• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

روحانی: مخالف را به معاند تبدیل نکنیم

  • 18 بهمن 1394 - 19:49
روحانی: مخالف را به معاند تبدیل نکنیم

رییس جمهوری گفت: به نظر من داشتن مخالف عیب نیست باید کاری کنیم مخالف معاند نباشد وگرنه مخالف فردی دارای فکر، اندیشه و نظر خاص است ما نمی توانیم همه را در مسیر یک فکر و راه قرار دهیم.

دکتر حسن روحانی در آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران افزود: ما در آستانه روز پیروزی انقلاب هستیم و هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. ۳۷ سال از ۲۲ بهمن ۵۷ گذشته است فکر می کنم هنوز هم نیاز است که ما انقلاب را معنا و انقلابی بودن را تفسیر کنیم، چه کسی انقلابی است و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟

روحانی گفت: ما همه به خیابان ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. انقلابمان را با این سه واژه مهم تبیین کردیم اما هنوز هم نیاز است که راجع به آزادی بگوییم و بنویسیم و تفسیر کنیم، هنوز هم راجع به استقلال، جمهوریت و اسلامیت نظام باید سخن بگوییم.

وی اضافه کرد: البته همیشه افکار متفاوت و مختلفی وجود دارد؛ همیشه مخالف و منتقد وجود دارد؛ به نظر من داشتن مخالف عیب نیست باید کاری کنیم مخالف معاند نباشد وگرنه مخالف فردی دارای فکر، اندیشه و نظر خاص است ما نمی توانیم همه را در مسیر یک فکر و راه قرار دهیم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه برای سخن نوگفتن و تولید علم باید فضا را بازتر و آزاد تر کنیم تا منتقد نسبت به آینده خود نگران نباشد، خاطر نشان کرد: هیچ کس در اندیشه‌اش معصوم نیست و هر کسی می‌تواند نظر دیگری را نقد و آن را کامل کند. البته ما در فضایی می توانیم نقد کنیم که هیچ کس به فکر حذف دیگری نباشد. همه افکار، جناح‌ها و مردم باید همدیگر را تحمل کنند و از افکار هم استفاده کنند. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که از حذف دیگران لذت ببریم پیشرفت نخواهیم کرد. جوامعی در طول تاریخ رشد کردند که درآنجا نقد و نظر آزاد بوده است.

ثبت دیدگاه