• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

هاشمی رفسنجانی: سیاست‌ محدودکننده نتیجه معکوس می‌دهد

  • 04 دی 1392 - 0:01
هاشمی رفسنجانی: سیاست‌ محدودکننده نتیجه معکوس می‌دهد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تریبونهای بلندگودار در حوزه‌ها، باید بویژه برای جوانان جاذب و مفید باشند و سیاست‌های محدودکننده و تک‌صدایی، نتیجه معکوس خواهد داد، گفت: افکار عمومی بیدار و هوشیار، دیگر تفکر و ادبیات افراطی را نمی‌پذیرد.

 به گزارش فرارو، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی امروز در دیدار دبیر کل و اعضای هیأت دبیران جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، این جمع را ازجمله پیشتازان تفکر علمی و دینی در دانشگاه توصیف کرد و با تأکید بر ضرورت یافتن راه عملی وحدت حوزه و دانشگاه در عصر ارتباطات و پیشرفت سریع علوم در جهان گفت: شرایط داخلی و خارجی به سرعت در حال تحول و تغییراست و جهان به سمتی پیش می‌رود که اگر از آینده و تحولات آن پیش‌بینی درست و دقیقی نداشته باشیم از قافله جهانی عقب خواهیم ماند، و به تبع آن، فاصله حوزه و دانشگاه نیز بیشتر خواهد شد.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم در عصری که هر روز در آن، دریچه جدیدی از علوم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باز می‌شود و شاهراههای اطلاعاتی و ارتباطی بسیار زیاد و متنوعی خلق می‌شود نمی‌توان مانع ایجاد کرد بلکه باید با شناخت دقیق و علمی و تشکیل کمیته‌های مختلف، موضوعات را مدیریت و به آن جهت داد.

 وی  با تأکید بر ظرفیت‌های دینی وعلمی لازم در حوزه و دانشگاه برای توسعه علوم و فنون گفت: در حد وضعیت موجود، مدیریت حوزه‌های علمیه، پیش نمی‌روند البته طلّاب فاضل و عالمی هستند که با مسائل و علوم روز آشنا هستند ولی تصمیم‌گیر نیستند همچنین مدیریت دانشگاهها نیز باید متناسب با شرایط روز جهانی متحول شوند چون در دانشگاهها هم بعضاً موانعی برای استفاده از همه ظرفیت‌های دانشجویی وجود دارد.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مبانی دینی بویژه معارف و علوم انسانی قرآنی را، محور مناسب و خوبی برای تحقق شعار وحدت و تعامل حوزه و دانشگاه ذکر کرد و گفت: اگر قرآن و مبانی آن محور قرار گیرد حرفهای زیادی بدون پیرایه و زوائد برای گفتن به نسل جوان وجود دارد که در یک جامعه اسلامی باید برای استفاده مناسب و عملی از این ظرفیت فکری کرد.

 وی یکی از موانع اصلی وحدت میان حوزه و دانشگاه را تندروی و افراطی‌گری از هر دو طرف دانست و تأکید کرد: تریبونهای بلندگودار در حوزه‌ها، باید بویژه برای جوانان جاذب و مفید باشد و سیاست‌های محدودکننده و تک‌صدایی، نتیجه معکوس خواهد داد. چون جاذبه باید جای دافعه را بگیرد.

 عضو مجلس خبرگان، در تشریح آثار منفی اقدامات افراطی در دنیا گفت: اکنون شاهدیم تفکری افراطی مانند القاعده، مانع برقراری آزادی و دمکراسی در کشورهای منطقه شده است و به رغم انقلابهای مردمی در کشورهای منطقه، اکنون به دلیل تفکرات افراطی، آزادی و دمکراسی‌خواهی مردم، مجدداً تبدیل به دیکتاتوری و ضدآزادی می‌شود.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تفکر عقلانی و کارهای منطقی و استدلالی را لازمه تحقق درست وحدت میان حوزه و دانشگاه بیان کرد و گفت: باید معیارها و مشخصه‌های این وحدت در فضایی باز و بدون مانع و انحصار تعریف و تبیین شود، سپس هم حوزه و هم دانشگاه، حول معیارهای پذیرفته شده در جهت وحدت حرکت کنند.

 وی افزود: افکار عمومی بیدار و هوشیار، دیگر تفکر و ادبیات افراطی را نمی‌پذیرد و شکل نمی‌گیرد و چنانچه به این نوع تفکر در جامعه قانع باشیم نه تنها در جا خواهیم زد بلکه عقب گرد خواهیم داشت.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: نباید از طرح بحث‌های جدّی در جامعه ترسید و باید فضا برای طرح افکار و حرفهای مختلف براساس آیه شریفه: فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه، باز باشد.

 وی افزود: با اینکه منطقی بهتر از منطق اهل بیت(ع) در جهان وجود ندارد ولی در حال حاضر به رغم وجود حدود ۲۰ کانال تلویزیونی در کشور چون مباحث یکجانبه مطرح می‌شود مخاطبان زیادی را جذب نمی‌کند.

 وی افزود: فحاشی، توهین و اهانت و هیاهو، هیچگاه پاسخ تفکر و استدلال نبوده و نخواهد بود.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: اگر حوزه‌های علمیه بخواهند در عرصه امروز جهانی فعال و پویا باشند باید به مرکزی تبدیل شوند که همه کرسی‌های علوم روز را در خود داشته باشند و همراه با تحلیل و استدلال، مطابق با علوم روز پیش بروند و برای هر سووالی پاسخی مناسب داشته باشند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی این مجمع در دبیرخانه و مرکز تحقیقات را برای تبیین اصول وچارچوبهای وحدت حوزه ودانشگاه و آزاداندیشی دینی مورد تأکید رهبری معظم انقلاب اعلام کرد و گفت: باید سعه صدر داشت تا آزاداندیشی دینی محقق شود.

 در این دیدار  علی عباسپور دبیر کل جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران در سخنانی با اشاره به اهتمام این جمع به مطالعه و تحقق راههای وحدت حوزه و دانشگاه، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انجام این مهم خواستار کمک و راهنمایی شد.

 همچنین در این دیدار که دکتر عباس شیبانی، دکتر زارع، دکتر علی متقال‌چی، دکتر اکبر موسوی‌موحدی، دکتر میرشمسی دکتر سیدعلی‌اصغر روغنی‌زاد، دکتر علیرضا شیرازی دکتر احمد شاه‌ورانی، دکتر علیرضا صالحی، دکتر حسن کاکایی و دکتر واعظ‌زاده استادان دانشگاههای صنعتی شریف، تهران، بهشتی، علم و صنعت، امیرکبیر و آزاد اسلامی حضور داشتند چند تن از حاضران بطور جداگانه سخنانی درخصوص ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه و موانع پیش رو مطرح کردند.

ثبت دیدگاه