• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به ترامپ: برجام را نمی‌توان لغو کرد

  • 22 آبان 1395 - 9:19
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به ترامپ: برجام را نمی‌توان لغو کرد

با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست ایالات متحده آمریکا حالا درباره آینده برجام نگرانی وجود دارد.

به گزارش یورونیوز، ترامپ قبل از این و در تبلیغات انتخابات علیه برجام (توافق هسته ای ایران و ۱+۵) سخن گفته و آن را توافقی فاجعه بار دانسته بود.

دونالد ترامپ قبلا و در هنگام کارزار انتخاباتی خود توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران را فاجعه خوانده و گفته بود این بدترین توافقی است که از راه مذاکره بدست آمده است.

ترامپ وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، نخستین اولویت او، لغو این توافق به گفته او فاجعه‌بار خواهد بود.

موگرینی: نمی‌توان توافق هسته‌ای با ایران را یک‌جانبه لغو کرد

۶۳۸۱۲۵_۵۲۷

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: توافق هسته‌ای با ایران (برجام) توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست که آقای ترامپ بتواند آن را برهم بزند، بلکه توافقی چندجانبه است که در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

موگرینی در گفتگو با شبکه سی ان ان افزود: «توافق هسته ای با تهران، یک توافق چندجانبه است که از راه مذاکره به‌ دست آمده و خود من هم شخصا مسئولیت مستقیم در آن دارم و هم‌اکنون رئیس کمیسیون مشترکی هستم که بر اجرای آن نظارت دارد تا اجرای آن از سوی همه طرف‌ها تضمین شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره برجام: همه چیز ممکن است

در اولین موضع‌گیری ایالات متحده پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه این کشور در پاسخ به پرسشی درباره احتمال لغو توافق هسته‌ای با ایران توسط دولت ترامپ گفت: «همه چیز ممکن است.»

وی افزود: دولت اوباما قویا قائل بر این است که توافق هسته‌ای با ایران نتیجه‌ بخش بوده است.

تونر در عین حال افزود: برای صحبت کردن درباره تصمیم‌های ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری وی زود است.

کاخ سفید: در دولت اوباما تا ۲۰ ژانویه متعهد هستیم

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در رابطه با آینده توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: دولت فعلی آمریکا متعهد به اجرای آن سیاست‌ها [اجرای برجام] تا بیستم ژانویه است و ما به تعهداتی که در این خصوص داده‌ایم عمل خواهیم کرد همان طور که تاکنون عمل کرده‌ایم.»

ارنست افزود: “در رابطه با توافقات و قراردادهایی که قوه مجریه آمریکا امضا می‌کند سنتی وجود دارد که روسای جمهور بعدی برخی از عناصر تداوم در این توافقات را حفظ می‌کنند. البته من نمی‌دانم که آیا در این مورد همین طور خواهد شد یا خیر، اما به‌عنوان بخشی از این انتقال آرام و هموار قدرت، رئیس جمهور اوباما این فرصت را خواهد داشت تا با ترامپ رئیس جمهور منتخب درباره برخی از این سیاست‌ها و منافع آنها صحبت کند.

وی افزود: تیم رئیس جمهور منتخب نیز فرصت خواهد داشت تا کارشناسان امنیت ملی دولت اوباما که روی اجرای این سیاست‌ها کار می‌کرده‌اند، توضیحات و گزارش‌هایی به آنها بدهند، اما در نهایت این رئیس جمهور منتخب است که مسئول تعیین مسیر سیاست خارجی آمریکا برای چهار سال آینده خواهد بود.»

سخنگوی کاخ سفید پس از پیروزی آقای ترامپ گفت که دولت باراک اوباما به اجرای برجام متعهد است.

ثبت دیدگاه