• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

وزیر دادگستری ترکیه: ۶۰ نفر کشته و ۳۳۶ نفر بازداشت شدند

  • 26 تیر 1395 - 9:42
وزیر دادگستری ترکیه: ۶۰ نفر کشته و ۳۳۶ نفر بازداشت شدند

بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که در جریان مهار کودتای نافرجام این کشور، دست کم ۶۰ نفر کشته و ۳۳۶ نفر بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دادگستری ترکیه دقایقی پیش این خبر را اعلام کرد.

به دنبال کودتای نافرجام بخشی از ارتش ترکیه برای سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان، ناآرامی بر شهرهای مهم این کشور مستولی شده است. هرچند بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اردوغان در سخنان اخیر خود خطاب به مردم این کشور اعلام کرد که کنترل اوضاع را در دست دارد.
خبرگزاری ها همچنین از تسلیم شدن شمار زیادی از نیروهای حامی کودتا به پلیس ترکیه خبر داد.
بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه از مردم این کشور خواست تا عازم میادین شهرها شوند.
وی در گفت و گو با سی ان ان ترک افزود: هر کس که از خواب برمی خیزد بدون فوت وقت راهی میادین شهرها شود.
بینالی یلدریم همچنین از انتصاب ژنرال امید دوندار به عنوان رئیس موقت ستاد فرماندهی ارتش ترکیه خبر داد. وی فرمانده سپاه یکم ارتش ترکیه بود.
هنوز سرنوشت ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش مشخص نیست. گفته می شود که وی توسط کودتاگران به گروگان گرفته شده است
به گزارش خبرنگار ایرنا در ترکیه، این انتصاب و مشخص نبودن سرنوشت رئیس ستاد ارتش ترکیه نشان می دهد که اوضاع در قرارگاه مرکزی ارتش این کشور همچنان از کنترل خارج است و گزارش هایی منتشر شده است مبنی بر این که میان ستاد فرماندهی و نیروی هوایی در آنکارا که ساختمانهای آنها در نقطه مقابل هم قرار دارند، سنگر کشی شده است.
همچنین گزارش شده است که در میدان مرکزی قیزیل آی آنکارا، مردم قصد داشتند با متوقف کردن تانک راننده آن را به قتل برساندند، که پلیس با پرتاب گاز اشک آور توانست وی را از دست مردم خشمگین آزاد کند.
گزارش ها حاکی از آن است که نیروی هوایی ترکیه به عنوان کانون کودتا، تا ۸۰ درصد در کنترل نیروهای حامی دولت در آمده است ولی هنوز روشن نیست که برای بدست گیری کنترل ۲۰ درصد چه عملیاتی مطرح است.

ثبت دیدگاه