• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

پنج اشتباه در غذا دادن به کودکان

  • 30 مهر 1395 - 9:11
پنج اشتباه در غذا دادن به کودکان

فرادید| اینکه کودکانتان چه می‌خورند و چگونه غذا می‌خورند مسئولیت بزرگی است. اما عدم انعطاف می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

به گزارش فرادید، فرزندان من شبیه دیگر کودکان هستند: مقدار زیادی پیتزا و ناگت می‌خورند. اما برخلاف اکثر والدین، بیست سال به مطالعه رفتارهای تغذیه‌ای پرداختم. فهمیدم برخی عادات تربیتیِ مربوط به غذا خوردن کودکانم را باید کنار بگذارم. در اینجا به پنج مورد مهم اشاره می‌کنم:

۱- یک‌چیز می‌گویید و کار دیگری انجام می‌دهید

5 اشتباه والدین در غذا دادن به کودکان

یکی از بهترین کارها این است که نمونه‌ی خوبی برای فرزندان باشیم. “کاری که می گم را بکن، نه کاری که می‌کنم” رویکرد مناسبی نیست. به‌عنوان افراد بزرگ‌سال با چالش سختی برای قرار دادن خود در محیط غذایی سالم داریم. می‌خواهیم خوردن میوه و سبزیجات را جزو عادات غذایی کنیم و آب‌میوه‌های بازاری، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین را ناهنجار اعلام کنیم.

تمام این‌ها به این معنا نیست که باید قوانین سفت‌وسخت در خانه برقرار کنیم. اگر می‌خواهیم نمونه خوبی برای آن‌ها باشیم، بهتر است کمی از دستورالعمل‌های ذهنی کمک بگیریم. به‌تدریج کودکان علاقه خود به ناگت و پیتزا را از دست می‌دهند و ممکن است آن‌ها را با چیزهایی که ما می‌خوریم جایگزین کنند.

۲- استفاده از زور و اجبار

5 اشتباه والدین در غذا دادن به کودکان

سال‌ها پژوهش نشان داده وادار کردن یا رشوه دادن به کوکان برای خوردن غذاهای خاص، تنها آن‌ها را از آن غذاها زده می‌کند. مثلاً زمانی که می‌گویید “اول بروکلی رو بخور تا برای دسر بهت بستنی بدم” دارید به فرزندتان می‌آموزید که بروکلی چیز خوبی نیست و برای خوردن آن جایزه داده می‌شود.

پس زمانی که فرزندانتان دوست ندارند سبزی‌ها بخورند چه‌کار باید کرد؟ هرروز سالاد درست کنید و آن‌ها را تشویق کنید کمی بخورند. زیرا تحقیقات نشان داده بارها مزه کردن یک غذا باعث می‌شود به آن علاقه پیدا کنند.

۳- تعیین قوانین زیاد

5 اشتباه والدین در غذا دادن به کودکان

ممکن است با قوانین غذایی زیادی بزرگ‌شده باشید که آن‌ها را در خانه خود نیز اجرا می‌کنید. اما می‌دانید درباره قوانین چه می‌گویند؟ قوانین شکسته می‌شوند.

والدین اغلب می‌پرسند که آیا باید برای کودکان برنامه غذایی تعیین کرد یا باید برای تصمیم‌گیری استقلال داشته باشند؟ پیشنهاد من این است: به آن‌ها غذای سالم پیشنهاد دهید. اما اگر گرسنه نیستند آن‌ها را وادار به خوردن نکنید. اگر درخواست میان وعده کردند، اول ببینید واقعاً گرسنه‌اند یا تنها حوصله‌شان سر رفته. اگر گرسنه بودند اجازه دهید از میان چندین میان وعده سالم یکی را انتخاب کنند.

۴- دعوا کردن سر غذا

5 اشتباه والدین در غذا دادن به کودکان

والدین اغلب ناخواسته و به دلیل ناراحتی‌های دیگری که از فرزندشان دارند، سر مسئله غذا با آن‌ها دعوا می‌کنند. مثلاً ممکن است از نامرتبی اتاق دخترتان ناراحت باشید. اما چون نمی‌توانید او را کنترل کنید، در عوض سر بستنی با او می‌جنگید.

به یاد داشته باشید که اندکی بستنی و دسر به کسی آسیب نمی‌زند، اما دعوا درباره آن‌ها جو و دیدگاه منفی‌ای درباره غذا به وجود می‌آورد. بهتر است اجازه دهیم هرازگاهی بعد از غذا بستنی و دسر بخورند و این‌گونه به آن‌ها یاد می‌دهیم که این غذاها نیز می‌تواند بخشی از زندگی سالم باشند. این استراتژی کمک می‌کند زمانی که تصمیم‌گیری بر عهده خودشان است، تصمیم‌های بهتری بگیرند.

۵- بزرگ کردن بیش‌ از حد موضوع

5 اشتباه والدین در غذا دادن به کودکان

انتخاب غذای کودکانمان بسیار مهم است. اما بزرگ کردن بیش‌ازحد آن نیز می‌تواند  نتیجه عکس داشته باشد. درنهایت به‌عنوان پدر و مادر می‌خواهیم عادت‌هایی در کودکانمان ایجاد کنیم که سلامت آن‌ها را تضمین کند و مدت‌ها پس از جدا شدن از ما نیز عادت‌های غذایی سالمی داشته باشند. این کار کوچکی نیست. اما زمانی که کار سخت می‌شود، باید با کودکان درباره چالش‌ها صحبت کنیم. حتی بچه‌های نسبتاً کوچک نیز می‌پذیرند که بستنی برای شام خوشمزه است، اما بعدش احساس خوبی نخواهیم داشت و غذا باید حال ما را خوب کند، نه بد.

منبع: msn
ترجمه: وبسایت فرادید

ثبت دیدگاه