• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

تلاش تازه دلواپسان برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود

  • 15 آذر 1395 - 13:54
تلاش تازه دلواپسان برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود

تمدید تحریم‌های داماتو توسط آمریکا باعث شد تا کتاب هزار و یک شب روحانی و دلواپسان ورق تازه‌ای بخورد. امروز هم روحانی و هم دلواپسان بر روی یک مسأله اشتراک‌نظر دارند که این تمدید تحریم‌ها نقض برجام است. دلواپسان اما در این میان تلاش می‌کنند از این آب گل‌آلود برای خود ماهی صید کنند.

به گزارش ایسنا، «عصر ایران» در ادامه نوشت: دلواپسان بهترین زمان را برای تخریب روحانی پیدا کرده‌اند و تلاش می‌کنند به بهانه داماتو روحانی و ظریف را تخریب کنند. نمونه بارز این معنا اظهار نظر حسین‌الله کرم است. رئیس شورای هماهنگی در اینستاگرام خود چنین نوشت: «پوتین در دیدار محرمانه با یکی از مقامات عالی نظام گفت بر اساس اطلاعات ما، ظریف عامل آمریکایى‌هاست»

تمدید تحریم‌های داماتو را می‌شود زمانی برای تسویه حساب دلواپسان با دولت یازدهم دانست. آنها در سه سال گذشته تلاش کردند برجام را زیر سؤال ببرند و برای این کار از هر شیوه‌ای استفاده کردند. آنها در مجلس، دانشگاه، خیابان و … برجام را عامل از دست رفتن اقتدار ایران نامیدند و آن را مایه شرمساری خواندند.

در ادامه بحث به این سؤال باید پاسخ داد چرا روحانی به دنبال رسیدن به توافق هسته‌ای بود؟ وقتی حسن روحانی و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند ایران با تحریم‌های بی سابقه روبرو بود که ایران را با مشکلات فراوان روبرو کرده بود.

بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور حاصل این تحریم‌ها بود. ایران نمی‌توانست به‌واسطه این تحریم‌ها به پول‌های خود که حاصل فروش نفت بود برسد و همین معنا دولت را با مشکلات فراوانی روبرو کرده بود.

روحانی به خاطر همین مشکلات تصمیم گرفت مذاکرات هسته‌ای را در دستور کار خود قرار دهد تا مشکلات کشور حل شود. یعنی برجام برای رفع مشکلات کشور بود؛ مشکلاتی که به‌واسطه سیاست‌های غلط یک دولت بر کشور حاکم شده بود.

امروز کسانی که خود عامل تحریم‌ها در کشور بودند از تمدید تحریم‌ها شکایت می‌کنند و روحانی را عامل این تحریم می‌دانند. این افراد به جای اینکه طرف آمریکایی را محکوم کنند، روز و شب به تخریب روحانی و ظریف دست زده‌اند و حتی وزیر خارجه را جاسوس خطاب می‌کنند.

نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کنیم این معناست که طرف آمریکایی امروز عامل نقض برجام شده است و طرف‌های دیگر این توافق به آن پایبند هستند. برجام فقط آمریکا نیست که ما امروز فکر کنیم برجام به نقطه پایان خود رسیده است.

اروپایی‌ها خود شاکیان رفتار آمریکا هستند و بر این باور هستند که ایالات متحده برخلاف اصول دیپلماتیک رفتار کرده است. دلواپس‌ها باید بدانند هرچه فریاد هست باید بر سر آمریکا بزنند، نه بر سر دولتی که تلاش کرده است به‌واسطه مذاکرات هسته‌ای مشکلات کشور را حل کند.

ثبت دیدگاه