اداره شود و آیت الله هاشمی هم این بحث تاریخی در مورد خبرگان را مطرح کردند که واکنش برخی به نقل تاریخ جای تعجب دارد.

ثبت دیدگاه