• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

هاشمی رفسنجانی: وزیر خارجه آمریکا گفت مساله اخیر را جبران می‌کنیم

  • 30 آذر 1392 - 0:06
هاشمی رفسنجانی: وزیر خارجه آمریکا گفت مساله اخیر را جبران می‌کنیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وزیر خارجه آمریکا با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا تلفنی صحبت کرده و گفته است ˈمسله اخیر را جبران می کنیم بیایید با هم مذاکرات را ادامه دهیم.ˈ

به گزارش ایرنا، آیت الله ˈاکبر هاشمی رفسنجانیˈ عصر پنجشنبه در ادامه سخنان خود در جمع مردم کرمان در مصلای این شهر افزود: مذاکره کنندگان ما آنقدر مقاوم هستند که جلسه مذاکره را برهم زدند، برگشتند ایران و گفتند آمریکا خلاف کرده و تعهدش را زیر پا گذاشته است.

وی ادامه داد: آنهایی که ما را تهدید می کردند یا تسلیم یا جنگ، اکنون نشسته اند به مذاکره و علاقه مند به مذاکره هم هستند.

او گفت: مطمئن باشید اگر این دولت موفق شود تحریمها را از بین ببرد همینطور که امتیازی نداده در آینده نیز ما بدون امتیاز گرفتن امتیاز نمی دهیم؛ البته دو طرف سعی می کنند برای خود چیزی در بیاوردند ولی ما مواظب هستیم به قول دکتر روحانی برد – برد باشد.

13920929090235132_PhotoL

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنها میل دارند با ایران کار کنند، ایران اکنون بهترین موقعیت سوق الجیشی دنیا را دارد و دارای ملتی وفادار است که با وجود چند سال تحریم، گرانی و مشکلات به نظام اسلامی وفادار مانده است.

وی گفت: اگر مشکلی از جاهای دیگر پیش نیاید این دولت می تواند مسایل را حل کند و شاهد روزی باشیم که رونق برگردد و بیکاریها تمام شود و همه بهره ببریم در عین حال اختلافات هم باشد.

او همچنین اظهار کرد: چرا باید با اهل سنت اختلافاتی داشته باشیم که این مسایل بین ما اتفاق بیافتد مگر قرآن کریم با صراحت از همه ادیان آسمانی مانند یهویان، مسیحیان، زرتشتی و غیره دعوت نکرده که بیایید روی مشترکاتمان با هم همکاری کنیم.

وی گفت: در یک کشور اسلامی مثل ایران چرا باید شیعه و سنی با هم اختلاف پیدا کنند و از این حوادث تلخ پیش بیاید آنها مذهب و مرجعی دارند که فتوا می دهد و به فتوای او عمل می کنند.

هاشمی رفسنجانی گفت: مگر بین ما شیعیان اختلاف نیست و علمای ما همه یک جور فتوا می دهند پس مقلدین دو مرجع باید به جان هم بیافتند؟

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما اجازه نداریم با اهل سنت دعوا کنیم و آنها هم اجازه ندارند با ما دعوا کنند من در همین امسال دو مرتبه از رهبر معظم انقلاب اسلامی شنیدم مشکلات امروز دنیای اسلام دو گروه افراطی شیعه و سنی است که یک گروه افراطی به نام طالبان، القاعده و سلفیها که خون شیعیان را مباح می دانند از یک طرف ما هم عده ای را داریم که به شخصیتهای قابل تقدس اهل سنت اهانت می کنند.

وی گفت: اهل سنت در اطراف مرزهای ما و آن طرف مرزهای ما نیز اهل سنت در کشورهای همسایه هستند، اگر ما با آنها بدرفتاری کنیم به دیگران پناه می برند چرا در پاکستان باید شیعه سنی را بکشد و سنی شیعه را، در افغانستان، سوریه و عراق هم همینطور اینها نزاعهایی بیجا هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: همه ما طبق فرمایش قرآن برادر هستیم البته برخی، فقط مومنان را شیعه می دانند که ما این را قبول نداریم زیرا مومن کسی است که به اسلام به خدا، پیامبر(ص) و معاد ایمان داشته باشد.

وی ادامه داد: البته ما دو اصل امامت و عدالت را که آنها ندارند بیشتر داریم.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: سعی کنیم در فضاهای کشور اختلاف شیعه و سنی را رواج ندهیم، ما باید الگوی بشریت باشیم.

او تاکید کرد: اگر دلمان برای کشور و اسلام می سوزد باید سعی کنیم اختلافها را کنار بگذاریم.

13920929090250312_PhotoL

وی در ادامه گفت: آیت الله ˈسیدیحیی جعفریˈ امام جمعه کرمان را بین ائمه جمعه، نمونه ای خوب می بینم که با تعادل و منطق صحبت می کنند و در نزاعهای حزبی و جناحی وارد نمی شوند و باید اینگونه باشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: وظیفه همه است که مسایل زندگی را که دغدغه همه ما شده رفع کنیم، با این کاری که شما و نه ما، کردید و بگونه ای در انتخاب شرکت کردید و دولتی را سر کار آوردید که مواضع او دنیا را قانع کرد که باید با ایران مذاکره کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش گفت: کرمان و مجموعه آنچه امروز منطقه کرمان است همواره در تاریخ ایران مثل ستاره ای درخشیده و یکی از سنگرهای نفوذناپذیر ایران زمین بوده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه خداوند را شکر می کنم که توفیق داد بین مردم متعهد، خونگرم و مهماندوست کرمان حضور داشته باشم افزود: در صف مقدم حملاتی که از جانب شرق به ایران می شده شهر قهرمان بم قرار داشته و این ارگی که از قرون متمادی برای ما مانده است نشانه آن شیوه ای است که مردم گذشته زندگی می کردند.

وی تصریح کرد: سینه بم سپر بزرگی بود که هیچ دشمنی نمی توانست از آن عبور کند و به عمق خاک ایران بیاید و مردم بم در سالهای اخیر دچار حادثه تلخی شدند که همه به یاد دارند.

او گفت: ۱۰ سال از حادثه دلخراش بم می گذرد و هنوز بم به آن صورتی که بنا بود بسازیم نساختیم البته تلاش زیادی شده خود مردم هم تلاش کردند، سال گذشته سفری به بم داشتم و بم اکنون روی پای خود ایستاده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: کشاورزی و صنایع بم هم فعال است و مردم زندگی عادی را ادامه می دهند ولی هنوز کسانی که می توانستند در ساخت بم سهم بیشتری داشته باشند به بم برنگشتند.

وی اظهار کرد: قرار بود در این سفر به بم هم بروم ولی فراوانی برنامه های این دو روز من را از این سعادت محروم کرد ضمن تسلیت مجدد به مردم بم در سفرهای بعدی به بم خواهم رفت.

او گفت: امیدواریم دولت امید و تدبیر برنامه ای برای ساخت کامل بم با استفاده از همه منابع موجود داشته باشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کرمان نقش تاریخی در ایران داشته است و همیشه علمای بزرگ و حوزه های علمیه نیرومندی در کرمان بوده اند و از کیان نظام اسلام دفاع و برای مسلمان نگه داشتن مردم و توسعه اسلام جهاد کرده اند.

وی گفت: مردم کرمان با استعداد و منابعی که خداوند در این سرزمین قرار داده به خصوص منابع معدنی تلاشگر و قانع بوده اند که برای این استان افتخاری بزرگ ثبت کرده و در حال ثبت لحظه های جدی است.

او ادامه داد: لشگر ۴۱ ثارالله کرمان نیز در سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دفاع مقدس درخشش بسیار بالایی داشته که به عنوان فرمانده جنگ شهادت می دهم در بسیاری از نقاطی که نیاز بود با ایثار و فداکاری خط شکنی شود این لشگر حضور داشت.

هاشمی رفسنجانی گفت: تعدد فراوان شهدا، جانبازان، مفقودان و آزادگان که امروز سرمایه ای برای حفظ قداست استان کرمان و شور انقلاب و دفاع از معارف انقلاب نظام و کشور هستند.

وی افزود: شما مردم کرمان تاریخ را خوب در صحنه های اخیر ورق زدید و مسجدجامع کرمان شاهد روشنی بر نقش کرمانیها در انقلاب است.

ثبت دیدگاه