• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

دوران پیری را زیباتر کنید

  • 22 مهر 1393 - 0:06
دوران پیری را زیباتر کنید

سالمندی دوران پختگی ، ورزیدگی وفرصت حرکت به سوی کمال و رسیدگی به خویشتن است . در فرهنگ اسلامی و ایرانی،”پیری” نه به عنوان یک کلمه ناخوشایند بلکه به صورت ” کمال ، حکمت ، خردمندی و فرزانگی” تلقی می شود .

وضعیت سلامت ما همیشه وابسته به سن ما نیست بلکه در هر سنی می تواند قابل تغییر به وضعیت بهتر و یا بدتر باشد .

نکات تغذیه ای ، عوامل ارثی و ژنتیکی ، فعالیتهای بدنی منظم ، اجتماعی بودن و معاشرت های دوستانه و مسایل اقتصادی می توانند در افزایش طول عمر انسان مؤثر باشند .

اهمیت توجه به سالمندان

اگر چه برخی سالمندی را پایان راه می دانند ، اما در حقیقت سالمندی را باید آغاز راهی دانست که زمان ارایه تجربه های گرانبها به متن جامعه است و می توان از ظرفیت های سالمندان در بهبود زندگی سایر افراد جامعه کمک گرفت .

توصیه هایی برای بهبود شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی

  1. تغذیه سالم :

داشتن رژیم غذایی متناسب و متعادل برای افراد سالمند بسیار مهم و حیاتی است . بهتر است در این سنین از مقدار مناسبی میوه و سبزیجات و گوشت و ماهی کم چرب استفاده شود.در سنین پیری ، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود پس برای حفظ پشتیبانی آن باید غذاهایی مقوی ، با توجه به قدرت دستگاه گوارش هر فرد مصرف کرد .

  1. شادمانه زیستن :

اگر انتظاراتتان را از خود و دیگران در حد معقول و منطقی نگه دارید ، راز شادمانه زیستن را یافته اید .

همواره خوش بین باشید و مثبت فکر کنید .معاشرت شما با سالمندان خوش بین و فراگیری نگرش خوش بینانه ، بی حوصلگی و ناامیدی شما را از بین می برد. با این جمله که ” از ما گذشته وبرای سن ما دیر است” خداحافظی کنید.

با امید زندگی کنید . از هر فرصتی برای یادگیری چیز تازه ای استفاده کنیدو بدانید هیچ وقت دیر نیست. هر روز صبح که بیدار می شوید، چهره ای خندان داشته باشید.خنده سلامت را به شما هدیه می کند .به هیچ وجه نباید یک جا ماندن و بی حرکتی را تجربه کنید . حرکت کنید .حرکت شادی آور است و افسردگی را از شما دور می کند .

از نظر جسمی و عاطفی تماس خود را با دیگران به ویژه اقوام ، دوستان ،فرزندان و نوه هایتان حفظ کنید . نوه هایتان را در آغوش بگیرید ، نوازش کنید ، عزیز بداریدو ابراز محبت کنید . یادمان باشد برقراری ارتباط در تمام طول عمر باعث امنیت می شود .

یکی از شاهراههای شاد زیستن ، توکل به خداست . وقتی خدا بزرگ ترین حامی ماست ، جایی برای برای نگرانی و اندوه نیست . زیاد دعا کنید زیرا دعا و نیایش در تعالی و آرامش روح اثر دارد . سعی کنید در کارهای داوطلبانه برای کمک به دیگران شرکت کنید . با این امور خدا پسندانه علاوه بر نفع رساندن به دیگران موجب بالا رفتن انرژی خودتان نیز می شوید و امید به زندگی شما بالا می رود .

در سنین سالمندی نباید از زندگی و حتی روابط زناشویی غافل شد. زندگی زناشویی راهی برای افزایش سطح عاطفه و صمیمیت بین زن و شوهر است . در واقع این رابطه وسیله ای برای اثبات فعال بودن ، داشتن احساس پرقدرت بودن ، ایجاد اعتماد به نفس و جلوگیری از اضطراب است .

  1. از دوران بازنشستگی خود لذت ببرید :

همه می دانیم که روزی بازنشسته خواهیم شد ، پس چه بهتر که از قبل و از زمانی که مشغول به کار و فعالیت هستیم برای دوران بازنشستگی خود و کسب رضایت در آن دوران برنامه ریزی کنیم . مثل برخی سفرها ، رسیدگی به باغچه خانه وگلدان ها ،نقاشی ،مطالعه ، دیدن فیلم ، جمع آوری بعضی اشیا و داشتن یک کلکسیون کوچک و … حتی می توانید از این راه منبع درآمدی برای خود ایجاد کنید . مثلاً با خیاطی کردن، آشپزی ، آموزش دروس و …در تعاونی های محلی مشغول به کارشده و یا ساعاتی را در یکی از کتابخانه ها فعالیت کنید.این قبیل امور آنقدر برای سنین سالمندی سودمند هستند که نباید خود را درگیر مسایلی مانند دستمزد و حقوق آنها کرد .

  1. از خانه بیرون بزنید :

سالمند باید سعی کند فعالیت خود را خیلی کاهش ندهد .پیاده روی تمرین عالی برای بهبود زندگی است .این ورزش آرام و دلپذیر اگر در یک پارک محلی صورت پذیرد که در هنگام قدم زدن با تماشای گل و گیاه و درختان نیز همراه شود، بسیار ارزشمند و خوب است .

  1. تغییرهای طبیعی مرتبط با سن را بپذیرید:

در این سن و سال نیز به قطع و یقین،شرایط بدنی ما تغییر میکند . تغییر شرایط ممکن است در هر سنی همراه با مشکلات خاصی باشد.ولی طبیعی است. اگر در این شرایط به مشکل خاصی برخوردید (چه درمفاصل ، چه در دستگاه گوارش، چه در سیستم تنفس و …) که فعالیتهای شما را کاهش می دهد حتماً با یک متخصص مشورت کنید

روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان انار

ثبت دیدگاه