• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

تماس تلفنی جان کری با ظریف در مورد عربستان / احتمال آشتی تهران و ریاض بسیار بعید است

  • 14 دی 1394 - 14:19
تماس تلفنی جان کری با ظریف در مورد عربستان / احتمال آشتی تهران و ریاض بسیار بعید است

نیویورک تایمز نوشت: عربستان سعودی شب گذشته روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و خواستار خورج دیپلمات های ایران از این کشور شد.

به گزارش «انتخاب»، این اقدام سعودی موجب افزایش رقابت استراتژیک تهران و ریاض در خاورمیانه می شود.

این اقدام حیرت انگیز که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان آن را اعلام کرد، به دنبال انتقادات تند سران ایران بابت اعدام شیخ النمر و حمله به سفارت سعودی انجام شد.

قطع روابط زمانی صورت گرفت که امریکا و دیگران امیدوار به همکاری محدود ایران و عربستان برای پایان دادن به بحران سوریه و یمن و کاهش تنش ها در عراق، بحرین، لبنان و دیگر نقاط بودند.

در مقابل، تحلیلگران نگران افزایش اختلافات و جنگ های نیابتی بیشتر هستند.

میشل استفانز تحلیلگر موسسه «رویال یونایتد سرویس» گفت: تحولات اخیر آزار دهنده است و پیامدهای بسیاری برای منطقه و تنش بین دو جبهه ی برجسته در این منطقه دارد.

امریکا در این میان خواستار گفتگو میان ایران و عربستان شده است.

جان کربی سخنگوی وزارت ارجه آمریکا گفت: ما معتقدیم که تعامل دیپملاتیک و گفتگوهای مستقیم برای حل اختلافات لازم است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا از خانه خود در ایداهو روز شنبه با محمجواد ظریف وزیر خارجه ایران تماس گرفت. مسئولان حاضر به افشای جزئیات مکالمه این دو نبودند اما مشخص است که تماس تلفنی کری، تلاشی برای جلوگیری از افزایش تنش ها میان تهران و ریاض بود.

اکنون، امکان اشتی ایران و عربستان احتمالی بسیار ضعیف و بعید به نظر می رسد. ایران و عربستان سعودی هرکدام نگاهی متفاوت به اسلام دارند و رقیبی قدیمی در خاورمیانه و فراتر از آن هستند.

ثبت دیدگاه