• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

هاشمی: ایستادن کاخ سفید مقابل سنا، اهمیت ایران را نشان می‌دهد

  • 15 دی 1392 - 0:03
هاشمی: ایستادن کاخ سفید مقابل سنا، اهمیت ایران را نشان می‌دهد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مواجهه با ۱+۵ باید توسط یک دولت و گروه دیپلماتیکی انجام شود که خوشبختانه معظم‌‌له با بیان این سخن که اینها بچه‌های انقلاب هستند و باید از آنها حمایت کنیم، عملکرد آنها را امضا کردند، گفت: آمریکایی‌ها دست بردار نیستند و مجلس سنا هم‌ هم‌اکنون در حال تکمیل تحریم‌ها علیه ایران است و البته کاخ سفید مقابل مجلس سنا ایستاد و این نشان از اهمیت موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در کنگره ملی حماسه اقتصادی و نقش متخصصین در دول با اشاره به موفقیت گفتگوهای ایران با ۱+۵ در ژنو گفت: اگر غربی ها حسن نیت داشته باشند و بخواهند دلسوزانه و دوستانه این مسئله را حل کنند نیازی به طولانی کردن کار نیست.

وی با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه حرام بودن استفاده از سلاح هسته ای و نیز بازرسی ها و دسترسی های  آسان سازمان بین المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته ای ایران تصریح کرد: اگر هدف غربی ها باج گیری باشد آنها می دانند که ما از حق خودمان به خوبی دفاع می کنیم و حتی در دوران تحریم هم توانستیم فناوری صلح آمیز هسته ای را با همه ابعادش به دست بیاوریم بنابراین چیزی برای مخفی کردن نداریم و همه چیز علنی است. اگر غربی ها حسن نیت دارند نباید موضوع را طولانی و پیچیده تر کنند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: برای من توفیق است که در کنگره‌ای که برای استقبال از حماسه اقتصادی که به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب طراحی شده شرکت کردم و امیدوارم که این مجمع با تشکیل این کنگره در عرصه عمل بسیار جدی باشد.

وی با اشاره به خلق حماسه سیاسی از سوی مردم ایران گفت: حماسه سیاسی به تصریح مقام معظم رهبری همان انتخابات بود که مردم کوتاه نیامدند و انتخابات جالبی برگزار شد و البته نتیجه خوبی هم از آن بیرون آمد. این نشان داد که مردم همچنان در صحنه هستند و در برنامه‌هایی که در دستور نظام است آماده اقدام‌اند.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحقق حماسه اقتصادی همچون حماسه سیاسی نیست و نیازمند زمان بیشتری برای محقق شدن است، ادامه داد: ‌برای تحقق آن نیازمند راهی تدریجی هستیم و بایستی به شکل منظم، با برنامه و ابزار و البته انسان‌های شایسته در این مسیر گام برداریم و امروز هم مجموعه متخصصین را در تمامی زمینه‌ها به اندازه کافی در اختیار داریم. اگر در مسیر بنا باشد که راه حماسه اقتصادی را جدی بگیریم باید امیدوار باشیم که این اتفاق بهتر از حماسه سیاسی رخ دهد و البته از لحاظ اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز ۲۰ ساله دست‌مان پر است.

وی به محتویات سند چشم‌انداز ۲۰ ساله اشاره و تصریح کرد: معیار برای ما حرکت دانشوری در سند است و اینکه از طریق ابزار، منابع، سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های مختلف از راه دانش به جلو گام برداریم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مشکلات پیش رو در تحقق حماسه اقتصادی گفت: مسائلی که تحریم‌ها برای کشورمان پیش آورد بسیار حائز اهمیت است و اگر شعاری نمی‌خواهیم صحبت کنیم حل مشکل تحریم‌ها یک مقدمه لازم برای تحقق حماسه اقتصادی است و البته دولت یازدهم موفق شد که اولین گام را درست بردارد، گرچه در داخل کشور انتقاداتی نسبت به آن وجود دارد اما نمی‌توان به این افراد گفت که چرا انتقاد می‌کنید. گامی که دولت در این مسیر برداشته،‌ گام کوچکی نیست چرا که با قدرت‌های بزرگ جهان روبرو بوده و تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مواجهه با گروه ۱+۵ باید توسط یک دولت و گروه دیپلماتیکی انجام شود که خوشبختانه معظم‌‌له با بیان این سخن که اینها بچه‌های انقلاب هستند و باید از آنها حمایت کنیم، عملکرد آنها را امضا کردند. این معادله بسیار پیچیده و چندوجهی است و مذاکره‌کنندگان باید با حمایت‌های ما احساس پشت‌گرمی کنند و اینکه تامین مسائل انقلاب، مردم و تحقق حماسه اقتصادی را باید از همین راه بدست آوریم و این کار بسیار بزرگی است.

وی اظهار داشت: بگذریم که آمریکایی‌ها دست بردار نیستند و مجلس سنا هم‌ هم‌اکنون در حال تکمیل تحریم‌ها علیه ایران است و البته کاخ سفید مقابل مجلس سنا ایستاد و این نشان از اهمیت موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دارد. آنها فهمیدند که تحریم ایران به نفع خودشان، منطقه و امنیت جهان نیست لذا آنها با این برداشت‌ها وارد میدان شدند و همه زمینه‌ها را دولت مهیا کرد که در این مذاکرات منافع ملی کشور ولو کمترین آنها بر باد نرود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه روند و مسیر مذاکرات اگرچه راه سختی است اما می‌تواند کوتاه باشد، تصریح کرد: شرط تحقق چنین مسئله‌ای وجود انسجام داخلی است تا بتوانیم به اهداف خود در این مسیر دست پیدا کنیم. ایران به عنوان وزنه‌ای بزرگ در دنیا به حساب می‌آید که اگر دنیا مانع تلاش ایران نشود می‌تواند یک لنگر قابل اطمینان برای منطقه به حساب آید و این کار از ما بر می‌آید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دنیا اگر قصد منزوی کردن ایران را داشته باشد منطقه روی امنیت به خود نخواهد دید و اینکه نقش اساسی را جمهوری اسلامی ایران در این خصوص بر عهده دارد که یک گروه کوچکی از نخبگان و دیپلمات‌های برجسته ایرانی در این مسیر در حال برداشتن گام‌های موثر هستند و من به شما اطمینان می‌دهم که با توجه به تجربه‌ای که داشته‌ایم اینکه نخبگان گام اول را خوب برداشته و در این مسیر موفق خواهند شد.

وی ی ادامه داد: کسی که در میدان سخت وارد می‌شود نمی‌تواند جزئیات کار خود را مطرح کند چرا که این مسئله علیه روند مذاکرات به سود خود می‌شود لذا ضمن مذاکره باید مراقبت کنیم تا راه حماسه اقتصادی باز شود و انشاءالله با پشتیبانی‌های لازم این مسئله حل خواهد شد. امیدواریم غرب از خود در میدان پیش رو بی‌اعتمادی نشان ندهد و در خاورمیانه توجه داشته باشند و بگذارند که این منطقه در امنیت خود به سر ببرد و اگر ایران نقش خود را اجرا کند قطعا امنیت برقرار می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برنامه سند چشم‌انداز دانش‌بنیان است و متخصصان علوم باید سیاست‌های عالمانه را مطرح کنند و قوانین آن را تخصیص دهند و مدیران لایق و متخصصان ارزشمند از راه‌هایی که می‌توانند راه‌حل‌هایی را در مسیر اقتصاددانان قرار دهند تا در این مسیر اقتصادمان رشد فزاینده‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این مسیر مسئولیت اقتصاددانان، آقایان و خانم‌ها سنگین و است و قبول دارم وضع بودجه در حال حاضر میدان را برای شما باز نمی‌کند تا طرح‌های بزرگ را به مرحله فعالیت برساند در این مسیر بانک‌ها پشتیبانی نمی‌کنند و این مشکلی در مسیر راه متخصصین اقتصاد است و دولت در این مسیر به فکر این است که این راه را هدایت کند اگر می‌خواهیم حماسه اقتصادی و سند چشم‌اندازمان در مقام اول باشد باید کار عالمانه صورت گیرد ما بعد از ۲۰ سال هیچ جلو نرفتیم بلکه عقب هم رفته‌ایم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند که فضا را باز کرده و این ۶ ماهی که در پیش بوده به خوبی بگذرد و اگر غرب حسن نیت داشته باشد دوستانه مسئله جامعه بشری را حل خواهد کرد.

وی با بیان در این دوره ۶ ماهه غربی‌ها از آنچه امضا کرده‌اند آن را قبول نداشته و در این مسیر تخلف می‌کنند تصریح کرد: در حال حاضر نیز در راستای اعتمادسازی کار سختی را در معرض ملت ما گذاشته‌اند و ما بیشتر حق داریم که اعتماد نکنیم اگر در حال حاضر آنها اعتمادسازی کنند مطمئنا دولت و رهبری از اعتمادسازی ابایی ندارند. این راه باز است و مردم توجه کنند که دلسوزان کشور با همه تلاش خود این مانع بزرگ را از مسیر تکامل برمی‌دارند و ما آماده جهش هستیم و اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود منابع و طرح‌های زیادی داریم که قابل اجرا و همچنین در دست اجراست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در چنین شرایطی باید گردنه بزرگ را از جلوی راه برداریم و با مدیریت‌های صحیح دولت در تشکیل کابینه گام‌های مهمی برداشته است و در این مسیر چینش کابینه قابل قبول است.

وی با بیان اینکه اگر موانع از سر راه اقتصاد برداشته شود برنامه و بودجه آینده طراحی شود گفت: اگر این مذاکرات سریع به نتیجه برسد راه‌های دسترسی ما به منابعمان بیشتر می‌شود و پس از آن قدم‌های بزرگ‌تری برداشته خواهد شد و طرح‌های بزرگی که کشور به آن نیاز دارد شروع به رشد خواهد کرد. طرح‌های ما تا مرز ۸۰ درصد رسیده و پولی نمانده است که در سال آینده همین بودجه نوشته شود تا طرح‌های در دست اجرا به مرحله اجرایی شدن برسد.

وی افزود: ما باید در این مسیر تلاش مضاعفی کنیم توقع ما اعتمادزایی و شفاف‌سازی است و غربی‌ها باید به حرفشان عمل کنند کشوری که حاضر است طرح‌هایش مورد قبول قرار بگیرد دیگر حرفی برای گفتن وجود ندارد تا حقش نقد شود. مشکلات ما بیشتر با غربی‌هاست اگر آنها با انصاف رفتار کنند به هدفمان خواهیم رسید و مقدمه حماسه اقتصادی عملا شروع به کار خواهد کرد امیدواریم این کنگره تشکیل شده نتیجه‌بخش برای کشور و اعتمادآفرین برای مردم باشد.

ثبت دیدگاه