• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: به آمریکایی‌ها بگویید دوره زورگویی‌ها تمام شده است

  • 12 اردیبهشت 1395 - 9:18
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: به آمریکایی‌ها بگویید دوره زورگویی‌ها تمام شده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این جمله که «به آمریکایی‌ها بگویید دوره زورگویی‌ها تمام شده»، گفت: شاید بتوانند در کشوری مثل لیبی، دولتش را ساقط کنند، اما اوضاع آشفته لیبی همه دنیا را نا امن می‌کند.

 به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر امروز شنبه در دیدار یان کوبیش نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق با ابراز نگرانی از اوضاع این روزهای عراق و ظلم‌های فراوانی که بر مردم این کشور می‌رود، گفت: (مردم عراق) در مقطعی، گرفتار استبداد خشن حزب بعث و صدام بودند که علاوه بر ایجاد دشمنی با همسایگان، کشور را به سوی ویرانی برد.

وی اشغال کویت را هدفی برای سرپوش گذاشتن بر استقراض‌های فراوان به خاطر حمله به جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: غربی‌ها که علیه صدام به حمایت از کویت برخاسته بودند، علاوه بر نیروهای سه گانه عراق، همه زیرساخت‌ها را نابود کردند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاع رقت انگیز مردم عراق به ویژه در سال‌های اخیر، گفت: تفرقه‌های قومیتی و مذهبی که در عراق مزمن شده، همیشه این کشور را زجر می‌دهد.
هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از چرایی و چگونگی شکل‌گیری داعش در عراق و گسترش آنها در برخی شهرهای این کشور، گفت: قبول این اتفاق آسان نیست که یک گروه تروریستی یک سوم خاک کشور عراق را اشغال کرده‌اند و دولت و ملت نتوانند مقابله کارسازی علیه آنها داشته باشند.
وی تصمیم‌گیری‌های سران عشایر را برای بسیاری از مسایل عراق مهم دانست و گفت: این روزها احزاب و گروه‌های فراوان هم اضافه شدند که به جای تقویت وحدت ، عوامل تفرقه را گسترش می‌دهند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توضیح درباره سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای اسلامی و همسایه، گفت: براساس احساسات انسانی و اسلامی از هر جهت که بتوانیم به دولت و ملت عراق کمک می‌کنیم.
هاشمی رفسنجانی مطالعه همه جانبه را ضرورت اصلاح مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: در شرایطی که ایران گرفتار تحریم‌های ظالمانه است، تا حدودی به همسایگان کمک می‌کنیم.
وی با بیان ضررهای فراوان اشغال عراق توسط آمریکا، گفت: اگر چه مستبدی چون صدام را ساقط کرد، اما پس از بهم خوردن نظام و ساختار مردم عراق، این کشور را رها کرد و رفت، ولی عوامل نفوذ آنان باقی ماند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این جمله که «به خاطر مشترکات فرهنگی، اطلاعات ایران از عراق زیاد است»، گفت: اگر جامعه جهانی و سازمان ملل برای حل مشکل عراق صادق و مصمم باشند، ایران آماده همکاری در همه زمینه‌هاست.
هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ضرورت مبارزه اصولی و همه جانبه با پدیده شوم تروریسم، به عوامل تمایل جوانان کشورهای مختلف به گروه‌هایی چون داعش پرداخت و گفت: نارضایتی مردم و به خصوص جوانان از استکبار و عوامل استبدادی آنها در کشورهای مختلف، باعث تسهیل سربازگیری از سوی گروه‌هایی چون داعش می‌شود.
وی در بیان سوابق حضور استبداد و استعمار در ایران به همکاری‌های رژیم پهلوی و آمریکا در سال‌های مبارزه اشاره کرد و به توضیح درباره مقاطع مهم رویارویی آمریکا با مردم ایران از جمله کودتا علیه دولت ملی مصدق و تشویق عراق به تجاوز به ایران و حمایت‌های بی‌دریغ در طول هشت سال جنگ تحمیلی و در نهایت، درگیری رسمی علیه ایران تا حدّ اسقاط هواپیمای ایرباس حامل ۲۹۰ مسافر پرداخت.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پس از فراز و فرودهای فراوان، وقتی به خاطر تصویب برجام فضای گفت‌وگو باز شد، باز بعضی‌ها با خوی استکباری بحث بلوکه شدن اموال ایرانی را به بهانه دخالت ایران در چند اتفاق مطرح می‌کنند که از اساس دروغ است و بر اساس یک تهمت دادگاه‌های آن، یک ابرقدرت اموال بلوکه شدن ایران را تاراج می‌کند که اگر چنین باشد، ایران اسناد غیرقابل انکاری از دست داشتن آمریکا در کشته شدن مردم و جوانان خویش دارد.
هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این جمله که «به آمریکایی‌ها بگویید دوره زورگویی‌ها تمام شده»، گفت: شاید بتوانند در کشوری مثل لیبی، دولتش را ساقط کنند، اما اوضاع آشفته لیبی همه دنیا را نا امن می‌کند.

ثبت دیدگاه