• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

یادداشتی از شیخ علی‌گنجی‌پور، بازخوانی یک پرونده: پادشاهی که یک دنیا زن و بچه داشت

  • 05 آبان 1395 - 23:34
یادداشتی از شیخ علی‌گنجی‌پور، بازخوانی یک پرونده: پادشاهی که یک دنیا زن و بچه داشت

آل سعود بیش از۹۰ سال است حاکمان بی‌رقیب تخت و تاج پادشاهی عربستان سعودی هستند. این خاندان عریض و طویل از چهار شاخه اصلی آل فیصل، آل ثنایان، آل جیلاوی و آل کبیر شکل یافته و صد‌ها شاخه فرعی منشعب دارد، این ائتلاف شاخه‌ها و سر شاخه‌های عشیره‌ای و قبیله‌ای خیمه آل سعود را که همگی از نسل محمد ابن سعودند بر پاداشته است.خیمه‌ای بزرگ به نام «مملکه العربیه السعودیه» که بیست هزار شاهزاده نر وماده تکثیر شده سعودی را در خود جای داده است.

پایه گذار حکومت پادشاهی عربستان، عبدالعزیزبن عبدالرحمن بن فصیل بن ترکی بن عبدالله بن محمد ابن سعود است که دوران سلطنت او با کشف نفت در حجاز و بهره برداری گسترده از منافع نفتی همراه شد.

وی زندگی خصوصی پیچیده‌ای داشت به حدی که تعداد همسر و فرزندان او را به درستی نمی‌توان در چرتکه انساب به احصاء و شمارش در آورد، همسران او را از ۲۲ تا۳۵ نفر و پسران او را از ۴۸ تا۱۵۰ و دخترانش را از ۳۰ تا۲۵۰ نفر به رشته شماره کشیده‌اند، رویکردی سنگین که ملک عبدالله دوازدهمین فرزند عبدالعزیز هم از پدر به ارث برد و با۳۵ همسر و ۳۶ فرزند در بین پسران دیگر مدال ((نکاح و زاد و ولد)) را به سینه آویخت. پسران مشهور عبدالعزیز ۱۶ نفرند که تا به امروز عقاب پادشاهی بر شانه هفت نفرشان نشسته است.

عبدالعزیز اما، به هنگام مرگ وصیت کرد شمشیر و خنجر پادشاهی به پسران او یکی بعد از دیگری توسط شورای بیعت واگذار شود که این وصیت تا زمان ملک عبدالله عملی شد لکن به سبب تعمیق شکاف اختلافات بین شاهزادگان سعودی جام طلایین ولیعهدی به دست نوه‌ها رسید.

همین اختلافات در لایه‌های زیرین با رشد جریان‌های انتقاد منشانه و اصلاح گرایانه به لیدری طلال بن عبدالعزیز به لایه‌های بالاتر نفوذ کرد و پاشنه آشیل حکومت «آل‌ها» گشت و به حدی گسترش یافت که در میان قشر نسوان، شاهزاده امیره عادله دختر ارشد ملک عبدالله پرچم جنبش تغییرات در بافت سنتی گونه گلیم حکومت عربستان در خصوص زنان را بر افراشت و با ظاهر شدن در حجابی به قول خودش «جدید» به منتقد تند و تیز شیوخ وهابی و «تز» سلفی گرای وهابیون و عقاید آنان مبدل شد.

عربستان سعودی با تمام زد و بند‌های «دیرین و امروزین» سیاسی به عنوان متحد کهنه کار آمریکا به صورت «علنی» و شریک تجاری اسرائیل به صورت «پنهانی» به یکی از اصلیترین اسپانسرهای گروه‌های تروریستی خصوصاً در اروپا و حتی در شاخ آفریقا و آسیا و به ویژه منطقه خاورمیانه و در جوار مرزهای خاکی ایران تبدیل شده است که شاه و وزیر صفحه شطرنجی این «تراژدی خونین» شنل قرمزهای سعودی هستند.

تامین سلاح و تجهیزات گروه‌های مسلح تروریست شاخص‌ترین «آنونس» این دوسیه سیاه است که تنها در سال۲۰۱۴ صدور ضمانت نامه و اختصاص خط اعتباری بانکی برای خرید شصت هزار دستگاه خودروی تویوتای شاسی بلند دو کابین وتک کابین از نوع، «لند کروز» و «هایلوکس» نمونه‌ای کوچک از پشتیبانی زنجیره‌ای لجستیکی «داعش» توسط عربستان است.

باید در تماشاخانه زمانه منتظر ماند و دید که «فلاش بک» و «فلش فوروارد» این جماعت وهابی مسلک چگونه لقاح یافته و سناریوی سقوط خاندان «هفت برادران سدیری» و «ریاض نشینان آل نفتی» را رقم خواهد زد؟

به نظر می‌رسد تصاویر گویا‌تر و مکملی منظری برای سکانس پایانی این پرونده کهنه باشد.

تا بعد- بدرود
شیخ علی گنجی‌پور

۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵

 

ثبت دیدگاه