• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

بهترین عرقیات برای روزهای بهاری

  • 06 اردیبهشت 1395 - 7:10
بهترین عرقیات برای روزهای بهاری

میخواهیم گلچینی از بهترین و پرطرفدارترین عرقی جات گیاهی فصل بهاررا به شما معرفی کنیم و شما را با خواص و فواید درمانی آنها اشنا کنیم با ما همراه باشید.

بسیاری از مردمان شهرهای سنتی کشورمان همچون شیراز، اصفهان، یزد و کاشان در فصول مختلف سال به جهت دارا بودن خواص درمانی و عطر و طعم دلپذیر از عرقیات مختلف استفاده می‌کنند و اغلب این نوع عرقیات گیاهی را برای شهرهای دیگر به سوغات می‌برند. اما عرقیاتی که در فصل بهار بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد کدام است و چه نفعی برای بدن دارد؟

بسکی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به عرقیات مفید فصل بهار اظهار داشت : براساس متون طب سنتی ایران، نوشیدن یک فنجان عرق چهل گیاه که از ترکیب چند نوع مختلف گیاهان دارویی تولیدشده، پیش از وعده‌های غذایی به تقویت معده و بهبود عملکرد آن در فصل بهار کمک بزرگی می کند.

عرق شاتره کنترل کننده خوب فشارخون 

وی بیان کرد : عرق شاه‌تره یکی دیگر از نوشیدنی‌های گیاهی خوش طعم و خوش بویی است که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کنترل میزان فشار خون به‌ویژه در افراد سالمند دارد. به طوری که نوشیدن روزی ۲ فنجان از این عرق گیاهی در فصل بهار  به تصفیه و تنظیم کلسترول خون نیز کمک می‌کند.

این متخصص با بیان اینکه در برخی متون طب سنتی، نوشیدن عرق رازیانه یکی از بهترین گزینه‌ها دوری از حساسیت است ،افزود :  نوشیدن این عرق گیاهی علاوه بر این، اشتهاآور و مقوی بوده و برای رفع درد، نفخ شکم و قولنج بسیار مؤثر است. همچنین خانم‌های بارداری که تمایل به مصرف این عرق گیاهی برای افزایش میزان شیر خود دارند، بهتر است مصرف این عرق گیاهی را با مشاوره یک متخصص گیاه درمانی یا با مشورت پزشک خود تجربه کنند.

اگر درد عضلانی دارید بابونه بخورید 

وی ادامه داد : عرق زیره سبز به دلیل خاصیت چربی‌سوزی که دارد، یکی از بهترین عرقیات گیاهی برای افرادی محسوب می‌شود این عرق در فصل بهار علاوه بر خاصیت چربی‌سوزی موجب افزایش میزان سوخت‌وساز بدن شده و با هضم صحیح غذا، مانع از بروز انواع چاقی‌های موضعی در بدن شده و  درمان تنگی نفس و تقویت دستگاه و مجاری تنفسی از دیگر خواص این عرق گیاهی دفصل حساسیت ها است..

بسکی ابراز داشت : عرق بابونه یکی دیگر از مفیدترین عرقیات گیاهی است که خواص منحصر به فردی در تسکین دردها و اختلال‌های گوارشی به‌ویژه التهاب و زخم‌های خفیف معده دارد. درمانگران، نوشیدن روزانه عرق بابونه را یکی از مؤثرترین راهکارها برای افزایش میزان ایمنی سیستم دفاعی بدن و تولید گلبول‌های سفید در خون می‌دانند.

گل گاو زبان بخور آرامش هدیه بگیر

این متخصص تصریح کرد : عرق گل گاوزبان همانند چای آن خواص متعددی از قبیل آرامش بخشی، تقویت اعصاب و ضد‌استرس دارد و  از آنجا که تمایل مردم به نوشیدنی‌های خنک در فصل‌بهاردر مقایسه با نوشیدن چای افزایش می‌یابد، افراد علاقه‌مند می‌توانند نوشیدن این عرق گیاهی را جایگزین چای گل گاوزبان کنند.

وی در پایان گفت : عرق بهارنارنج یکی از پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌های گیاهی در طب سنتی ایران محسوب می‌شود که تاثیر زیادی در تسکین تنش‌های عصبی و رفع اختلالات ناشی از استرس و بی‌خوابی دارد. نوشیدن یک فنجان از این عرق پیش از خواب شبانه، تاثیر بسیار زیادی در درمان بی‌خوابی داشته و به رفع تنش‌های عصبی در فرد کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان از چای گل بهار نارنج نیز پیش از خواب به درمان بی‌خوابی و اختلالات ناشی از آن کمک می‌کند.

شربت سکنجین ، استامینوفن طبیعی و قوی

مظهری در باب عرقیات و نوشیدنی های ویژه فصل بهار گفت : ترکیب شربت سکنجبین ر با عصاره یا عرق کاسنی برای از بین بردن گرگرفتگی ناشی از گرما مفید است اهمچنین اگر تب کرده اید و تب تان طولانی شده، می توانید با مصرف ترکیب سکنجبین و کاسنی حرارت بدنتان را پایین بیاورید.

وی بیان کرد : در فصل بهار به خاطر نوع تغذیه اش افراد  معده شان دچار آسیب می شود به همین خاطر بهتر است قبل از هر وعده غذایی بابونه  مصرف کنید تا با خوردن غذا به مشکلات گفته شده دچار نشوید و  اگر یک فنجان از این عرق را در چنین زمانی مصرف کنید، بزاق دهان تان هم کاهش می یابد و احساس سنگینی معده تان به مرور کمتر می شود.

طبیعی بودن خشکی پوست در بهار

این متخصص با بیان اینکه اگر درد سینه و سرفه های مکرر آزارتان می دهد، بهتر است قبل از هر وعده غذایی یک فنجان عرق پونه بنوشید ، افزود :  دم کرده پونه تقویت کننده خوبی برای معده به شمار می آید، پس اگر پس از صرف غذا در معده احساس سنگینی یا به اصطلاح ترش کردید، می توانید مثل آویشن آن را روی حرارت غیرمستقیم دم و مصرف کنید.

وی ابراز داشت : در فصل بهار خشکی پوست افراد را دربر می گیرد لذا  پوست ملتهب تان را می توانید با عرق  آویشن آرام کنید .

مظهری ادامه دا د:  اگر افراد  دچار زخم و سوختگی شده اید، کمپرسی از این عرق می تواند احساس درد و سوزش را در پوست شما کمتر کند و  دستگاه گوارش شما را آرام ودل پیچه را تسکین دهد.

عرق گل ختمی ناجی گرمازدگی 

وی ابراز داشت : اگر به مقدار زیاد در آفتاب فعالیت دارید  می توانید مقداری عرق گل ختمی را روی پارچه ای تمیز بریزید در مواقع لازم پارچه یخ زده را روی محل آفتاب سوختگی یا پوست ملتهب قرار دهید تا پوستتان التیام یابد.

این متخصص با بیان اینکه گل ها بنفش جایگزین مناسب عرق ختمی است ، تصریح کرد : به جای عرق ختمی می توانید از گل های بنفش راستفاده و هر روز کمی از برگ های شان را در لیوانی از آب سرد ریخته  و آن را میل کرد.

وی تاکید کرد : عرق شاه‌تره یکی دیگر از نوشیدنی‌های گیاهی خوش طعم و خوش بویی است که تاثیر قابل ملاحظه‌ای ومیزان فشار خون کمک بزرگی می کند. در افراد سالمند نوشیدن روزی ۲ فنجان از این عرق گیاهی به تصفیه بدن کمک می کند.

گفتنی است، فصل بهار به دلیل حساسیت های فراوان بدن افراد دچار مشکلات متعددی شده و استراحت و آنومالی بدن دچار تغییرات زیادی می شود به طوری که با مصرف مواد غذایی خاص یا میوه ای دچار دل درد و مشکلات گوارشی می شود که با نوشیدن دم نوش ها و عرقیات مخصوص این فصل  تا حدودی جلوی این امراض گرفته می شود.

ثبت دیدگاه