• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

واکنش معاون وزیر کشور به معاون سپاه: نظامیان نباید در انتخابات دخالت کنند

  • 26 دی 1394 - 16:18
واکنش معاون وزیر کشور به معاون سپاه: نظامیان نباید در انتخابات دخالت کنند

محمد حسین مقیمی، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور به سخنان سردار محمدحسین نجات معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه که گفته بود هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها، کار خود را به درستی انجام نداده‌اند، واکنش نشان داد و گفت نیروهای مسلح حق دخالت در انتخابات را ندارند.

سردار نجات، نتیجه عدم انجام درست وظیفه هیئت‌های اجرایی را سخت شدن کار شورای نگهبان دانسته و گفته بود: شورای نگهبان مجبور است کسری کار هیئت‌های اجرایی را جبران کند و قطعاً افراد زیادی ریزش پیدا می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور  در واکنش به این سخنان با بیان اینکه طبق قانون وزارت کشور مسئول اجرای انتخابات و شورای نگهبان هم مسئول نظارت بر اجرای انتخابات است، گفت: در هیچ کجای قانون نیامده که نیروهای مسلح مسئولیت دارند روابط بین هیات‌های اجرایی و نظارت را ساماندهی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد حسین مقیمی صبح امروز در نشست خبری خود در واکنش به اظهارنظر یکی از مقامات نظامی کشورمان مبنی بر این که هیات‌های اجرایی وظیفه‌ی خود را به درستی انجام نداده‌اند، گفت: طبق قانون هیچ سازمان و دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان مجاز نیست در انتخابات دخالت کند؛ بنابراین هیچ نیروی مسلحی نمی‌تواند بگوید هیات نظارت یا اجرا وظایف خود را درست انجام دادند یا نه.

وی افزود: افراد وابسته به نیروهای مسلح هیچ مسئولیتی در انتخابات ندارند اما اگر بخواهند می‌توانند به عنوان یک فرد نه به عنوان یک نظامی اظهار نظر کنند.

مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت‌ها به صورت قانونی انجام شده است و هیات‌های اجرایی وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام داده‌اند اظهار کرد: ما از اول ملاک کار خود را قانون قرار داده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به روند برگزاری انتخابات تاکنون تصریح کرد:‌ استقبال بسیار خوب از انتخابات نشان می‌دهد که نخبگان جامعه که در خود آمادگی می‌بیند به صحنه وارد شده‌اند و ما از این حضور استقبال می‌کنیم.

مقیمی گفت: برای مجلس خبرگان شاهد افزایش ۶۲ درصدی حضور و برای انتخابات مجلس شاهد افزایش ۱۲۹ درصدی هستیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که اعضای هیات اجرایی شامل ۸ نفر از معتمدین محلی که هیات نظارت صلاحیت آنها را تایید کرده است و ۳ نفر شامل فرماندار، رئیس ثبت احوال و یک عضو شورای شهرستان هستند، گفت: هیات‌های اجرایی بر اساس استعلامات از مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی تصمیمات خود را می‌گیرند.

وی گفت: اعضای هیاتهای اجرایی نمایندگان مردم هستند که به کمک دولت می‌آیند. آنها کارمندان دولت نیستند و هر تصمیمی که بگیرند قابل احترام است.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: ما ۱۲ هزار و ۴۶ پرونده کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را به دادستانی کل فرستادیم که دادستانی اعلام کرده ۷۶۳ نفر دارای سابقه‌ی محکومیت هستند و ۱۱ هزار و ۲۸۳ نفر نیز هیچ سابقه‌ای ندارند.

وی افزود: البته برخی از محکومیت‌ها مربوط به مسائل عادی مثل تصادفات و دعوای خانوادگی بوده که هیات‌های اجرایی هم این موارد را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند برخی از این محکومیت‌ها از جمله مسائلی نیست که موجب رد صلاحیت شود. لذا در مجموع ۸۱۰ نفر در هیاتهای اجرایی رد صلاحیت شدند و ۴۹۸ نفر هم انصراف دادند.

ثبت دیدگاه