• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

رئیس جمهور: اگر کسی از رفع تحریم خوشحال نباشد باید در ایرانی بودنش شک کرد

  • 24 بهمن 1394 - 14:53
رئیس جمهور: اگر کسی از رفع تحریم خوشحال نباشد باید در ایرانی بودنش شک کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور گفت: اگر کسی از رفع تحریم خوشحال نباشد باید در ایرانیت وی شک کرد. مگر می‌شود کسی ایرانی باشد و از رفع تحریم‌ها خوشحال نباشد؟ ممکن است برخی در تحریم‌ها منافع مالی داشته باشند اما آدم برای نفع مالی چند نفر نباید منافع ۸۰ میلیون را فدا کند.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در پنجاه و پنجمین مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی در جمع مدیران بانکی و اقتصادی سخن می‌گفت، افزود: در مذاکرات هسته‌ای همیشه نگران قول خودم بودم و به خداوند می‌گفتم من به مردم وعده دادم. همه توانم را به کار می‌گیرم تا در کنار چرخش سانتریفیوژ‌ها زندگی مردم نیز بچرخد. همچنین شهادت می‌دهم تیم مذاکره کننده همه توان خود را در مذاکرات به کار بست. تیم نه تعطیلات داشت، نه ماه رمضان داشت، نه ماه محرم و.. بلکه تنها دغدغه مذاکرات و پیروزی در مذاکرات را داشتند و اگر روزی قرار باشد گفته شود، در ۳۰ ماه معلوم می‌شود چه بر تیم مذاکره گذشت.

وی گفت: عید امسال ما با دو حادثه مبارک توام شده؛ اول موفقیت ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای و دوم پایان دادن به دوره ظالمانه تحریم‌ها.

او ادامه داد: بدخواهان تلاش زیادی کردند تا مردم ما نتوانند در مسیر توسعه و پیشرفت باشند و در فضای رقابتی در اقتصاد حضور پیدا نکنیم، اما نسل تحصیلکرده ما با هزاران زحمت نقش خود را ایفا کردند. صنعت بانکداری آنقدر اهمیت دارد که در فشار تحریم به ملت ایران، بد‌ترین فشار از طریق بانک‌ها آغاز شد.

رییس دولت یازدهم افزود: بانک‌ها هم شریان حیات اقتصادی جامعه هستند و هم شریان ارتباطی کشور با دیگر‌ کشورهاست. در دوران تحریم‌ها بد‌ترین تحریم تاریخی اقتصادی بر مردم عزیز کشورمان تحمیل شد؛ از کشتیرانی گرفته تا بیمه و بانک تا تبادل اسکناس و فلزهای گرانب‌ها تا صنعت پتروشیمی و خودرو؛ تقریبا همه شریان‌های حیاتی یک کشور را با مشکل مواجه کردند و با این کار‌ها می‌خواستند ایران را به ۵۰ سال پیش برگردانند.

او با بیان اینکه اولین بحث ما در دولت این بود ثبات را به کشور بازگردانیم، متذکر شد: ما تلاش کردیم ثبات را به ویژه به بازار اقتصادی کشور برگردانیم. نوسان‌های کم قابل قبول است، اما نه نوسان‌های زیاد قابل قبول نیست. نباید مثل زمان اصحاب کهف که از خواب بیدار می‌شوند، همه چیز عوض شده باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: کار بزرگی در این دو و نیم سال انجام گرفت در این دوران می‌بینید که شکل بازار به چه صورت است. دیگر نوسان شدید و دلهره نیست. مهم است انتظارات تورمی جامعه به گونه‌ای تنظیم شد که مردم بدانند تورم رفته رفته کاهش پیدا می‌کند.

روحانی با یادآوری اینکه انتظارات جامعه قبلا معکوس بود، امروز انتظارات تورمی عوض شده است لذا حفظ این موضوع با بانک مرکزی است و این نهاد مهم‌ترین عامل در کنترل تورم انضباط پولی و مالی است.

رییس دولت یازدهم به نحوه تصمیم‌گیری در کابینه اشاره کرد و گفت: از روز اول دولت اگر وزیری خواست به سمت پایه پولی تعرض کند، ایستادم و نگذاشتم؛ حتی اگر دلخوری‌هایی پیش آمد.

رییس جمهور گفت: ترکیب رشد نقدینگی ما درست شده است. وقتی که اساس رشد نقدینگی بر اساس رشد پایه پولی است نگرانی ایجاد می‌کند. اگر ناچار شدیم بانک مرکزی ما را یاری کند، ماه بعد فشار آوردم که آن دستگاه باید پول را برگرداند. یکی از دستاوردهای این دولت مهار تورم و کاهش مستمر آن بوده و رشد تورم را مهار و محدود کردیم. اول سال اقتصادی‌های کشور به من گفتند امسال دیگر به دنبال کاهش تورم نباشید، اما من زیر بار نرفتم و گفتم باید این دستاورد را حفظ کنیم. نامه‌های زیادی به من نوشتند. معتقدم اگر انتظارات تورمی ما بر اساس کاهش تورم باشد، سرمایه‌گذار و تولیدگر و مصرف‌کننده می‌داند چه باید انجام دهد. بر مبنای درستی حرکت می‌کند، آینده اگر قابل پیش‌بینی نشد، سرمایه‌گذاری شکل نمی‌گیرد، امسال در تورم نقطه به نقطه تک‌رقمی شدیم و سال آینده روند را ادامه می‌دهیم.

روحانی به موضوع قرارداد با کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: مردم ما دیگر مستحق ناوگان کهنه حمل و نقل هوایی، یلی و زمینی نیستند.

 

ثبت دیدگاه