• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

پنیر را با هندوانه، گوجه و خیار نخورید

  • 26 شهریور 1396 - 15:19
پنیر را با هندوانه، گوجه و خیار نخورید

پنیر و هندوانه یکی از صبحانه‌های اصلی است که در فصل پسته‌چینی در شهرستان انار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجربه نشان داده که بعد از خوردن پنیر و هندوانه، بدن دچار سستی می‌شود. بهتر است پنیر همراه با انگور یا گردو میل شود.

حسن اکبری متخصص آسیب‌شناسی و طب سنتی ایرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که پنیر یک ماده پروتئینی با طبع سرد است و نباید آن را با گوجه، خیار و هندوانه که طبع سرد دارند، خورد اظهار کرد: بسیاری از افراد براساس عادت همیشگی در صبحانه میان وعده‌ها پنیر را با گوجه و خیار یا هندوانه می‌خورند. این امر باعث بروز بسیاری از عارضه‌ها و برخی بیماری‌ها شامل دیابت، ام اس، اختلالات عصبی، گوارشی و غیره می‌شود. به طوری که برخی از افراد پس از خوردن پنیر دچار ضعف می‌شوند این افراد باید از خوردن پنیر پرهیز کنند.

وی افزود: مصرف همزمان پنیر با خیار، گوجه، هندوانه و یا سردی‌های دیگر باعث بروز عارضه‌ها و بیماری‌ها می‌شود، این امر عمر را کوتاه می‌کند. بهتر است افرادی که تمایل به مصرف همزمان پنیر، خیار، گوجه و یا هندوانه را دارند به مقدار نصف به نصف از گردو استفاده کنند.یعنی برابر ۵۰ گرم پنیر، گوجه و خیار یا هندوانه از ۵۰ گرم گردو استفاده کنند.

اکبری تصریح کرد: پنیر دارای مولکول‌های پروتئینی پیچیده است و برای تجزیه شدن نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. به همین دلیل هنگام تجزیه انرژی زیادی را از بدن دریافت می‌کند. مصرف همزمان پنیر با گوجه و خیار یا هندوانه که از مواد سرد هستند، باعث تشدید این فرآیند می‌شود.

این متخصص آسیب‌شناس و طب سنتی ایرانی در پایان گفت: بهتر است پنیر همراه مغز دانه‌هایی مانند گردو و یا خرما، کشمش و مواد گرم پرانرژی مصرف شود تا انرژی لازم را از این مواد دریافت کند. پنیر از لبنیات پرمصرف در سبد غذایی ما ایرانیان است و حذف آن امکان‌پذیر نیست پس بهتر است هنگام مصرف پنیر به نوع موادی که با آن استفاده می‌شود توجه شود تا مشکلی پیش نیاید.

ثبت دیدگاه