• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اوباما مجوز فروش هواپیمای مسافری به ایران را صادر کرد

  • 26 دی 1394 - 15:39
اوباما مجوز فروش هواپیمای مسافری به ایران را صادر کرد

 روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» امروز (شنبه) خبر داد که «باراک اوباما» در گامی دیگر به سوی اجرای برجام به «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اختیار داد که اجازه صدور هواپیماهای مسافری را به ایران صادر کند.

 یو اس ای تودی نوشت: مقام های کاخ سفید گفتند با تایید اجرای تعهدات ایران در برجام توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحریم ها کاهش خواهد یافت و گفتند که مرحله اعلام تایید بسیار نزدیک است.

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ گفت: ایرانیان تقریباً تمامی گام های مهم را برداشته اند و تایید آژانس نیز آغاز کننده «روز اجرا» خواهد بود.
رودز گفت: این اتفاق باید به زودی و به طور حتم در روزهای آتی رخ دهد و آن زمان است که تحریم ها کاهش می یابد.
در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) کنگره به اوباما اختیار داد که مجوز صدور اجناس، خدمات یا فنآوری هایی را که «به نفع آمریکا» می باشد، صادر کند و اوباما هم این اختیار را دیروز (جمعه) به جان کری تفویض کرد.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری های بین المللی جمعه شب از سفر وزیر امورخارجه آمریکا به وین برای گفت وگو با «محمدجواد ظریف» و «فدریکا موگرینی» خبر دادند و همزمان کاخ سفید حکم تفویض اختیارات رئیس جمهوری آمریکا به جان کری در زمینه رفع تحریم های هسته ای را منتشر کرد.
بر اساس این گزارش ها، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در وین نشست سه جانبه ای با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف همتای ایرانی خود خواهد داشت، تا در مورد توافق هسته ای ایران گفت وگو کند.
همزمان دفتر سخنگوی کاخ سفید، متن حکمی را منتشر کرده که در آن «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا اختیارات لازم را در مورد رفع تحریم های ایران به وزیر خارجه خود تفویض کرده است.
اوباما اواخر مهرماه، در راستای اجرای تعهدهای آمریکا در توافق هسته ای به دولت این کشور دستور داده بود که تحریم ها علیه ایران را در روز اجرای توافق هسته ای لغو کند.
پس از آن وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که به دنبال دستور اوباما، با اجرایی شدن برجام، مجوز لغو تحریم ها علیه دولت ایران را صادر می کند.

ثبت دیدگاه