• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

مطلب آموزشی در خصوص پیاده روی

  • 17 تیر 1396 - 14:24
مطلب آموزشی در خصوص پیاده روی

مطلب آموزشی در خصوص پیاده روی

قسمت اول

مقدمه

دوری از ورزش به همان اندازه که زیان‌بار است، گرایش به آن می‌تواند بسیار مفید باشد و علاوه بر پیشیگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر را هم کاهش می‌دهد. پیاده‌روی سریع میزان مصرف اکسیژن را افزایش می‌دهد، قلب شما را برای پمپ کردن خون بیشتر تقویت می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را کاهش می‌دهد. پیاده‌روی همچنین روند پیشرفت آرتروز را کند می‌کند، سرعت از دست رفتن توده استخوانی را در پوکی استخوان کاهش می‌د‌هد و عضلات را تقویت می‌کند.

 بر اساس‌ نظرکارشناسان‌ سازمان جهانی بهداشت، اکثر بیماریهای‌ غیر واگیر و  بار ناشی‌ از آنها معمولا” از بی‌ تحرکی‌ یا کم‌ تحرکی ما انسانها نشأت می گیرد‌  ! آنچان که به گفته دکتر قاضی زاده هاشمی هاشمی عمر ایرانیان به طور میانگین ۷۶-۷۷ سال است که متاسفانه ایرانیان  ۱۰تا ۱۲ سال  پایانی عمر خود را همراه با دردهای استخوانی، کمردرد ، زانو درد و به نوعی با معلولیت، دیابت و فشار خون و.. سپری می کنند.

 در دنیای‌ امروز که همه فعالیت ها به مرور زمان از طریق ریموت و کنترل از راه دور انجام می پذیرد! پیاده‌روی‌ بهترین‌ فعالیت‌ ، طبیعی‌ترین‌ ورزش و به صرفه ترین فعالیت بدنی به لحاظ اقتصادی‌ در جهت‌ کسب‌ آمادگی‌ جسمانی‌ و روانی‌ است‌ . پیاده روی‌ ورزش‌ لذت‌ بخش‌ و کم‌ خطری‌ است‌ که‌ در دسترس‌ همگان‌ بوده‌ و در همه‌ جا و همه‌ وقت‌ امکان‌ اجرای‌آن‌ وجود دارد و مهمتر اینکه‌ این‌ ورزش‌ یک‌ فعالیت‌ اجتماعی‌ نیز محسوب می گردد که این خود از ابعاد گوناگون نیز قابل توجه می باشد ضمن آنکه پیاده روی محبوبترین و پرطرفدارترین ورزش به خصوص برای افراد ورزشکار غیرحرفه ای است . پیاده روی ضمن ارزان بودن قابلیت اجرا تقریباً در تمام شرایط را دارد . پیاده روی نقطه آغاز خوبی برای کسی  است که به فعالیت جسمانی عادت ندارد .

 بر این اساس با انجام ورزش دائمی در کنار داشتن یک برنامه زندگی منظم با برنامه غذایی حساب شده می‌توان همیشه سالم زندگی کرد.

علم پزشکی ثابت کرده که ورزش به عنوان علمی‌ترین، ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای پیشگیری و درمان انواع بیمار‌های جهان صنعتی امروز مفید است

بررسی های جدید نشان داده است که انجام پیاده روی گروهی سلامت عمومی را افزایش می دهد.

 پیاده روی گروهی و منظم خطر سکته، بیماری های قلبی و افسردگی را کاهش می دهد.

پیشنهاد می شود افراد بزرگسال حداقل در هفته ۱۵ دقیقه فعالیت متوسط هوازی مانند پیاده روی سریع داشته باشند. متخصصان سلامت و مسئولان محلی باید مردم را تشویق کنند تا به صورت گروهی و عمومی پیاده روی انجام دهند.

گزارشی که در “پزشکی جدید ا مروز” منتشر شده است نشان می دهد که ۵ دقیقه پیاده روی در هر سال احتمال ایجاد مشکلات قلبی – عروقی بر اثر نشستن زیاد را کم می کند – ضمنا انجام ۲۰ دقیقه پیاده روی سریع در طول روز باعث کاهش احتمال مرگ زودرس  می شود.

در مطالعات جدید محققان تاثیر پیاده روی گروهی بر سلامت را مورد بررسی قرار دادند. مدیر این تحقیقات     می گوید: با وجود اینکه پیاده روی گروهی بسیار ورزش محبوبی است ما     نمی دانستیم که این ورزش به غیر از افزایش فعالیت فیزیکی چه فوایدی برای سلامت افراد دارد.

محققان اطلاعات مربوط به ۲۴ تحقیق مختلف را که در کل بر روی ۱۸۴۳ نفر در ۱۴ کشور مختلف انجام شده بود بررسی کردند. این افراد مشکلاتی از جمله چاقی مفرط، دیابت نوع ۲، مشکلات قلبی، و پارکینسون داشتند. بعضی از این افراد در پیاده روی گروهی که شامل پیاده روی های کوتاه مدت زیر یک ساعت بود شرکت کردند. نتایج بررسی ها نشان داد افرادی که در گروه های پیاده روی شرکت می کنند، در میزان فشار خون، چربی بدن، BMI و کلسترول کاهش چشمگیری مشاهده خواهند کرد. همچنین قدرت ریه های این افراد افزایش می یابد و از میزان افسردگی آن ها کاسته می شود.

مدیر این تحقیقات می گوید: تحقیقات ما نشان داده است که شرکت کردن در یک گروه پیاده روی بهترین راه برای افزایش سلامت بدن است. افرادی که به صورت گروهی پیاده روی    می کنند نسبت به فعالیت فیزیکی نگاه مثبتی تری دارند. ضمنا آن ها کمتر احساس تنهایی می کنند. افرادی که پیاده روی می کنند هر روز تاثیر این فعالیت ساده را مشاهده می کنند. پیاده روی هزینه زیادی ندارد و بسیاری از مردم می توانند این ورزش را به صورت روزانه انجام دهند.

                                                                                     شبکه بهداشت و درمان انار

ثبت دیدگاه