• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

زنبور عسل سرطان را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد

  • 13 آذر 1392 - 0:01
زنبور عسل سرطان را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد

یک محقق پرتغالی موفق به ساخت یک محفظه شیشه ای شده است که درون آن زنبورهای عسل تربیت شده قرار می گیرند و سرطان را در مراحل اولیه تشخیص می دهند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه های خبری، برای اولین بار از زنبورعسل در تشخیص بوی باروت و مواد منفجره برای یافتن مین های خنثی نشده در ویتنام استفاده شد و همین موضوع الهام بخش این مبتکر در ساخت محفظه شیشه ای تشخیص سرطان بود.

 زنبور عسل دارای حس بویایی بسیار قوی است که کاربرد گسترده ای در بیوحسگرهای انعطاف پذیر و سریع دارد؛ علاوه بر این زنبور در آن واحد فقط می تواند یک نوع بو را تشخیص دهد.

 قبلا از این ایده برای تشخیص سرطان ریه توسط سگ استفاده شده است.

 آزمایش زنبور عسل فرآیند بسیار ساده ای است و کمتر از ۱۰ دقیقه به طول می انجامد. برای حساس کردن زنبور به یک بوی خاص فقط کافیست در محل بوی متصاعدشده، محلول آب و شکر را به عنوان پاداش قرار داد.

 زنبورهای آموزش دیده درون محفظه شیشه ای قرار می گیرند؛ قسمت داخلی محفظه از یک محفظه دیگر تشکیل شده است که مستقیما به لوله ای که بازدم بیمار به آن دمیده می شود راه دارد. زمانی که بیمار به داخل محفظه می دمد، هوای بازم درون محفظه کوچکتر قرار می گیرد؛ در این حالت زنبورها درون محفظه بزرگتر درحال پرواز هستند. اگر بیمار به سرطان مبتلا باشد، زنبورها به امید دریافت شهد ( یا ترکیب آب و شکر) به محفظه کوچکتر می روند و بیماری شناسایی می شود.

 با استفاده از این روش بیماری در مراحل اولیه قابل شناسایی است. مهمترین کاربرد این روش ساخت حسگرهای فوق پیشرفته است.

 زنبور عسل علاوه بر تشخیص بیماری، در درمان بیماری های انسان نیز کاربرد بسیار دارد.

 بسیاری از مراکز پزشکی در داخل و خارج از کشور از نیش این حشره مفید در درمان برخی از بیماری ها ازجمله روماتیسم استفاده می کنند.

ثبت دیدگاه