• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

معاون بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب: انتقاد به شورای نگهبان طبیعی است؛ شورای نگهبان با منتقدان گفت‌و‌گو کند

  • 30 بهمن 1394 - 12:47
معاون بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب: انتقاد به شورای نگهبان طبیعی است؛ شورای نگهبان با منتقدان گفت‌و‌گو کند

حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون ارتباطات و امور بین الملل دفتر رهبر انقلاب و کاندیدای مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر باب گفت‌وگوی بیشتری بین کسانی که از عملکرد شورای نگهبان ناراحت هستند با مسئولان این شورا باز شود؛ می‌تواند برای کشور مفید‌تر واقع شود.

حجت‌الاسلام محسن قمی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا و در پاسخ به سوالی مبنی اینکه «عملکرد شورای نگهبان در خصوص تایید صلاحیت‌ها و همچنین برگزاری آزمون خبرگان و مسئله عدم تایید صلاحیت سیدحسن خمینی که اکثریت مراجع به او نگاه مثبتی داشتند»؛ گفت: زمانی که بحث عملکرد به میان می‌آید، باید به یک مسئله توجه کرد که فلسفه وجود این شورا در قانون اساسی آمده و برگرفته از آموزه‌های دینی است که کاملاً روشن و عیان است و در خیلی از کشورهای دیگر هم مشابه چنین ساختاری وجود دارد. لیکن ممکن است برخی نسبت به نوع عملکرد این شورا انتقاد داشته باشند که به نظرم این یک موضوع طبیعی است. چراکه ما نمی‌توانیم نهادی را پیدا کنیم که در جامعه به آن انتقاد نشود و مهم این است که هر نهادی مسئول پاسخگویی به اعمال و رفتار خودش است و سعی می‌کنند تا شبهه‌ها را در یک زمان مناسب پاسخ دهند.

او افزود: همیشه بر این نکته تاکید کرده‌ام که اگر باب گفت‌وگوی بیشتری در این خصوص؛ یعنی در رابطه با کسانی که از عملکرد شورای نگهبان ناراحت هستند با مسئولان این شورا باز شود؛ می‌تواند برای کشور ما مفید‌تر واقع شود. به صورت کلی آن چیزی که در وظایف شورای نگهبان است (هم به عنوان انتخابات و قانون اساسی و همین طور بحث نظارت بر انتخابات خبرگان که خبرگان بر عهده فقهای این شورا گذاشته‌اند) این امر را لازم جلوه می‌دهد که کاندیداهای شورای نگهبان باید شرایطی از جمله فقیه بودن و فقیه‌شناس بودن، عدالت، شجاعت و بصیرت داشته باشند و احراز این شرایط به خصوص در بحث احراز فقاهت بر عهده فقهای این شورا گذاشته شده است. لذا ممکن است خیلی مسائل دیگر اعم از استعلام‌ها در این بین مطرح باشد که البته این شیوه‌ها موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد و آنچه که موضوعیت دارد این است که فقها به این اطمینان برسند که شخصی که کاندیدا شده دارای شرایط لازم است یا خیر.

ثبت دیدگاه