• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

فوریتهای پزشکی: خفگی با جسم خارجی

  • 10 آذر 1393 - 0:07
فوریتهای پزشکی: خفگی با جسم خارجی

انسداد راه های تنفسی در افراد بالغ بیشتر به دلیل لقمه غذای نجویده و بزرگ است و در اطفال و عقب مانده های ذهنی می تواند به علل متنوعی روی دهد .

در مواجهه با فردی که جسمی راه تنفسی وی را مسدود کرده ، باید بلافاصله و به سرعت اقدام به باز کردن راه تنفسی وی نمایید . ابتدا ضمن تماس با اورژانس ۱۱۵، باید به بیمار قوت قلب داده و وی را تشویق نماییم تا سرفه کند و بعد اگر مصدوم مختصری به جلو خم شده است با کف دست ۳ تا ۴ ضربه محکم بین دو کتف وی وارد کنید تا باعث ایجاد سرفه و خروج جسم گردد. در صورت عدم خروج جسم ، باید پشت مصدوم بایستید و دست ها را دور شکم بیمار حلقه کنید . دست چپ خود را زیر قفسه سینه بیمار به حالت مشت نگه دارید و دست راست را روی آن بگذارید و با یک حرکت سریع و قوی به سمت داخل و بالا باعث خروج ناگهانی هوا از ریه ها و در نهایت خروج جسم از مجاری تنفس شوید .در صورت عدم موفقیت این عمل را چندین بار تا رسیدن آمبولانس تکرار کنید و هنگام رسیدن آمبولانس بیمار تحویل تکنسین های اورژانس داده و با آنها همکاری نمایید .

در صورتی که فرد مصدوم بیهوش شده باشد ابتدا هر گونه جسم خارجی مزاحم از قبیل لقمه غذا ،دندان مصنوعی یا زبان که به حلق برگشته و مانع از تنفس بیمار می شود از دهان خارج نمایید و سپس او را به پهلو برگردانیده و با کف دست چند ضربه محکم به ناحیه بین دو کتف وی وارد کنید . در صورت عدم موفقیت بیمار را به پشت بخوابانید و دو دست خود را به صورت ضربدر در بالاترین قسمت شکم درست در ناحیه زیر جناق سینه قرار دهید و یک ضربه سریع و قوی به سمت بالا و داخل شکم وارد نمایید تا راه تنفسی بیمار باز شود و در صورت عدم موفقیت این عمل را چند بار تکرار نمایید . چنانچه با این عمل بیمار استفراغ کرد او را به سرعت به پهلو برگردانید تا محتویات استفراغ شده از دهان خارج شود و وارد مجرای تنفسی نشود .

چنانچه مصدوم شیرخوار باشد ابتدا او را از پاها آویزان کنید و با کف دست چند ضربه ملایم به پشت او وارد کنیدو سپس دهان او را باز کرده و جسم خارجی را بیرون بیاورید . باید دقت کنید تا جسم را عقب تر نرانید و وضعیت را بدتر نکنید .

توجه : در شیرخوران زیر یک سال هرگز نباید از فشار شکمی استفاده شود و در اطفال بزرگتر فشار شکمی باید آرام انجام شود .

پیشگیری : هنگام غذا خوردن از هیجانات روحی و صحبت کردن و از خوردن لقمه های بزرگ غذا پرهیز کنید و اجسام کوچک را از دسترس اطفال دور نگه دارید. در فرد بیهوش یا دوچار کاهش سطح هوشیاری جهت جلوگیری از برگشت محتویات دهان و معده به مجاری تنفسی ،بهتر است بیمار را به پهلو بخوابانید و سر را در موقعیت پایین تری قرار دهید .

                                                                             اورژانس ۱۱۵ شهرستان انار

ثبت دیدگاه