• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

چرا مصرف «فست‌فود» سلامت انسان را به خطر می‌اندازد؟

  • 02 تیر 1395 - 19:23
چرا مصرف «فست‌فود» سلامت انسان را به خطر می‌اندازد؟

کافی است کلمه «فست فود» را در یکی از موتورهای جستجوگر اینترنت زده و دنبال اطلاعاتی برای دانستن سطح سلامت و ارزش غذایی آن باشید. با گذشت ثانیه‌ای، هزاران هزار صفحه برای شما باز خواهد شد که همه اصرار دارند با زبان‌هایی متفاوت و دلیل و استدلال‌های خاص بگویند فست فودها بخشی از یک رژیم غذایی سالم و یا سبک زندگی صحیح نیستند.

به گزارش سلامت نیوز، قدس آنلاین در ادامه نوشت: گفت‌وگوی ما با دکتر فرید نوبخت حقیقی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مورد همین نکات است. صحبت‌هایی که ما را بر آن داشت تا برای حفظ سلامتی‌مان کمتر فست فود بخوریم.

آقای دکتر بفرمایید غذاهای فست فودی چه غذاهایی هستند؟

فست فود یا غذای فوری، به غذاهایی گفته می‌شود که به سرعت پخته و آماده مصرف می‌شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. عبارت فست فود به غذاهای خانگی گفته نمی‌شود، بلکه بیشتر به غذاهای فرآوری شده در رستوران ها اشاره دارد که با نمک فراوان، روغن زیاد و یا شکر بیش از نیاز تهیه می‌شوند. غذاهایی مثل پیتزا، ساندویچ‌های سوسیس و کالباس، همبرگر، پیراشکی و … که از پرطرف‌دارترین و معروف‌ترین فست فودها هستند، از مواد اولیه مشترکی چون پنیر پیتزا، مقدار زیادی نمک و روغن تهیه می‌شوند. نیاز به سرخ کردن اکثر فست‌فودها، استفاده زیاد از سس‌های چرب و استفاده کمتر از سبزیجات، منجر به چاقی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح، ناراحتی‌های گوارشی و بیماری‌های قلبی عروقی در افراد می‌شود. مصرف طولانی مدت این نوع غذاها مجموعه‌ای از مشکلات را در دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند. برنامه غذایی نامناسب یکی از عوامل مهم بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است و سبب تغییراتی در چربی خون می‌شود و در ابتلا به تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی نیز نقش بسیار مهمی‌ ایفا می‌کند.

تا چه اندازه مجاز به استفاده از فست فودها هستیم؟

به طور کلی و به عنوان یک توصیه تغذیه‌ای باید بگویم که اینگونه غذاها هرچه کمتر استفاده شوند بهتر است و افراد تا می‌توانند باید از مصرف آنها اجتناب کنند. البته اینگونه نیست که مصرف یک وعده فست فود سلامت انسان را به خطر اندازد، اما استمرار مصرف آنها یقیناً موجب بروز اختلالات و مشکلات تغذیه ای فراوانی خواهد شد.

چرا مصرف فست فود سلامت انسان را به خطر می اندازد؟

این غذاها به دلیل مقدار بالای چربی و همچنین استفاده از روغن هایی که پس از سرخ شدن دارای اسید چرب ترانس می‌شوند، عوارض و پیامدهای جبران ناشدنی برای فرد به وجود می آورند. انواع شیرینی‌ها و دسرها نیز به سبب قندهای ساده فراوان و فیبر کمی که دارند، انرژی زیادی به بدن وارد می‌کنند، بدون اینکه مواد مغذی ضروری برای بدن همچون ویتامین ها و املاح را به همراه داشته باشند. استفاده مداوم از چنین غذاهایی سبب بروز مسمومیت‌های خطرناکی برای بدن می‌شود. فست فودها دارای چربی، قند و نمک بالایی هستند، ویتامین‌ها، املاح و فیبرهای غذایی کمی دارند و مصرف مداوم این غذاها می تواند سبب بروز چاقی و انواع بیماری های مزمن ناشی از آن مثل بیماریهای قلبی عروقی، کلیوی و یا دیابت می‌شود. مواد اولیه این گونه غذاها نمک بسیار بالایی دارند که باعث پرفشاری خون می شود. لازم به ذکر است که مواد اولیه اینگونه غذاها مانند سوسیس و کالباس، جزو محصولاتی هستند که استاندارد اجباری دارند و در کارخانه توسط مسؤولین فنی و بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت نظارت قرار می‌گیرند و آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی روی آنها انجام می‌شود. اما متاسفانه بسیاری از فست فودها از بی‌کیفیت‌ترین تولیدات و یا حتی مواد اولیه فاقد استاندارد تهیه می‌شوند. به طور کلی این گونه فرآورده‌های گوشتی به خاطر داشتن چربی، نمک بالا و نیز مواد نگهدارنده‌ای که در ترکیبات آنها استفاده می‌شود، مواد غذایی ارزشمندی برای تغذیه انسان به شمار نمی‌آیند و حتی ممکن است در صورت استفاده مداوم و استمرار در رژیم غذایی مضر هم باشند.

همه فست فود ها مضر هستند؟ فست فود خوب هم داریم؟

یکی از مشکلات فست فودها، مواد اولیه نامرغوب است. اگر در منزل با گوشت کم چرب یا مرغ سالم همبرگر کم نمک درست کنیم، یا با استفاده از ماهی و مرغ کبابی و نان‌های سبوس دار ساندویچ درست کرده و بجای سس از انواع ماست های میوه ای یا سس های کم چرب و کم نمک استفاده کنیم، فست فودی خانگی و سالم خواهیم داشت. برای داشتن یک وعده غذای فست فودی سالم، بهتر است بجای استفاده از نوشابه از آب یا دوغ کم نمک استفاده شود. به این ترتیب میتوان غذای آماده سالمی داشت.

بهتر است اینگونه ساندویچ های سالم را در منزل خصوصاً برای بچه ها تهیه نمود و از کودکی آنها را با تغذیه سالم پرورش داد.

خوردن فست فودها، محدودیت سنی دارد؟

بعضی از گروه های سنی و جنسی از لحاظ تغذیه ای در معرض خطر شناخته می‌شوند. مانند زنان باردار یا کودکان نوپا. خوردن غذاهای زیان بار از جمله فست فودها توسط این گروه های سنی، آسیب های زیاد و گاه جبران ناپذیری برای آنها به همراه دارد.

چطور مشکلات ناشی از خوردن فست فود را از بین برده و یا به حداقل برسانیم؟

برای بهبود تغذیه افراد، همیشه توصیه می‌شود همه که از مواد غذایی سالم و طبیعی که در اطراف ما وجود دارند استفاده کنند. همچنین توصیه می شود از غذاها و محصولاتی که در کارخانه ها درست می شوند، مانند انواع کنسروها، کمپوت‌ها، سوسیس و کالباس، شیرینی و شکلات، نوشیدنی ها و نوشابه های گازدار استفاده ننمایند.

مصرف فست‌فودها باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای سلامت می‌شود. برای رهایی از این مشکلات بهتر است غذاهای سالم‌تری را در منوی رستوران پیدا و مصرف کنید، مثل انواع سالاد، سوپ های کم چرب و سبک. یا اگر امکان داشت، بهتر است به جای غذای سرخ کرده، غذاهای آب پز یا بخارپز را انتخاب کنید. برای رفع تشنگی نیز از آب ساده، آبمیوه های طبیعی، دوغ های کم نمک، شیر کم چرب و نوشیدنی‌های رژیمی بهترین و سالم‌ترین گزینه‌ها هستند.

نان، پنیر، گوجه‌فرنگی و سایر میوه ها و سبزیجات نیز میان وعده‌هایی سالم و طبیعی هستند که بهتر است به جای غذاهای ناسالم و فست فودها مورد توجه و استفاده قرار گیرند.

ثبت دیدگاه