• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

وزیر کشور:‌ نگران تعداد کاندیداها نیستم

  • 04 دی 1394 - 15:43
وزیر کشور:‌ نگران تعداد کاندیداها نیستم

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: من از افزایش حضور داوطلبین اظهار نگرانی ندارم اگر کسی فکر می‌کند که افرادی پشت پرده ای دارند به نهادهای مربوطه مثل وزارت اطلاعات ، اطلاع دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، عبدالرضا رحمانی فضلی پس از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور در نشست خبری اظهار کرد: ترافیک حضور داوطلبان در وزارت کشور برای مجلس خبرگان ۲۲ درصد و برای مجلس شورای اسلامی ۲۰ درصد بوده است. بخشی از این ترافیک مربوط به حضور خبرنگاران در این ستاد است که ذوق و شوقی برای داوطلبان ایجاد می‌کنند. به طور کلی از همه همکارانی که برای حضور در این انتخابات احساس مسئولیت کردند تشکر می کنم.

وی با بیان آماری درباره ثبت‌نام‌های داوطلبین مجلس خبرگان رهبری گفت:‌در دور قبلی ۴۹۳ نفر ثبت‌نام کردند. این دوره داوطلبین به ۸۰۱ نفر رسیدند.

وی در ارتباط با آمار مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد:‌ برای انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی ۵ هزار و ۲۸۳ نفر ثبت‌نام کرده بودند تا ۹ صبح امروز در دهمین دوره این انتخابات ۸ هزار و ۷۳۶ نفر ثبت‌نام کردند این عدد بیش از ۶۵ درصد به نسبت به دوره قبل است. یعنی برای هر کرسی مجلس ۳۰ نفر رقابت خواهند کرد. مشارکت زنان نیز به طور کلی از دوره قبل که ۸ درصد بوده به ۱۱ درصد رسیده است. همچنین ۷۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان زیر پنجاه سال هستند. این رقم دور قبل ۶۷ درصد بوده . نشان می‌دهد که جوانگرایی در این دوره تقویت شده است. بیست نفر از اقلیت های مذهبی نیز تاکنون ثبت‌نام خود را به اتمام رسانده اند.

برنامه زمان‌بندی انتخابات

وی با بیان اینکه از فردا وارد بررسی صلاحیت ها می شویم گفت: بررسی صلاحیت داوطلبین مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان به مدت ۳۰ روز از تاریخ ۱۰/۶/ ۹۴ تا ۱۱/۵/ ۹۴ انجام خواهد گرفت. این شورا نظر نهایی خود را پس از اتمام بررسی ها به وزارت کشور اعلام می‌کند. اعلام رد صلاحیت‌ها و دریافت بررسی مجدد پنج روز است که تا تاریخ ۱۱/۱۰ ادامه پیدا خواهد کرد. رسیدگی مجدد به درخواست داوطلبین رد صلاحیت شده از تاریخ /۹۴/۱۱/۱۱ به مدت ده روز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسامی داوطلبی صلاحیت تائید شده هر استان توسط وزارت کشور و فرمانداری های آن استان اعلام خواهد شد، تصریح کرد: تبلیغات انتخاباتی مجلس خبرگان ۱۴ روز است و از ۲۲ بهمن تا ۵ اسفند می‌توانند تبلیغ کنند اما از تاریخ ۶ اسفند ممنوعیت تبلیغات آغاز شده و در ۷ اسفند انتخابات برگزار خواهد شد .

وزیر کشور در ارتباط با روند بررسی صلاحیت های داوطلبین مجلس شورای اسلامی گفت:‌بررسی صلاحیت داوطلبین مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان و مراجع چهارگانه خواهد بود . استعلام نهایی از شورای نگهبان را ۹ دی خواهیم گرفت. از تاریخ ۹۴/۱۰/۵ تا ۱۰/۱۴ ۹۴/صلاحیت ها در هیات های اجرایی بررسی می‌شود. مراتب رد صلاحیت توسط فرمانداری در ۱۵ دی ابلاغ می‌شود. موضوع شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیأت های نظارت استان و بررسی مجدد آن تا ۲۶ دی ماه خواهد بود.

وی گفت:‌ دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده از ۹۴/۱۰/۲۷ تا ۱۱/۱۶ ۹۴/خواهد بود . دریافت شکایت داوطلبانی که در دور اول تائید شده اند اما شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را رد کرده ، دو روز است. همچنین رسیدگی به شکایت داوطلبان توسط شورای نگهبان هفت روز خواهد بود و در ۹۴/۱۱/۲۷ روز اعلام رسمی داوطلبان پذیرفته شده است و در ۹۴/۱۱/۲۸ اسامی آن‌ها انتشار خواهد یافت.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: برخلاف مجلس خبرگان رهبری که تبلیغاتش دو هفته است تبلیغات مجلس شورای اسلامی یک هفته یعنی از تاریخ ۱۱/۲۹/ ۹۴تا ۹۴/۱۲/۵ خواهد بود. روز ششم اسفند ماه روز ممنوعیت تبلیغات و روز هفتم نیز روز برگزاری انتخابات است.

ثبت دیدگاه