• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

چرا چربی‌های شکمتان آب نمی‌شود؟

  • 03 شهریور 1394 - 14:03
چرا چربی‌های شکمتان آب نمی‌شود؟

فرادید: از جمله دلایل آب نشدن چربی‌های شکم می‌توان به کم‌خوابی و بیماری‌های ژنتیکی اشاره کرد. چربی‌های شکم خود می‌تواند به بروز بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها منجر شود.

به گزارش فرادید به نقل از تایم، خلاص شدن از شر چربی‌های شکم برای بسیاری از افراد به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. چربی اضافی به ویژه چربی احشایی که اندام شما را احاطه کرده و شکمتان را نیز مانند یک توپ گرد کرده است، می‌تواند در آینده برای شما مشکل‌ساز باشد. بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، مقاومت بدن در برابر انسولین و برخی سرطان‌ها از جمله مشکلاتی است که برای افراد چاق به وجود می‌آید.

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که ورزش و تغذیه تاثیر چندانی بر شکمتان نگذاشته و دنبال مقصر می‌گردید. هورمون‌ها، سن و عوامل ژنتیکی دیگر می‌تواند دلیل آب نشدن چربی‌های شکمتان باشد. در ادامه با یازده دلیل عمده آب نشدن چربی‌های شکم آشنا شوید.

دارید پیر می‌شوید
با بالا رفتن سن، ساز و کار بدن تغییر می‌کند. میزان ورودی و خروجی بدن دیگر مثل قبل نیست. میزان کالری مورد نیاز و نرخ متابولیک مردان و زنان و با افزایش سن روندی نزولی پیدا می‌کند. علاوه بر آن، زنان باید با یائسگی دست و پنجه نرم کنند. مایکل جنسن می‌گوید: «اگر زنان پس از دوران یائسگی چاق شوند، چربی‌هایشان در ناحیه شکم جمع خواهد شد.» در دوران یائسگی، میزان تولید هورمون‌های استروژن‌ و پروژسترون‌ کم می‌شود. علاوه بر آن، از میزان تستسترون در بدن نیز کم می‌شود. این دلایل موجب اضافه وزن و افزایش چربی می‌شود. این البته راه‌حلی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اشتباه نرمش می‌کنید
پیاده‌روی و نرمش روزانه برای سلامت قلب مفید است، اما برای آب کردن چربی‌های شکم کافی نیست. برای این کار به ترکیبی از تمرین‌های قدرتیِ تاثیرگذار بر دستگاه قلبی-عروقی نیاز دارید. تمرین‌های قدرتی حجم ماهیچه‌های بدن را بیشتر می‌کند که همین مسئله باعث می‌شوید تا بدن بیشتر چربی بسوزاند. بنابراین چربی‌های بزرگتر باعث می‌شود که شما به صورت طبیعی بیشتر چربی بسوزانید. حال اگر تمرین‌هایتان را اشتباه انتخاب کرده‌اید، زمان تجدیدنظر فرا رسیده است.

بیش از حد غذاهای فرآوری شده استفاده می‌کنید
غلات تصفیه شده مانند نان سفید، کرَکر، چیپس و همچنین شکر تصفیه شده‌ی موجود در نوشیدنی‌های قند دار و دسرها باعث افزایش التهاب در بدن می‌‎شود. شکم گرد و بزرگ نیز با التهاب در ارتباط است. بنابراین با مصرف غذاهای فرآوری شده به چاقی خودتان کمک کرده‌اید. غذاهای طبیعی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که خاصیتی ضدالتهابی دارند.

چربی‌های اشتباه را مصرف می‌کنید
بدن به انواع چربی‌ها به یک شکل واکنش نشان نمی‌دهد. محققان می‌گویند که چربی‌های اشباع شده (مانند چربی‌های گوشت و لبنیات) باعث افزایش چربی‌های احشایی می‌شود. در سوی دیگر اما گر چربی‌های تکسیر نشده مانند روغن زیتون و آووکادو و چربی‌های دیگر مانند امگا ۳ موجود در گردو، تخمه آفتابگردانی در بدن خاصیت ضدالتهابی دارد. اگر از چربی‌های مناسب به اندازه مناسب مصرف کنید، وضعیت سلامتی‌تان بهبود خواهد یافت. اما حواستان باشد که هیچ نوع چربی‌ای را بیش از اندازه مصرف نکنید.

در تمرین به چالش کشیده نمی‌شوید
شما باید به شکلی تمرین کنید که بتوانید چربی‌های شکمتان را مغلوب کنید. سعی کنید برنامه را به نحوی بچینید که به تلاش بیشتری حین تمرین نیاز داشته باشید. فراموش نکنید که هدف سوزاند میزان کالریِ بیشتر است و تنها از طریق تمرین‌های سنگین این مهم حاصل می‌شود.

اشتباه ورزش می‌کنید
سعی کنید تمرین‌هایی را انجام دهید که تعداد اندام‌های بیشتری را درگیر می‌کند. به عبارت بهتر، اگر تمرین‌های دشوارتر را با سختی انجام بدهید بهتر است. زیرا هر چه در زمان کمتر، کالری بیشتری بسوزانید در حقیقت سود کرده‌اید. افزایش نرخ مصرف کالری در بدن به تمرین‌های سخت‌تر نیاز دارد. سعی کنید تمرین‌هایی را انتخاب کنید که متناسب بدنتان است؛ شاید بدنتان آماده تمرین‌های سخت‌تر باشد و شما از آن غافلید.

استرس
مهلت انجام پروژه رو به اتمام است؛ قبض‌ها هنوز پرداخت نشده و نگران بچه‌هایتان نیز هستید… مهم نیست منبع استرس کجا است، مهم است که استرس زیاد می‌تواند منجر به چاق شدن شما شود. برخی هنگام استرس پرخور می‌شوند، اما این مسئله محدود به افزایش کالری نیست. همه چیز متوجه هورمون استرس یعنی «کارتیزول» است که می‌تواند چربی‌ها را بیشتر و سلول‌های چربی را نیز بزرگتر کند.

کم می‌خوابید
اگر شب‌ها کمتر از شش ساعت می‌خوابید، پس دنبال دلیل خاصی نگردید. سعی کنید به اندازه کافی بخوابید. پژوهشگران می‌گویند که بین هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه‌روز برای بدن ضروری است.

مثل سیبْ گرد شده‌اید
اگر تمام چربی‌های اضافی بدنتان را در ناحیه شکم، ران و لگن ذخیره کرده‌اید، پس باید بدانید که کاری دشوار در پیش دارید. البته این حالت ذخیره چربی در بدن یک گرایش ژنتیکی است. سخت است اما شما می‌توانید بر این چربی‌ها غلبه کنید.

بیمار هستید
اگر سطح تستسترون بدن شما بالا است – اتفاقی که با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط است – به راحتی نمی‌توانید وزن کم کنید. اگر مانند دسته بالا «چاقیِ شکمی» و اضافه وزن دارید، پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا احتمال دارد که به دیابت مبتلا شده باشید یا در مرحله پیش دیابتی باشید.

انگیزه ندارید
آیا واقعا اراده کرده‌اید که چربی‌های شکمتان را آب کنید؟ آیا رژیم غذایی‌تان را تنظیم کرده‌اید؟ شما باید کالری کمتری مصرف کنید. در ضمن، میزان مصرف کربوهیدرات و قند را نیز پایین بیاورید و در کنار آن حتما تمرینات مناسبی را در نظر بگیرید. پزشکان می‌گویند اگر اراده کنید می‌توانید تمام موانع ژنتیکی را هم کنار بزنید.

ثبت دیدگاه