فیلتر «وی‌چت» و ادامه روش‌های «گازانبری»؟

فیلتر «وی‌چت» و ادامه روش‌های «گازانبری»؟

«فیلتر شد!» و «توقیف شد!» تیتر تکراری دهه 80 و 90 جامعه ایرانی است که این‌بار نصیب «وی‌چت» شد. بنا به اظهارات یک منبع مطلع و آگاه در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، «وی‌چت» فیلتر شده است.

به گزارش ایسنا، عصر ایران با این مقدمه ادامه داد: البته برای جامعه جوان و هوشمند ایرانی به مصداق راه‌های رسیدن به خدا، روش‌های متعددی برای رسیدن به فیلترشده‌ها وجود دارد اما مسئولان فیلترینگ به مصداق «العاقل یکفیه الاشاره» اگر در روش بیش از 10 ساله‌شان تامل و تدبیر می‌کردند، از رشد سریع کاربران شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های فیلترشده متوجه می‌شدند که چقدر در رسیدن به اهدافشان توفیق داشته‌اند.

مردمی که به خیز «من سرهنگ نیستم؛ حقوقدان هستم» حسن روحانی لبیک گفتند و او را انتخاب کردند، انتظارشان این است که از روش‌های «گازانبری» اجتناب شود، رویه ها به‌روز و اصلاح شوند و راه‌های آزموده‌شده و بدون نتیجه، دوباره به کار گرفته نشود.

از دیدگاهی دیگر انتشار این خبر مبهم که وزرای دولت که عضو کارگروه هستند به فیلترینگ وی‌چت رای مثبت داده‌اند نشان می‌دهد برخلاف لبخندها و صحبت‌های روکش‌شده رسانه‌ای، آنها به دلیل فاصله نسلی‌شان چندان درک و شناختی از فضای مجازی، ابزارها و فرهنگ اینترنت ندارند.

این رای مثبت در حالی داده شده که حسن روحانی رئیس‌جمهور که همزمان ریاست شوراهای عالی امنیت ملی، انقلاب فرهنگی و فضای مجازی را بر عهده دارد در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی خارجی درباره اینترنت گفته بود: «ما خواهان آن هستیم که مردم در زندگی خصوصی خود کاملا آزاد باشند. در دنیای کنونی، دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی گفت‌وگو و اندیشه، حق همه و از جمله مردم ایران است.»

خوب است مسئولان دولتی که اکثریت اعضای کارگروه تعیین مصادیق را تشکیل می‌دهند به این سوال پاسخ دهند که تداوم فیلترینگ ابزارهای اینترنتی نافی دیدگاه‌ها و نظرات روشن و صریح رئیس‌جمهور نیست؟ آیا وزیران، همگام با نظر رئیس‌جمهور به فیلترینگ این ابزارها رای مثبت داده‌اند؟ یا اینکه نظرات رسانه‌ای با دستورات اجرایی متفاوت است؟ این حق مردم است که بدانند مبنای تصمیم و عمل مسئولان دولتی چیست.

به نظر بسیار روشن است که تدام این روش‌ها نه‌تنها موثر نیست بلکه عین «بی‌تدبیری» و گامی است «امیدسوز».

836 بازدید

موافق(0)مخالف(0)

مطالب پیشنهادی :

22 نظر on “فیلتر «وی‌چت» و ادامه روش‌های «گازانبری»؟”

  • بانو wrote on 23 دسامبر, 2013, 0:17

    من شنيدم كه همراه اول و ايرانسل  وي چت رو از فيلتر خارج كردن.
    حالا نقص فني بوده يا دستور مقامات مسئول، الله اعلم!

    موافق(0)مخالف(0)
  • خشایارشا 111 wrote on 23 دسامبر, 2013, 0:19

    بهتر که فیلتر شد
    مایه فساد بود
    جوونای عزیز مواظب باشید....

    موافق(0)مخالف(0)
  • ستاره افق wrote on 23 دسامبر, 2013, 0:26

    چه بهتر بزار تا تگیش فیلتر شه
    منکه کاریش ندارم.برادرم تا ساعت 2.3 نصفه شب
    نمیزاره بخوابم.آهنگ گوشیش اذیتم میکنه!!

    موافق(0)مخالف(0)
  • گمنام wrote on 23 دسامبر, 2013, 0:59

    آخه چند وقط پیش قرار بود بشه اما آقای روحانی نزاشتن ولی باز هم زورشان نرسید و فیلتر کردند و خود آقای روحانی مخالف فیلتر بود.آقایون به ضرر خودشان بود اگر باز بود باز هم راهی برای نگه داشتن عقب ماندگی مردم تا کی ؟؟؟؟

    موافق(0)مخالف(0)
  • امید wrote on 23 دسامبر, 2013, 1:06

    ستاره افق عیب ما ایرونیا همینه که افراط و تفریط داریم که مسئولا فیلتر میکنن.....داداش شما افراط میکنه مسئولا هم میبینن اینارو اگه روند استفاده درست بود هرگز فیلتر نمیشد....الان چندین برنامه مثل وی چت داریم مثالش TANGO پس چرا فیلتر نیست؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافق(0)مخالف(0)
  • ناشناس wrote on 23 دسامبر, 2013, 6:00

    بهتركه فيلتر شد راحت شديم

    موافق(0)مخالف(0)
  • خاتون wrote on 23 دسامبر, 2013, 8:23

    هر چیز جدیدی که میاد چون فرهنگ سازی نشده یه سری  استفاده بد ازش میشه،ولی کم کم جا میوفته،جای فیلتر کردن فرهنگ سازی استفاده رو به مردم یاد بدن،اگه قرار به فیلتر باشه باید اینترنت رو هم ببندن کلا مثل طالبان زندگی کنیم!!!!

    موافق(0)مخالف(0)
  • پیروزی wrote on 23 دسامبر, 2013, 9:07

    باید اول خراب بشه تا بعدش اباد شه...بزاریم بعد از گذشت زمان همه طرز درست استفاده کردنش رو یاد میگیرن و دیگه کسی نمیگه بهتر که فیلتر شد...اخه هر چیز جدیدی که اومد اولش پیامدهای منفی زیادی داشت ولی کم کم جا افتاد و همه باهاش کنار اومدن....

    موافق(0)مخالف(0)
  • مرتضی wrote on 23 دسامبر, 2013, 9:49

    وی چت بهتر از این بود ک دونبالت دود نرند سرگرم یه چیزی بودن ک

    موافق(0)مخالف(0)
  • یوحنا wrote on 23 دسامبر, 2013, 11:08

    همون بهتر که فیلتر شد همه رو از کار و زندگی انداخته بود 

    موافق(0)مخالف(0)
  • یاقوت کویر wrote on 23 دسامبر, 2013, 11:50

    تنها و تنها دلیل فیلترینگ سرویس ویچت "رایگان" بودن اونه که زنگ خطر را برای ارائه دهندگان خدمات موبایل (همراه اول و ایرانسل) . قطعا هر سرویس ارتباطی دیگری که به هر نحو به درامدهای خدمات دهندگان تلفن و موبایل لطمه بزند مسدود میشه.واقعیت اینه.........

    موافق(0)مخالف(0)
  • یاقوت کویر wrote on 23 دسامبر, 2013, 11:53

    بيشتر استفاده كنندگان جوانان هستند مطمئن باشيد أين كارجواب منفي ميدهد تاكنون ثابت شده هرچي رو گيربدن جوانان ازراه ديگر نسبت به تأمين ان أقدام نموده اند مثل فيلترشكن. چراماهمش دنبال مسائل منفي ميريم تكنولوژي راكه نمي شه متوقفش کرد

    موافق(0)مخالف(0)
  • قاصدک سبز wrote on 23 دسامبر, 2013, 13:00

    ویچت را ... فیلتر کرد
    .
    .
    بازگشت همه به سوی فیسبوک است.

    موافق(0)مخالف(0)
  • ؟ wrote on 23 دسامبر, 2013, 13:05

    بهتر که فیلتر شد.اناریا اصلأ بلد نبودن ازش درست استفاده کنن.

    موافق(0)مخالف(0)
  • gf wrote on 23 دسامبر, 2013, 13:30

    w - chat az lahaze amniati akhlaqi filter shod ama bazam chon ba filter shekanaye androyd baz mishod bi fayde bod filtersh ma khodemon bayad aqlemon berese estefade nakonim vagar na ona deleshon be ma nasokhte injor emkanate raygani ro behemon bedan
    kheeeee anar press lotfan farsisho bezar man safhe kelidam kharabe

    موافق(0)مخالف(0)
  • ادوین wrote on 23 دسامبر, 2013, 14:03

    الان حس یه مادری رو دارم که وقتی از ارایشگاه بر میگرده می بینه ابرو های پسرش از اون خوشکل تره
    تا ای حد داغونا

    موافق(0)مخالف(0)
  • کبوترمهاجر wrote on 23 دسامبر, 2013, 16:59

    خداراشکر که فیلتر شد

    موافق(0)مخالف(0)
  • حسن wrote on 23 دسامبر, 2013, 17:02

    کاری به این حرف ها ندارن هر کی از خونه اش قهر میکنه صبح یه سایت رو فیلتر میکنه
    نمونه اش فیلتر کردن لغت نامه دهخدا !!!
    نمونه دیگه فیلتر گله ای بلاک اسپات!!!
    نمونه دیگه فیلتر کردن بخش هایی از ویکی پدیا !!
    fa.wikipedia.org/.../...
    نمونه دیگه فیلتر کردن وب سایت جاسوسی بابیلون !!
    نمونه دیگه مبارزه با پروتکل های امن اس اس ال ...
    webshahr.org/9131
    نمونه دیگه...
    نمونه..
    دیگه...

    موافق(0)مخالف(0)
  • علی wrote on 23 دسامبر, 2013, 21:47

    سایت باشگاه خبرنگاران دلایلی رو مطرح کرده مبنی بر اینکه سرور این سایت در خارج کشور بوده و هدف از این برنامه نفوذ در حریم شخصی مردم بودهع و واز انجایی که نمی توان شکایته ار در قبال تجاوز به حریم خصوصی مردم در خارج کشور را رد گیری کرد اقدام به فیلتر این سیت کردند اطلاعات بیشتر در سایت باشگاه خبرنگاران ......................yjc.ir

    موافق(0)مخالف(0)
  • علی wrote on 23 دسامبر, 2013, 21:50

    http://www.yjc.ir/fa/news/4679943/%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%88%DB%8C-%DA%86%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%A8-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF

    موافق(0)مخالف(0)
  • hk wrote on 23 دسامبر, 2013, 23:18

    طوری میگین که بهتر فیلتر شد اناری ها جنبه ندارن مثه اینکه  برنامه نویس ویچت  فقط مخصوص انار ساخته ومیخواسته جوانی اناری را خراب کنه بابا تمام کزه خاکی ازش استفاده مییکن   عهد هجر نیست که 
    والا به خدا صبح همه جونا دنبال دود و مشروب برن بهتره ک  تا اینکه تو خونه باشن پای وی چت نه !!!!!!!

    موافق(0)مخالف(0)
  • ادوین wrote on 24 دسامبر, 2013, 22:23

    کاملا با hk توافق نظر دارا طری میگین کسی ندونه اناری تو غار زندگی میکنه اگر در حد توانتون هست طرز تفکرتون رو عوض کنین تا تقی به توقی خورد سریع نطقاشون شروع میشه که اناریا فلانن
    برین از خدا بترسین

    موافق(0)مخالف(0)

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .