• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

امام خمینی مقابل ردصلاحیت‌ها ایستاد

  • 13 بهمن 1394 - 11:50
امام خمینی مقابل ردصلاحیت‌ها ایستاد

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی، استاد حوزه علمیه قم گفت: زمان حیات امام وقتی در دوره‌های دوم و سوم مجلس، برخی را رد کردند امام ایستاد و آنها را برگرداند.

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی افزود: نمایندگان در مجلس ششم برای نظارت استصوابی معنایی گذاشتند که شورای نگهبان آن را قبول نکرد و به مجمع تشخص مصلحت نظام رفت. در آنجا گفتند هر کسی از منابع چهارگانه دلیل معتبر (برای عدم صلاحیت) بیاورد، رد خواهد شد و در غیر از این، عدم احراز و رد صلاحیت‌ها معنا ندارد.

او خاطرنشان کرد: قانون باید فصل‌الخطاب باشد. در حال حاضر خیلی از کاندیداها از سوی مراجع چهارگانه تایید شده‌اند، اما در مرحله بعد ردصلاحیت‌ شده‌اند که این اقدامات مردم را دلسرد می‌کند و باعث سوءاستفاده دشمنان می‌شود و این سوال پیش می‌آید که چرا افراد خوشفکر و مستقل باید مورد بی‌مهری قرار بگیرند.

آیت الله موسوی تبریزی با بیان اینکه برخی از ابتدا با اهداف امام مخالف بودند، گفت: این عده به حرف‌های امام به شکل گزینشی عمل می‌کنند و رفتار و گفتار امام را گزینشی نقل می‌کنند، برای اینکه نمی‌خواهند آنچه به نفع خودشان نیست مطرح کنند و نمی‌توانند ببینند افرادی در بیت امام نسبت به بیان گفتار امام نظارت دارند.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خانواده امام امروز از محبوبیت بالایی در جامعه برخوردار هستند و این باعث خوشنامی است. در حالی که محبوبیت خانواده امام عده‌ای را نگران می‌کند، چراکه رای‌آوری برخی شخصیت‌ها مثل سیدحسن خمینی بسیار بالاست.

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فرارسیدن ایام دهه فجر گفت: مهمترین هدفی را که امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب دنبال می‌کردند، جلوگیری از استعمار خارجی و استثمار داخلی بود.

او ادامه داد: امام در یکی از سخنرانی‌های خود شاه را نصیحت کرد و به او گفت کاری نکند که مردم او را همانند پدرش از کشور بیرون کنند. امام شاه را نصیحت محترمانه می‌کرد تا به قانون اساسی کشور باز گردد.

این مبارز علیه نظام شاهنشاهی با یادآوری استبداد رژیم شاه تصریح کرد: شاه به اجنبی وابسته بود و نمی‌گذاشت حقوق مردم که در قانون اساسی آمده بود اجرا شود و در آن زمان انتخابات فرمایشی بود. مجلس فرمایشی را تشکیل داده بود و نمی‌گذاشت افراد مستقل و دانا به مجلس برود در حالی که امام می‌خواست حاکمیت از آن مردم باشد و رای آنها سرنوشت کشور را رقم بزند.

آیت‌الله موسوی تبریزی با بیان اینکه وقتی رای مردم حاکم باشد منافع ملی مورد توجه قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: این مردم هستند که می‌توانند به نفع خود عمل کنند در حالی که شاه این را نمی‌خواست و ملت به همین خاطر مبارزه‌هایشان را آغاز کردند. در کنار این مسائل اقدام‌های ناپسند فرهنگی که در تضاد با دین و فرهنگ مردم بود صورت می‌گرفت که این هم موجب شد اقشار مختلف جامعه علیه رژیم شاه حرکت کند.

او با بیان اینکه مطالبات مردم در انقلاب در شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی متبلور شد، ابراز داشت: متاسفانه پس از پیروزی‌های انقلاب گرفتاری‌هایی پیش آوردند تا جلوی سرعت ایجاد و حاکمیت اهداف امام و انقلاب گرفته شود.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: پشتوانه یک حکومت در حمایت‌های مردمی است و  موجب می‌شود دیگران نتوانند در استقلال کشور نفوذ کنند.

ثبت دیدگاه