• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

سموم پنهان در زیر پوست میوه‌های لوکس

  • 15 تیر 1394 - 10:07
سموم پنهان در زیر پوست میوه‌های لوکس

سلامت نیوز: در حالی میوه‌های لوکس و گرانقیمت وارداتی و قاچاق در بازار پیش چشم مردم جولان می‌دهند که عمده آنها از مبادی قاچاق وارد کشور شده‌اند و بنا به تأکید رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، میزان سموم میوه‌های قاچاق تا ۱۰ برابر حد مجاز است.

در حالی میوه‌های لوکس و گرانقیمت وارداتی و قاچاق در بازار پیش چشم مردم جولان می‌دهند که عمده آنها از مبادی قاچاق وارد کشور شده‌اند و بنا به تأکید رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، میزان سموم میوه‌های قاچاق تا ۱۰ برابر حد مجاز است.
نیازی نیست به بازارهای میوه و تره‌بار بالای شهر بروید، در مناطق مرکزی شهر هم کم نیستند مغازه‌هایی که انواعی از میوه‌های لوکس و عجیب و غریب را با قیمتی عجیب و غریب تر‌ عرضه می‌کنند، حتی خیلی وقت‌ها چنین میوه‌هایی در چهارچرخ‌ها یا وانت‌هایی که گوشه و کنار خیابان‌ها و معابر پر‌تردد ایستاده‌اند، دیده می‌شود؛ میوه‌های خوش آب و رنگی که بنا به تأکید و توصیه مسئولان بهداشتی و جهاد کشاورزی کشور چندان قابل اعتماد نیستند. با وجود این اما در بازار میوه کشورمان می‌توان نمونه‌هایی از میوه‌های تمام کشورهای دنیا را مشاهده کرد؛ از انگور شیلی گرفته تا گلابی امریکایی، آناناس فیلیپینی، ‌لیمو ترش ترکیه‌ای و پرتقال مصری. این در حالی است که به گفته حسین رستگار، رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت میزان سموم و آفت‌کش‌هایی که برای نگهداری میوه‌های قاچاق وارداتی به خصوص پرتقال و لیمو‌ترش استفاده می‌شود، تا ۱۰ برابر حد مجاز است.

میوه قاچاق بدون مجوز سلامت
آنطور که «محمود حجتی»، وزیر جهادکشاورزی می‌گوید، عمده میوه‌های وارداتی بازار از مجراهای غیرقانونی وارد کشور شده‌اند. بنا به تأکید رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، نمونه‌گیری از میوه‌های قاچاق نشان می‌دهد که اکثر این اقلام واقعاً از هیچ مرجعی مجوز و تأیید کیفیت نگرفته‌اند و هیچ‌کس سلامت آنها را تأیید نکرده است. رستگار درباره متولی نظارت بر سلامت میوه و تره‌بار تصریح می‌کند: نظارت بر بازار میوه و تره‌بار و واردات آن به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. وزارت بهداشت نظارتی بر میوه‌های قاچاق ندارد و فقط وقتی که محموله‌ای توقیف شد از وزارت بهداشت می‌خواهند که سلامت آن را بررسی و اعلام نظر کند. وی می‌افزاید: کشور ما از نظر تولید میوه بسیار غنی است، حتی ما صادرات میوه به کشورهای دیگر داریم و اینکه عده‌ای میوه‌هایی را از خارج، آن هم به صورت قاچاق و بدون تأیید کیفیت و سلامت وارد بازار داخلی می‌کنند، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

سموم غیر‌مجاز بر میوه‌های خوش رنگ و رو
به گفته رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، وارد‌کنندگان میوه‌های قاچاق برای اینکه این میوه‌ها در مدت طولانی حمل و نقل، قارچ نزنند و ماندگاری آنها افزایش یابد، از یکسری واکس‌ها، قارچ‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند که بسیاری از آنها غیر‌مجاز است. رستگار می‌افزاید: از سوی دیگر میزان سمی که به این میوه‌ها می‌زنند در اغلب موارد بیش از حد مجاز است. به گفته رئیس آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت، فهرست قارچ‌کش‌های مجاز و نیز حد مجاز و استاندارد استفاده از آنها برای کشور ما تعیین و ابلاغ شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در موارد زیادی برای نگهداری میوه‌های قاچاق از قارچ‌کش‌های خارج از رده استفاده می‌شود. بنا به تأکید رستگار در میان میوه‌های قاچاق مرکبات مانند پرتقال و لیموترش وارداتی بیشتر از همه آلوده به سموم غیر‌مجازند.

ناتوانی شست‌وشو برای خلاصی از شر سم
رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا شستن این میوه‌ها آلودگی و سموم آن را برطرف می‌کند یا نه، می‌گوید: قطعاً شستن میوه مفید و مؤثر است اما آزمایش‌های وزارت بهداشت نشان داده است که در موارد زیادی سم و آفت‌کش از پوست میوه (به خصوص میوه‌های پوست نازک مانند خیار) عبور و به داخل آن نفوذ کرده است. به گفته وی، برای برخورد با این پدیده کمیته مبارزه با آلاینده‌ها به صورت کمیته‌ای مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است و طی ماه‌های اخیر نظارت‌ها هم در میادین میوه و تره‌بار و هم در بازار خرده‌فروشی تشدید شده است.

آفات باغداری ارمغان میوه‌های قاچاق
محمدعلی باغستانی‌میبدی، رئیس سازمان حفظ نباتات نیز تأکید می‌کند: اگر این محصولات از طریقی غیر از گمرک به کشور وارد شوند، قرنطینه‌ای در آنجا نیست و ممکن است آفاتی به همراه این میوه‌ها وارد کشور شود. همانگونه که در پی واردات قاچاق مرکبات طی سال‌های گذشته، مگس میوه و آفت جاروک جادوگر لیموترش مهمان ناخوانده باغات میوه در شمال و جنوب کشور شد و همچنان هم تبعات آن دامنگیر تولید و باغداران است و پس از سال‌ها نه تنها این آفات ریشه‌کن نشدند بلکه درختان لیموترش قطع و درختان دیگری جایگزین‌شان می‌شوند.

ثبت دیدگاه