• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

صادقی، نماینده مجلس: پیامبر به کسی نگفت «ضد نظام»/هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که سازمان بازرسی بگندد

  • 15 آذر 1395 - 19:19
صادقی، نماینده مجلس: پیامبر به کسی نگفت «ضد نظام»/هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که سازمان بازرسی بگندد

محمود صادقی، نماینده تهران در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا رییس قوه قضاییه از قانون مستثنی است، گفت: هیچ کس مستثنی نیست. پیامبر اکرم در اواخر حیاتشان  در جمع مردم پرسید  آیا کسی حقی بر گردن من دارد؟ یکی از بین جمع بلند شد و گفت بله. اما پیامبر نگفت تو ضد نظام هستی.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی گفت: قانون اساسی در اصل ۱۳۷ می‌گوید رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است. آیا من به عنوان یک نماینده حق سوال ندارم؟  نماینده که هیچ؛ شما هم حق سوال دارید.

او در واکنش به یکی از دانشجویان که گفت “چنین حقی نداریم” گفت: حق دادنی نیست، گرفتنی است.بعد از انقلاب‌ها محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود اگر به همان دلیل که کسانی که انقلاب کردند از تمام وجود مایه گذاشتند ما هم باید با تمام وجود این کار را بکنیم. عیب ندارد یک نماینده چند روز آب خنک بخورد و شبانه جلب شود.

صادقی گفت: ما هرکار می‌کنیم می‌گویند تشویش افکار عمومی است من می‌گویم تنویر افکار عمومی است مردم اگر بدانند در نهان خانه‌ها اسرار  نهانی وجودی ندارد خیالشان راحت می‌شود.

وی تصریح کرد:مسوولین قبل از هر چیز باید اجرا کننده قانون باشند. کسی که خودش حد به گردنش هست نمی‌تواند حد اجرا کند.نگاه ما به قانون نباید یک سویه باشد.رطب خورده منع رطب کی کند. حاکمیت قانون مستلزم رعایت قانون از جانب مسوولان است.

صادقی در واکنش به این سوال که چرا رای مردم در نهادهای غیر انتخابی مهم نیست، گفت : مگر در نهادهایی که انتخابی است مهم است؟  الان نماینده مجلسی که از هفت خوان رستم رد شده و نماینده شده یک سوال کرده این جور دارند با او رفتار می‌کنند.مشکل ما این نیست که نهاد انتخابی هست یا نیست.مشکل اینجاست که همین نهادهایی که پیش بینی شده به طرقی دور زده شدند و عقیم شدند.وقتی یک نماینده ای که می‌خواهد صحبت کند نگران این است که چهار سال بعد تایید می‌شود یا نه نمی‌تواند صحبت کند.

 محمود صادقی با بیان اینکه در زمان استبداد شاهنشاهی روسای دانشگاه‌ها از تحویل دانشجو خودداری می‌کردند، گفت: امروز متاسفانه برخی روسای دانشگاه‌های ما با یک تلفن مرعوب می‌شوند.

او یادآور شد: از سال ۵۷ تاکنون مگر بنا نبود این جمهوری اسلامی فساد مربوط به آن حکومت ستم‌شاهی را بردارد؟  همه می‌دانند من شاه‌دوست نیستم. من در خانه‌ای ضدشاه بزرگ شدم و پدر من از پیشگامان مبارزه علیه شاه است.  امروزه در مطالعاتی که در خصوص راهبردهای ضدفساد شده است دو سیاست را از هم تفکیک می‌کنند. سیاست‌هایی که برای مبارزه با فساد نهادهای خاص ایجاد می‌کنند و سیاست‌های ضدفساد ضمنی. یعنی چندان ستاد مبارزه با فساد سیاسی تاسیس نمی‌کنید که بعد از چند سال رییس این ستاد خود به جرم فساد به زندان بیفتد بلکه زمینه‌های فساد را در ساختار قدرت از بین می‌برد. ساختار قدرت خود به خود از فساد جلوگیری می‌کند. این اصل تفکیک قوا است. همین اصل که چند صدسال از ابداع آن می‌گذرد و ما هم در قانون اساسی پذیرفته‌ایم. این اصل می‌گوید سه قوه حاکم است.

صادقی تاکید کرد: همین یک اصل اگر به درستی اجرا شود، از فساد جلوگیری می‌شود. قوا باید مستقل باشند. به نماینده حق سوال و حق تحقیق و تفحص در همه امور داده شده است. اما برخی تفسیرهای شورای نگهبان محدودیت‌هایی دارد که به نظر من برخلاف نص قانون است. آقایی که بنده صرفا یک پرسش از او کرده‌ام گفته می‌پرسند وجه شرعی و قانونی این حساب‌ها چیست؟ خب بگویید چیست؟ آیا این خیلی عجیب است؟

نماینده تهران تاکید کرد: من اصل ۵۳ قانون اساسی را می‌خوانم که می‌گوید کلیه درآمد‌های دولت در خزانه کل باید باشد. من می‌گویم اینکه می‌گویید موازین شرعی و قانونی، این چیست؟

او افزود: برادر لاریجانی دیروز به من حرف‌هایی زد و گفت کدام قانون و شرع به شما اجازه می‌دهد اموال مردم را مال مجهول تلقی کنید. برخی ملت را مجهول می‌دانند. اصلا این سوال او سوال است یا تهمت؟

صادقی همچنین با بیان اینکه الان ستادهایی برای مبارزه با فساد شکل گرفته که خودشان با هم مشکل دارند، گفت: الان آنقدر سازمان‌های عریض و طویل شکل گرفته اما هرچه می‌دویم عمق این فساد کمتر نمی‌شود. عمق این فساد در نهادهای نظارتی است. هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که سازمان بازرسی بگندد یا به فرض مثال آن ماموری که قرار است به بورسیه‌ها رسیدگی کند معلوم شود خودش بورسیه است.

ثبت دیدگاه