• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اثبات اشراف اطلاعاتی نیروهای نظامی ایران در خلیج‌فارس

  • 23 دی 1394 - 18:30
اثبات اشراف اطلاعاتی نیروهای نظامی ایران در خلیج‌فارس

فقط سه مایل نفوذ به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج‌فارس کافی بود تا ده تفنگدار آمریکایی در محاصره قایق‌های تندروی سپاه پاسدارن گرفتار شده و تسلیم شوند. این تفنگداران کمتر از ۲۴ ساعت پس از دستگیری آزاد شدند اما مقامات آمریکایی پی بردند که وجب به وجب خلیج‌فارس در اشراف اطلاعاتی سپاه پاسدارن قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عصر روز سه‌شنبه دو قایق تفنگداران آمریکایی به آب‌های سرزمینی کشورمان در اطراف جزیره فارسی وارد شدند که بلافاصله در محاصره نیروی دریایی سپاه پاسدارن قرار گرفتند و بدون مقاومت زیادی تسلیم شدند.

آنطور که سردارعلی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید بعد از دستگیری نظامیان آمریکایی، نیروی دریایی و ناو هواپیمابر آمریکایی حدود ۴۰ دقیقه رفتار غیرحرفه‌ای و تحرکات هوایی و شناوری در منطقه داشتند که با اقدام به موقع نیروهای سپاه آرامش به منطقه برگشت.

براساس اظهارات سردار فدوی، از همان ابتدای کار تماس‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا و همچنین بین سپاه و وزارت خارجه تماس مستمری برقرار می شود و ظریف در جریان قضایا قرار می‌گیرد. جان کری نیز با ظریف تماس می گیرد و درخواست آزادی تفنگداران خود را مطرح می کند و ظریف هم موضع قوی و محکمی می‌گیرد و اعلام می‌کند آنها در آبهای سرزمینی ما بودند و باید عذرخواهی کنید.

براساس اخبار منتشر شده و همچنین اظهارات مقامات دو کشور ایران و آمریکا، این انتظار شکل گرفت که این ماجرا همین امروز به پایان برسد و تفنگداران آمریکایی آزاد شوند. در همین زمینه سردار فدوی صبح امروز تاکید کرد که این روند مطمئنا طول زیادی نخواهد کشید و نیروی دریایی سپاه در خصوص این افراد به محض دستور از سلسه مراتب اقدام می‌کند.

مسئولان سپاه پاسداران هم با تاکید بر اینکه با رافت اسلامی با تفنگداران آمریکایی برخورد خواهد شد اعلام کردند از ده تفنگدار آمریکایی بازجویی می‌شود تا معلوم شود که حضور آنها در آب‌های سرزمینی ایران عمدی بوده یا طبق آنچه مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند ورود قایق‌ها به آب‌های ایران به دلیل مشکل فنی آنها بوده است. سردار شریف سخنگوی سپاه در همین راستا تاکید کرد که اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت. همزمان با اظهارات، مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیرعمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را درخواست کردند.

حدود ساعت ۱۳:۳۰ امروز،روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیرعمدی بودن ورود غیرقانونی و غیرمجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها‌سازی تفنگداران دستگیر شده آمریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد. سپاه در این اطلاعیه گفت که پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیرعمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذرخواهی آنها، تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.

پنتاگون هم با تأیید آزادی این نظامیان اعلام کردکه هیچ شواهدی دال بر این که سربازانش در مدت بازداشت مورد آزار قرار گرفته‌اند وجود ندارد . نیروی دریایی آمریکا هم در بیانیه‌ای بازگشت تفنگدارانش را در سلامت کامل تایید و اعلام کرده است که آن‌ها از طریق هوایی به پایگاه نظامی آمریکا منتقل شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در روایتی از این ماجرا گفت: با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای برجام، تماس‌های تلفنی میان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در این خصوص در جریان است که موضوع فوق‌العاده تفنگداران آمریکایی نیز در این تماس‌ها پی‌گیری و زمینه حل هر چه سریع‌تر آن فراهم شد.

بالاخره این ماجرا در کمتر از ۲۴ ساعت با همکاری و هماهنگی مقامات دیپلماتیک دو کشور ایران و آمریکا و البته قاطعیت نیروهای مسلح کشورمان به پایان رسید تا بار دیگر برای نیروهای فرامنطقه‌ای ثابت شود که خلیج فارس و دریای عمان زیر سیطره نیروهای مسلح کشورمان است. هر چند که این‌بار با تعاملات دیپلماتیک دو کشور و البته عذرخواهی مقامات آمریکایی، این ماجرا خیلی زود به پایان رسید اما آمریکایی‌ها اکنون باید متوجه شده باشند که ایران حتی از سه مایل از سرزمین خود نمی‌گذرد و هر ورود غیرقانونی به سرزمین ایران بدون پاسخ نخواهد ماند.

ثبت دیدگاه