• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مسمومیت ۶ نفر با گاز منواکسید کربن در انار در سال گذشته

  • 19 آبان 1393 - 0:11
مسمومیت ۶ نفر با گاز منواکسید کربن در انار در سال گذشته

در سال گذشته در شهرستان انار ۶ نفر از همشهریان دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شدند.

حسن زمانی مسئول فوریتهای پزشکی شهرستان اناردر گفتگو با خبرنگار انار پرس درباره مسمومیت با گاز منواکسید کربن گفت : هر ساله همزمان با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی احتمال مسمومیت باگاز منواکسید کربن افزایش یافته که تعداد زیادی را به کام مرگ کشانده و صدها نفر را راهی بیمارستان می کند.در سال گذشته در شهرستان انار ۶ نفر از همشهریان دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شدند.

وی با بیان اینکه سال ۹۲ در مورد گازگرفتگی در انار آمار فوتی نداشتیم تصریح کرد : اما مردم نسبت به ایمنی وسایل گازسوز آشنا شوند تا دچار حوادث ناگوار نشوند.
زمانی گفت : این گاز به علت سوختن ناقص تمامی سوخت های آلی (گاز طبیعی ، بنزین، نفت سفید، چوب،ذغال، بنزین و….) تولید شده و کاملاً بی رنگ، بی بو ، بی مزه بوده و به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.
او علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن را شامل سردرد، تهوع و استفراغ برشمرد و افزود : در صورت ادامه تماس با گاز co علائم شدیدتری مثل خواب آلودگی ، تنگی نفس ، کاهش سطح هوشیاری و تشنج ظاهر شده و در صورت ادامه تماس منجر به مرگ می شود.
وی در زمینه مراقبت های پیش بیمارستانی گفت : اگرمشکوک به مسمومیت با co هستید سریعاً با ۱۱۵ تماس بگیرید و هرکسی که در فضای بسته قرار دارد ، حتی آنهایی که ظاهراً علائمی ندارند را ازمحل خارج کنید ، اگر فرد مسموم بیهوش است تنفس او را بررسی کنید و در صورتی که فاقد تنفس می باشد عملیات احیا را آغاز کرده و اگر تنفس دارد او را به پهلو بچرخانید و منتظر آمبولانس باشید.
زمانی با اشاره به اینکه هیچ درمانی در منزل برای مسمومیت با co وجود ندارد و تمامی افراد مشکوک به مسمومیت باید به مراکز درمانی مراجعه کنند بیان کرد : بیدار بودن و یا به نظر هوشیار بودن می تواند نشانه های کاذب بهبود باشد.
مسئول فویت های پزشکی انار اصول ایمنی و پیشگیری از گاز گرفتگی ومسمومیت با گاز co را چنین عنوان کرد : قبل از استفاده از وسایل گاز سوز به توصیه های مراکز ذیصلاح مثل اداره ی گاز و سازمان آتش نشانی توجه فرمایید و بهترین راه پیشگیری نصب یک هشدار دهنده گاز co در خانه بخصوص در محل خواب می باشد.
وی افزود : سیستم های گرمایی مانند بخاری ،آبگرمکن و … باید سالانه بوسیله یک کارشناس متخصص بازرسی شوند و از تعمیر آنها بوسیله افراد غیر مجرب ویا اعضای خانواده خودداری شود.
زمانی توصیه کرد : اگر لوله ی دودکش بخاری شما سرد است دلیل بر خارج نشدن محصولات احتراق وگازهای سمی از دودکش می باشد که دراین صورت ضمن رفع نقص، بطور موقت قسمتی از درب و یا پنجره را باز نمایید.
زمانی در توصیه ای دیگر افزود : استفاده از وسایل گرمایی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است وبخاری های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز منو اکسید کربن جلوگیری نمی کند.
زمانی داشتن کلاهک مخصوص برای دود کش در پشت بام برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری را ضروری دانست و افزود : رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد وچنانچه رنگ شعله قرمز،زرد ویا نارنجی باشد حتماً نقص در سوخت رسانی وکمبود اکسیژن در محیط است که سریعاً باید تعمیر و سوخت رسانی شود.

ثبت دیدگاه