• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تحریم انتخابات به نفع جریان‌های تندرو است

  • 06 بهمن 1394 - 14:00
تحریم انتخابات به نفع جریان‌های تندرو است

یک استاد دانشگاه گفت: هرگاه در انتخابات شرکت نکرده‌ایم نتیجه به ضرر اصلاح‌طلبان و طرفداران دموکراسی و به نفع جریان‌های تندرو تمام شده است.

صادق زیباکلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به موضوع بررسی صلاحیت‌ها گفت: از ابتدا مطمئن بودم که ردصلاحیت‌های زیادی را شاهد خواهیم بود و بار‌ها گفتم شورای نگهبان مثل برگ خزان داوطلبان را رد صلاحیت خواهد کرد، اما آنچه در عمل رخ داد بد‌تر بود. گویی گردبادی درخت‌هایی را از جا کند. معتقدم رایزنی‌های فعلی نیز چندان به جایی نخواهد رسید اگرچه ممکن است برخی چهره‌های شاخص تایید صلاحیت شوند.

او افزود: با نگاهی به بررسی صلاحیت‌ها می‌بینیم طرفداران دولت و کسانی که در ستادهای روحانی در دوره انتخابات فعالیت می‌کردند هم اغلب رد صلاحیت شدند و وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم می‌گویند تنها جرم آن‌ها فعالیت در ستاد روحانی در انتخابات سال ۹۲ بوده است. برای همین با تمام وجود باید از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بخواهیم در انتخابات شرکت کنند چون راهی جز شرکت در انتخابات و فعالیت در چارچوب‌های قانونی وجود ندارد.

زیباکلام تاکید کرد: تاریخ نشان داده پیشرفت‌های لاک‌پشتی باقی می‌ماند اما آنهایی که با شتاب به دست می‌آید با شتاب هم کمرنگ می‌شود. ما باید همین‌طور به تدریج دموکراسی را تمرین کنیم. هرگاه در انتخابات شرکت نکرده‌ایم نتیجه به ضرر اصلاح‌طلبان و طرفداران دموکراسی و به نفع جریان‌های تندرو تمام شده است.

او خاطرنشان کرد: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باید در حوزه‌های مختلف چهره‌هایی را هم که چندان شناخته نیستند شناسایی کنند و از مردم بخواهند به آن‌ها رای بدهند. ممکن است برخی از آن‌ها حتی بعد از ورود به مجلس به سمت اصولگرا‌ها بروند اما همین که حتی یک سوم آن برای اصلاح‌طلبان بماند بسیار خوب است. مهم‌تر ازاینکه چه کسی اصلاح‌طلب است ایده اصلاحات است که در دوم خرداد سال ۷۶ متولد شد و امروز جا افتاده است و خیلی از جوانان به آن وفادار هستند. باید این نیرو‌ها را پیدا کنیم و از آن‌ها کادرهای آینده اصلاحات را بسازیم و یادمان باشد که اگر رای ندهیم تندرو‌ها مجلس را از آن خود خواهند کرد.

زیباکلام یادآور شد: گاهی نمی‌توان برخی مسائل از جمله التزام افراد به اسلام و نظام را اثبات کرد در حالی که کشورهای دیگر قوانینی دارند که قابل احراز است ما دستگاه وفادارسنج و التزام‌سنج نداریم.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه افزود: تناقض‌هایی در این میان وجود دارد از جمله اینکه برخی نمایندگان فعلی فاقد صلاحیت شناخته شده‌اند در حالی که ظرف این چهار سال طرح‌ها و لوایحی را تصویب کرده‌اند که اگر صلاحیت نداشتند باید این قوانین هم باطل اعلام شود چون نمایندگانی فاقد صلاحیت نمایندگی به آن‌ها رای دادند.

ثبت دیدگاه