• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

گفتاردرمانی چیست و به چه کسانی خدمات ارائه می دهد؟

  • 02 اردیبهشت 1397 - 8:21
گفتاردرمانی چیست و به چه کسانی خدمات ارائه می دهد؟

گفتار درمانی علمی است که به ارزیابی ، تشخیص و درمان انواع اختلالات گفتار و زبان        می پردازد.اختلالات گفتار و زبان شایع شامل: لکنت زبان، اختلال تولید(اختلال در تلفظ صداها) ، اختلالات صوتی،تاخیر در رشد گفتار و زبان ،اختلالات گفتاری ناشی از فلج مغزی ، کم شنوایی ،شکاف کام ولب ،اوتیسم، عقب ماندگی ذهنی و سندروم داون،بیش فعالی، اختلالات ناشی از سکته مغزی و اختلال بلع ،اختلالات یادگیری(اختلال در خواندن و نوشتن) و… می باشد.

گفتار درمانی یکی از رشته های علوم پزشکی در شاخه توان بخشی است که به مطالعه ی جنبه های مختلف گفتار و زبان و تشخیص و درمان اختلالات مربوط بدان می پردازد.

اولین و مهم ترین خصوصیت یک گفتاردرمانگر، داشتن گفتاری کاملا مناسب و خالی از عیب است .گفتار درمان باید شخصیت انعطاف پذیری داشته باشد.

زیرا مراجعین وی کودکان خردسال ، نوجوانان، جوانان و نیز افراد سالمندی هستند که به دلایل گوناگون دچار اختلال گفتاری هستند. و قابلیت لازم دیگر هنرمندی و خلاقیت است.گفتاردرمان باید قادر به کاربرد صحیح و هنرمندانه تکنیک ها و شیوه ها باشد.

وظایف یک کارشناس گفتاردرمانی عبارت است از: ارزیابی، شناخت و تشخیص اختلال گفتاری ، ارائه درمان مناسب ودادن مشاوره لازم به بیمار و همراهان وی .در واقع آسیب شناس گفتار و زبان باید در آغاز از ماهیت گفتار و زبان و رشد طبیعی آن آگاه گردد و سپس با انواع اختلالات مربوط به آن آشنا شود و نحوه ارزیابی و درمان آنها را فرا بگیرد. در یک عبارت کوتاه می توان گفت هر گاه شیوه صحبت کردن گوینده بیش از محتوای سخن او ، توجه شنونده را به خود جلب کند و یا محتوای کلام دچار نابسامانی شود وی مشکوک به نوعی اختلال گفتاری یا زبانی است.

در واقع هر گونه اشکال در نحوه گفتار و یا ناتوانی در درک گفته های دیگران می تواند موجب اختلال در روابط اجتماعی شخص مبتلا گردد و مانعی در راه پیشرفت تحصیلی فرد در جامعه و شکوفایی کامل توانایی ها و استعداد های بالقوه وی شود.این مساله به نوبه خود می تواند صدمات روحی و عاطفی و رفتارهایی نظیر گوشه گیری ،پرخاشگری و… و در نهایت تزلزل بهداشت روانی فرد و خانواده او را در پی خواهد داشت.

و در پایان :

  • اگر کودکی دارید که دچار آسیب شنوایی است و یا از سمعک و یا دستگاه کاشت حلزون استفاده می کند.
  • اگر کودکی دارید که دچار تاخیر در رشد گفتار و زبان است، مثلا کودکتان ۴ ساله است و فقط چند کلمه می گوید و یا با توجه به سنش شناخت کمی از محیط پیرامون خود دارد.
  • اگر یکی از افراد خانواده شما دچار اختلال تولید (اختلال در تلفظ صداها) است ،مثلا به جای حرف /ک/، حرف /ت/ می گوید،یا به جای حرف /ر/،حرف /ل/ می گوید.
  • اگر در خانواده خود فردی دارید که دچار لکنت زبان است ،یعنی موقع صحبت کردن در گفتار خود علائمی از قبیل تکرار صداها(ما-ما-ما-مامان)،کشیدن صداها(سسسسسسسسلام)و یا مکث های طولانی در حین گفتار خود دارد.
  • اگر در خانواده خود فردی دارید که سکته مغزی کرده است و با توجه به محلی از مغز که دچار ضایعه شده است یا گفتار خود را از دست داده است یا در درک گفتار دچار مشکل شده است.
  • اگر در خانواده خود افرادی دارید که دچار اختلالاتی از قبیل شکاف لب و کام، عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم، فلج مغزی، بیش فعالی ،مشکلات صوتی و اختلال در بلع است و یا دچار مشکلات یادگیری(اختلال در خواندن و نوشتن) است :

میتوانید به واحد گفتاردرمانی اداره بهزیستی انار مراجعه کنید.

این واحد هر روز از ساعت ۸صبح الی ۱۴ مشغول به کار است.   تلفن:۳۴۳۸۲۹۹۴

 

به امید روزی که هیچ فردی در هیچ جای جهان ،طعم تلخ سکوت را نچشد و از نعمت شیرین گفتار محروم نباشد.

 

روابط عمومی بهزیستی شهرستان انار

 

 

ثبت دیدگاه