• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

کنکوری‌ها «میوه متفکرها» را فراموش نکنند

  • 22 تیر 1395 - 12:48
کنکوری‌ها «میوه متفکرها» را فراموش نکنند

یک کارشناس تغذیه به کنکوری‌ها پیشنهاد کرد: در این روزهای باقی مانده تا کنکور از “زردآلو” که به آن میوه متفکرها گفته می‌شود، برای تقویت حافظه استفاده کنند.

مریم شیرمستی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص مواد غذایی که می‌تواند برای عملکرد حافظه مفید باشد، گفت: از بین میوه‌ها زردآلو بیشترین خاصیت را دارد و حتی در طب سنتی به آن میوه متفکرها گفته می‌شود. البته می‌توان علاوه بر خود میوه زردآلو از برگه خشک آن نیز استفاده کرد.

وی همچنین مصرف سیب قرمز، فلفل سیاه، سیب و طالبی را نیز برای تقویت حافظه مفید دانست.

این کارشناس تغذیه مصرف یک عدد “کندر” در روز را نیز برای تقویت حافظه مناسب دانست و یادآوری کرد: مصرف منابع کلسیم از جمله لبنیات کم چرب نیز برای سازماندهی اطلاعات در مغز مفید است.

شیرمستی خاطرنشان کرد: باید در این ایام از مصرف مایعات و آب غافل نشد، زیرا عدم مصرف مایعات و کاهش فشار خون، افت عملکرد مغز را به همراه دارد.

وی در خصوص مواد خوراکی که برای آرامش اعصاب مفید است نیز ادامه داد: مصرف عرق بهارنارنج و عرق بادرنجبویه به میزان یک تا دو وعده در روز و هر بار یک نصفه استکان مفید است و حتی می‌توان آن را به صورت شربت کم شکر هم استفاده کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف دمنوش گل گاور زبان و سنبل‌الطیب و همچنین دمنوش نعناع نیز برای کاهش استرس مفید است.

شیرمستی به کنکوری‌ها توصیه کرد: به هیچ عنوان برای کاهش استرس از قهوه، چای غلیظ و نوشابه‌ها استفاده نکنند.

وی اظهار کرد: غذاهای چرب و شیرینی‌های ساده نیز هم استرس‌زا است و هم چون خونرسانی به معده را زیاد می‌کند باعث کاهش خونرسانی به مغز شده و توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه در مورد خوراکی که کنکوری‌ها بهتر است برای جلسه کنکور همراه داشته باشند نیز یادآوری کرد: آبنبات و شکلات توصیه نمی‌شود و بهتر است خرما، کشمش و توت خشک جایگزین آن شود.

به گفته شیرمستی، به جای بیسکویت و کیک هم بهتر است برای جلوگیری از گرسنگی از لقمه نان و پنیر و گردو استفاده شود.

وی افزود: کنکوری‌ها نباید بطری آب را برای جلسه فراموش کنند و حتی اگر مقدور بود آبمیوه طبیعی همراه ببرند.

ثبت دیدگاه