• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

توصیه یک فوق تخصص خون و سرطان؛ زیاد گوشت قرمز نخورید

  • 13 دی 1395 - 10:04
توصیه یک فوق تخصص خون و سرطان؛ زیاد گوشت قرمز نخورید

‌یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: افراط در مصرف گوشت قرمز، عامل بروز برخی سرطان‌های دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ است.

به گزارش ایسنا،‌دکتر مهیار منصوری اظهار کرد: سرطان، تکثیر بی‌رویه، بی‌قاعده و خارج از کنترل سلول‌های بخشی از بدن است.

وی با بیان اینکه سلول‌های بدن انسان دائم در حال تولید است، افزود: برخی اوقات سلول‌سازی از کنترل خارج و سلول‌هایی ساخته می‌شود که با نُرم بدن متفاوت است و رفتاری خودمختارانه دارد که به این روند سرطان گفته می‌شود و در این حالت سلول‌ها از طریق خون وارد ریه، کبد، مغز و… شده و یا به صورت مجاورت موضعی در بدن تکثیر می‌شوند.

منصوری اضافه کرد: ایجاد سرطان دو دلیل دارد که یکی از دلایل ذاتی و بیولوژیک بوده و فرد مستعد این‌چنین بیماری‌هایی بوده و زمینه خانوادگی برای سرطان دارد، اما دلیل دیگر محیطی است. دلایل محیطی استعداد ظهور سرطان را بالا می‌برند؛ مانند استعمال دخانیات، افرادی که به هر دلیل با مواد شیمیایی در تماس‌اند در معرض بروز سرطان هستند.

این هماتولوژیست و آنکولوژیست با تأکید بر اینکه خوردن زیاد برخی غذاها نظیر گوشت قرمز منجر به بروز برخی سرطان‌های دستگاه گوارش بویژه روده بزرگ می‌شود، افزود: به شهروندان توصیه می‌شود هفته‌ای دو مرتبه از گوشت قرمز استفاده کنند و بیشتر گوشت سفید را در سبد غذایی خود قرار دهند.

منصوری تصریح کرد: سرطان‌های روده بزرگ، معده، مری، دستگاه گوارش، غدد لنفاوی و سینه جزو سرطان‌های رایج دنیاست. تحقیقات پزشکی ثابت کرده که مصرف سیگار و زیاد در معرض تشعشعات نور خورشید قرارگرفتن، منجر به بروز سرطان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌توانند در معرض نور خورشید قرار گیرند، چراکه این مهم در تأمین ویتامین D بدن مؤثر است، گفت: کشاورزی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد، پوستش دچار آسیب شده و این می‌تواند عاملی برای بروز بیماری‌ها باشد.

منصوری اضافه کرد: مسائل محیطی که در روند ایجاد انواع سرطان‌ها مؤثرند شامل مصرف مواد غذایی نامناسب نظیر فست‌فودها، غذاهای آماده و کنسرو شده یا استعمال دخانیات و سیگار است.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین با تأکید بر اینکه افراد از فریز کردن غذاها برای مدت طولانی اجتناب کنند و تا حد امکان از گوشت، لبنیات و سبزیجات تازه استفاده کنند، تاکید کرد: خوردن چربی‌های اشباع شده مثل روغن‌حیوانی و روغن جامد، ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان را بالا می‌برد.

وی یادآور شد: مناسب‌ترین غذاها، خام هستند؛ چرا که “پختن” به مواد غذایی صدمه می‌زند، اما چنانچه غذایی نیاز به پختن داشته باشد باید از روش‌های آب‌پز و بخارپز استفاده شود و از مصرف غذاهای سرخ شده و کبابی اجتناب شود.

منصوری با اشاره به اینکه تحقیقات پزشکی ثابت کرده که حتی مصرف یک نخ سیگار برای تمام عمر انسان زیانبار است، افزود: اگر فردی سیگار استعمال می‌کند نیاز است که این عادت اشتباه را ترک کند.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین تصریح کرد: انجام ورزش مستمر در پیشگیری و درمان سرطان در ارتباط است و اثرات ضد سرطانی آن ثابت شده است.

وی گفت: چنانچه فردی مبتلا به سرطان روده‌بزرگ باشد و حتی جراحی و شیمی‌درمانی کرده باشد، این فرد اگر شروع به ورزش کند احتمال اینکه بیماری‌اش در آینده عود کند، پایین است.

این هماتولوژیست و آنکولوژیست یادآور شد: به افراد توصیه می‌کنم علاوه بر استراحت کافی، ورزش مستمر و استفاده از غذاهای خام و یا آب‌پز و بخارپز را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

ثبت دیدگاه