• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

سیدمهدی طباطبایی: سخنان آیت‌الله هاشمی سنجیده بود؛ برخی را بدون امتحان تایید کردند اما «سیدحسن» را نه

  • 14 بهمن 1394 - 19:18
سیدمهدی طباطبایی: سخنان آیت‌الله هاشمی سنجیده بود؛ برخی را بدون امتحان تایید کردند اما «سیدحسن» را نه

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق و عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید براینکه اجتهاد سیدحسن خمینی از سوی علما و مراجع بزرگی تایید شده است خاطرنشان کرد: امتحان برای تایید اجتهاد و یا احراز اجتهاد آخرین راه است و نباید به عنوان تنها ملاک و راه باشد.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی مبنی براینکه«همه ما به امام خمینی(ره) بدهکاریم»، اظهار داشت: سخنان آیت‌الله هاشمی سخنانی درست، پخته و سنجیده‌ بود. در واقع نوعی یادآوری به مسئولان بود که بدانند چه کسی آنها را با این نقطه رسانده است. 

وی افزود: نمی‌خواهم کسی را رنجیده خاطر کنم ولی افراد زیادی را می‌شناسم که اگر انقلاب نشده بود امروز هیچ چیزی نداشتند، هیچ اعتباری نداشتند، اینها مرد کار نبودند، برخی از روحانیون هم بودند که مرد منبر و سخنرانی نبودند، ولی چون انقلاب برپاشد بود دارای اعتبار و منافعی شدند. این افراد قطعا باید از این سخنان آیت الله هاشمی ناراحت شوند. 

عضو جامعه روحانیت مبارز که با خبرانلاین گفتگو می کرد، همچنین درباره عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی، گفت: این موضوع بسیار مهمی است شورای نگهبان می گوید فقیه بودن را ما باید تشخیص دهیم عیبی ندارد شما هم تشخیص دهید ولی در آنجایی که نظر مراجع مسلم پیش می‌آید نظر خود را مقدم نپندارید که این لطمه زدن به اعتبار حوزه و روش اصیل دروس و بحث حوزوی است، آیا قبول ندارید که تشخیص فقیه بودن با علما و مراجع هم است؟

وی با تاکید بر اینکه امتحان و آزمون خبرگان ملاک اصلی انتخاب فقیه نیست، گفت: اینها قوانینی است که شورای نگهبان جدیدا ایجاد کرده است، البته به شکل قانونی هم درآمده و اشکالی هم ندارد ولی مراجع تقلید باید تایید کنند که فردی مجتهد و فقیه هست یا نه. در قانون اولیه هم این بود که از سه نفر می‌توان احراز اجتهاد کرد، اول کسی که شهرت علمی دارد، دوم کسی که درسش مشهور است، سوم هم کسی که در بین فقها مشهور باشد. بحث بر سر این است که اعضای شورای نگهبان می گویند ما باید مجتهد بودن را تشخیص دهیم ولی این درست نیست، اصلا چه کسی اجتهاد خود شما را تایید کرده است؟ مگر اجتهاد شما را علمای دیگر تایید نکردند پس برای کاندیداهای خبرگان هم می توان اجتهاد را از طریق علما اثبات کرد.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اجتهاد نوه امام خمینی را انچه که گفته می‌شد بسیاری از حضرات و علما تایید کرده‌اند و خود اعضای محترم شورا نیز می‌توانند با بررسی دروس با این نتیجه برسند اما به نظرم دلایلی منجر به این شده که آقایان بر عملکرد خود مصر باشند. حتی غیر از یادگار امام هم من افرادی را میشناسم که مشهور به علم هستند و سالهاست دروس دارند اما رد شده اند، این روش برای آینده خطر ناک و نسبت به گذشته شبهه ناک خواهد بود.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه برخی کاندیداهای خبرگان بدون گذراندن آزمون تایید صلاحیت شدند، تصریح کرد: چرا آن افراد تایید صلاحیت شدند، مطمئنا براساس همین ادله ای بود که عنوان کردم، حتی معتقدم روش اصلی و درست همین است و دیگران هم (کسانیکه شهرت علمی دارند یا در حوزه مشهور به اجتهاد هستند) باید اینگونه تایید صلاحیت می‌شدند.

حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی اعتراض سیدحسن خمینی به عدم احراز صلاحیت شان را اقدامی درست دانست و خاطرنشان کرد: مراجع و علما وی را تایید کردند پس چرا باید عدم احراز صلاحیت شود.

آیت‌الله هاشمی روز دوشنبه ۱۲ بهمن با اشاره به رد صلاحیت سیدحسن خمینی گفته بود: «صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در زمانی که همه باید به خاطر این روزها تبریک بگوییم و هدیه بدهیم تبریک و هدیه بدی به بیت امام دادند، اظهار داشت: ان‌شاءالله خداوند از تقصیرتان بگذرد و پشیمان شوید و عذرخواهی کنید.

+ دانلود فیلم کوتاه سخنان هاشمی رفسنجانی

ثبت دیدگاه