• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

محمد هاشمی: نزدیکتر از هاشمی و رهبری وجود ندارد

  • 23 آذر 1392 - 0:03
محمد هاشمی: نزدیکتر از هاشمی و رهبری وجود ندارد

محمد هاشمی، برادر هاشمی رفسنجانی ضمن بیان تاریخچه ای از روابط آیت الله هاشمی با رهبر انقلاب تاکید کرد: نزدیک‌تر از آقای‌هاشمی و رهبری در کشور وجود ندارد.

به گزارش قانون‌آنلاین متن این مصاحبه بدین شرح است:

 چگونه وارد عرصه سیاسی و اجتماعی کشور شدید؟
سیاست مرحوم پدر ما این بود که وقتی نوجوانان به بلوغ می‌رسند باید در محیط مذهبی رشد پیدا کنند تا مبانی آن‌ها دینی باشد و در هر شرایطی سالم بمانند و با این نگاه فرزندانشان را از سیزده سالگی برای تحصیل به شهر قم می‌فرستادند و در این بین از خانواده ما اولین فردی که به قم رفت آیت ا…‌هاشمی رفسنجانی بود. ایشان سال ۱۳۲۶ به حوزه وارد شدند و بعد از ایشان نیز من که ۸ سال از ایشان کوچک‌تر هستم به حوزه رفتم.
 آیا آقای‌هاشمی تاثیری بر شما داشتند؟
در قم سرپرستی ما با آیت ا… بود و از آنجایی که ایشان سرپرستی من را داشتند مبانی فکری ما به هم نزدیک شد و من تحت تاثیر مبانی فکری و عقیدتی ایشان قرار گرفتم.
 از رابطه رهبرمعظم انقلاب و آیت‌ا…‌هاشمی بگویید.     
آقای‌هاشمی تا سال ۱۳۴۰ در قم بودند و بعد ایشان را گرفتند و به سربازی فرستادند. وی بعد از دوماه خدمت در باغ شاه اقدام به ارشاد سربازان در سربازخانه کرد که فرمانده باغ شاه از ترس ارشادهای آیت ا… به وی گفت که تو به مرخصی برو و دیگر برنگرد. آقای‌هاشمی نیز بعد از اینکه از خدمت فرار کردند به دلیل نوشتن کتاب «کارنامه سیاه استعمار» به زندان افتادند. بعد از مدتی که از زندان آزاد شدند از طرف حکومت به ایشان گفتند از حوزه قضایی تهران بیرون نرود. ایشان نیز منزلی را در خیابان ایران تهیه کردند که من اولین بار آیت ا… خامنه‌ای را سال ۴۴ در منزل ایشان دیدم.
 رهبر انقلاب با آیت ا… زندگی می‌کردند؟
بله در منزل آقای‌هاشمی با هم زندگی می‌کردند. در طبقه پایین آیت ا…‌هاشمی و طبقه دوم آیت ا… خامنه‌ای زندگی می‌کردند. بعد از انقلاب نیز ایشان در حزب جمهوری اسلامی و در همه جا دیگر با هم بودند.
 گفته‌ها حاکی از این است که رابطه این دو بزرگ با هم خوب بوده و هست، پس چرا برخی‌ها سعی دارند میانه این دو را شکرآب نشان دهند؟
منافعشان در این جدایی و تفرقه است. ولی ادعاهای این افراد بالا‌تر از حرف امام (س) نیست که گفتند تا آقای‌هاشمی و آقای خامنه‌ای با هم باشند کشور آسیب نمی‌بیند. بسیار تلاش شد ولی نتوانستند این دو نفر را از هم جدا کنند ودر حال حاضر نیز باوجود اختلاف نظرهایی که وجود دارد نزدیک‌تر از این دو نفر در کشور وجود ندارد.
 در سال‌های بعد از انقلاب توهین‌هایی به آقای‌هاشمی شد، آیا به گوش ایشان می‌رسد؟ دلگیر نمی‌شوند؟
به گوش ایشان می‌رسد ولی ایشان می‌گویند برای این افراد دعا کنیم خدا کمکشان کند.
 توهین‌های مداحان در مجالس بر ایشان تاثیری نمی‌گذارد؟
حرف این افراد تاثیری ندارد ولی این افراد گرفتار برخی مسائلند و مجبورند اینگونه برخورد کنند ولی آدم آزاده در کسوت مداح امام حسین‌(ع) در روز عرفه به کسی توهین نمی‌کند.
 آقای‌هاشمی تا کنون شکایتی از توهین کنندگان داشته است؟
هیچ وقت شکایتی ندارند. حتی برخی اوقات که مدعی العموم از این افراد شکایت می‌کنند ایشان دستور می‌دهند که شکایت پس گرفته شود.
 روز ثبت نام ریاست جمهوری که دیر به وزارت کشور آمدید، علت را از شما جویا شدم و شماگفتید منتظر دستور رهبر انقلاب بودید. این ادعا صحت داشت؟
بله. روزهای ثبت نام مراجعات زیادی داشتیم که مودبانه از آیت ا… می‌خواستند در انتخابات شرکت کند ولی روز آخر که رسید، ادبیات افراد طلبکارانه و تند شد. خیلی‌ها می‌گفتند ما آن دنیا دامن تورا خواهیم گرفت و تو را محاکمه می‌کنیم و بسیاری تهدیدهای دیگر ادامه داشت و تا صبح روز آخر تماس‌ها و درخواست‌های مراجع ادامه داشت. این روند ادامه داشت تا اینکه حاج آقا گفتند من با رهبری صحبت می‌کنم اگر ایشان مخالفت کردند ثبت‌نام نمی‌کنم، اگر موافقت کردند یا قضیه را به خودم واگذار کردند می‌آیم. در ساعات پایانی روزهای ثبت نام تماسی میان رهبر انقلاب و آیت ا… صورت گرفت و بعد از آن اخوی به ما دستور دادند تا به سوی وزارت کشور برای ثبت‌نام حرکت کنیم.
 حضور برادران روسای جمهور ایران را در کسوت‌های مختلف سیاسی در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همیشه در جمهوری اسلامی بحث شایسته سالاری مطرح بوده است حال اگر برادر شخصی شایستگی‌ها لازم را داشته باشد و تنها جرمش برادر رئیس جمهور بودن است درست نیز که در این جرم بسوزد. وقتی شخصی در سمت‌های حکومتی فعالیت می‌کند مقوله اعتماد بسیار حایز اهمیت است و برادر نیز به برادر اعتماد دارد.
 یعنی هر کس برادر رئیس جمهور بود باید در مناصب عالی کشور مشغول به کار شود؟
خیر نمی‌شود گفت که هر کس برادر رئیس جمهور است باید مناصب عالی داشته باشد یا باید وارد دولت شود ولی اگر شرایط را داشت باید حضور پیدا کند و نسبت فامیلی نباید به عنوان جرم محسوب شود.
 صحبت از اعتماد و صمیمیت بین دوبرادر آوردید پس چرا احمدی‌نژاد با برادر خود نیز نتوانست کار کند؟
برادر احمدی‌نژاد از بچه‌های اطلاعات سپاه بود ولی هنوز برادر احمدی‌نژاد را ندیدم و وارد این مقولات نشویم بهتر است.
 چرا حضورتان در عرصه سیاست کمرنگ شده است؟
حضور در سیاست مسئله‌ای دو جانبه است و افراد باید بتوانند با هم کار کنند ولی در این سال‌ها در رابطه با شخص خودم یک سری ملاحظاتی داشتم و فکر می‌کردم که اگر در صحنه نباشم بهتر است و از سوی دیگر نیز کسی برای حضور در عرصه از من دعوت نکرد.
 این عدم استقبال شما در دولت‌های دیگر نیز بود؟
در دور اول ریاست جمهوری آقای خاتمی نیز پست معاونت اجرایی ریاست جمهوری به من پیشنهاد شدکه من نپذیرفتم و آیت ا… به من گفت بپذیر و اگر نپذیری تداعی می‌شود که برادران‌هاشمی‌ قصد کارشکنی در امور را دارند.
 برخی از نامزد‌ها سال ۸۴ انتقاد داشتند و می‌گفتند اگر آیت ا…‌هاشمی از ما می‌خواستند از رقابت کنار بکشیم ما گوش می‌کردیم و نتایج انتخابات آنگونه رقم نمی‌خورد، این ادعا درست است؟
از روزی که آیت ا… ثبت نام کردند یک هفته فرصت بود و مهرعلیزاده و معین هم تایید نشده بودند و با واسطه‌گری رهبری تاییدیه گرفتند که در صحنه باشند و نمی‌شود به حرف این دوستان تکیه کرد. وقتی به درون جریان سیاسی کاندیدا وارد می‌شدیم همه آن‌ها خودشان را رئیس جمهور می‌دانستند و حاضر نشدند کنار بکشند و اصلاح طلب‌ها به این نتیجه رسیدند که در برابر آقای‌هاشمی نباید بایستند.
 برخی‌ها می‌گویند مواضع این روزهای آقای‌هاشمی برای این است که گذشته تند و تیز خود را تلطیف کنند، این ادعا تا چه حد درست است؟
اصلا اینطور نیست در زمان ریاست جمهوری ایشان که من رئیس صدا و سیما بودم هیچ وقت هیچ تذکر و گله‌ای از طرف دولت نداشتیم و آقای‌هاشمی اصولا از نظر افکار انسان آزاده‌ای است. از سوی دیگر تفکر آقای‌هاشمی بسته نیست و قرائت متفاوتی از اسلام دارند.
 چرا اینقدر نسبت به خانواده شما هجمه وجود دارد؟
اقتضای دنیای سیاست این است و تاریخ اسلام نیز مملو از این اقدامات و توهین به بزرگان است.

ثبت دیدگاه