• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

ابراز نگرانی آمریکا از نقض حقوق بشر در عربستان

  • 15 دی 1394 - 19:46
ابراز نگرانی آمریکا از نقض حقوق بشر در عربستان

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: “ما نگران نقض حقوق بشر در عربستان هستیم. مخصوصا اعدام هاى اخیر و به ویژه یک روحانى شیعه.”

ارنست دوشنبه ۴ دسامبر (۱۴ دی) گفت که ایالات متحده، همزمان نگران “کوتاهى ایران در حفاظت از اماکن دیپلماتیک” و خواهان خویشتنداری ایران و عربستان سعودی در ارتباط با تنش‌های مربوط به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در عربستان است.

در اظهارنظری جداگانه، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در واکنش به بالا گرفتن تنش در روابط ایران و عربستان گفت که بریتانیا خواهان ثبات در خاورمیانه و روابط خوب بین کشورهای این منطقه است. او با اشاره به اعدام شیخ نمر گفت که کشورش با حکم اعدام مخالف است و آن را در هر شرایطی و هر کشوری، از جمله عربستان سعودی، محکوم می کند.

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان نیز، به عربستان سعودی هشدار داد اگر به روند اعدام‌های دسته‌جمعی ادامه دهد آلمان در مورد فروش اسلحه به این کشور تجدید نظر خواهد کرد. او گفت رفتار عربستان نشان می‌دهد تصمیم آلمان در خودداری از فروش تانک و مسلسل ژ۳۶ (مدل پیشرفته ژ۳) به این کشور تصمیم درستی بوده است.

این در حالی است که عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با رویترز در پاسخ به سوالی درباره اعدام های اخیر گفته است: “ما باید برای این کار تشویق شویم، نه این‌که مورد انتقاد قرار بگیریم.”

ثبت دیدگاه