• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

روند پوسیدگی دندان چیست؟ برای جلوگیری از پوسیدگی چه باید کرد؟

  • 09 فروردین 1397 - 7:37
روند پوسیدگی دندان چیست؟ برای جلوگیری از پوسیدگی چه باید کرد؟

قصد داریم با انتشار یک سری مقالات در زمینه علم دندانپزشکی، با زبان خیلی ساده، یکبار و برای همیشه جواب سوالاتی که غالباً در ذهن تان بی پاسخ مانده اند را بدهیم.


مقاله شماره ۱
روند پوسیدگی دندان چیست؟ برای جلوگیری از پوسیدگی چه باید کرد؟

پوسیدگی دندان مانند بسیاری از بیماری ها به دلیل فعالیت باکتری ها اتفاق می افتد. روند پوسیدگی بدین شکل است که از سطحی ترین لایه دندان یعنی مینا آغاز می شود، دراین مرحله با مسواک و خمیر دندان و البته استفاده از نخ دندان می توانید جلوی پوسیدگی را بگیرید (در این مرحله شما دردی احساس نمی کنید).

مرحله بعد پیشرفت و رسیدن پوسیدگی به لایه دوم یعنی عاج دندان است و علامت آن درد و حساسیت مختصر است، در این مرحله راهی ندارید جز اینکه به دندانپزشک مراجعه کرده تا پوسیدگی را برداشته و جای آن را “ترمیم” کند. تا اینجا شما درد کمی تجربه کرده و هزینه کمی هم پرداخت می کنید، داستان از اینجا شروع می شود که پوسیدگی به لایه سوم یعنی ریشه و عصب دندان می رسد، اینجاست که شما درد واقعی را تجربه می کنید و برای رهایی از آن باید برای شما “درمان ریشه” انجام گردد و چون پوسیدگی تخریب زیادی ایجاد کرده است به احتمال خیلی زیاد، دندان موردنظر به روکش هم احتیاج پیدا می کند و این یعنی تحمل درد بسیار زیاد و هزینه ۴تا۵ برابر بابت درمان ریشه (عصب کشی) و روکش!

برای جلوگیری از پوسیدگی، توصیه “علم دندانپزشکی” به شما مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و دهانشویه است و لاغیر. نه به خزعبلات تلگرام و فضای مجازی توجه کنید و نه با نمک و زغال و عصاره اسطوخودوس و روغن دست راست خرچنگ آفریقایی(!) خود را گول بزنید.

باید خون گریست به حال بچه ای که پدرش برای آرام کردن درد دندانش روغن ترمز روی آن می چکاند یا میخ داغ روی آن می گذارد.

تاکید می کنم که تنها با رعایت بهداشت( استفاده از مسواک و خمیر دندان “به روش صحیح”) هیچ گاه به درد دندان دچار نخواهید شد. البته که در اکثر مطب های دندانپزشکی ویزیت رایگان می باشد و کافی است سالی دو مرتبه وضعیت سلامت دندان هایتان را بررسی کنید و در صورت لزوم، در مراحل اولیه با هزینه کم، نواقص کوچک آنها را برطرف کنید.

ادامه دارد…

دکتر ایمان نیک نفس
جراح- دندانپزشک

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.